نامه نگران کننده درباره روند جمعیت ایران به رئیس مجلس

کدخبر: ۳۵۵۹۱۶
اقتصادنیوز :‌رئیس انجمن علمی مطالعات خانواده در ایران به بهانه روز خانواده و تکریم بازنشستگان ذیل نامه‌ای به ریاست مجلس با اشاره به کاهش جمعیت ایران، توصیه‌ها و هشدارهایی را مطرح کرده است.
نامه نگران کننده درباره روند جمعیت ایران به رئیس مجلس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم ، امروز 25 ذیحجه با عنوان "روز خانواده و تکریم بازنشستگان" نام گذاری شده است؛ در حال حاضر کاهش آمار ازدواج و عدم تمایل به فرزندآوری در میان زوج‌ها، معضلاتی هستند که کشور را در سراشیبی کاهش  و سالمندی جمعیت قرار داده‌اند؛ با این حال تاکنون در این رابطه اقدام درخوری از طرف دولت، مجلس و قوه قضاییه صورت نگرفته است؛ برای مثال قانون تسهیل ازدواج جوانان از سال 84 به تصویب مجلس درآمده اما تاکنون هیچ کدام از مفاد آن از سوی دولت اجرایی نشده است! همینطور "طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده" را داریم که در دو دوره گذشته مجلس به آن رسیدگی نشده است.

در این رابطه حسن ناصری پور، رئیس انجمن علمی مطالعات خانواده در ایران در نامه‌ای خطاب به ریاست مجلس شورای اسلامی با اشاره به بی‌توجهی مسئولین، توصیه‌ها و هشدارهایی را در حوزه تحول راهبردی خانواده یاد آور شده است:

جناب آقای دکتر قالیباف

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام و نیز تبریک به مناسبت روز خانواده محضر حضرتعالی، به استحضار می‌رساند در مقطع بسیار مهم کنونی که بحمدالله با روی کار آمدن مجلسی انقلابی متشکل از مدیران متبحر و عملگرای نظام بار دیگر بارقه‌های امید را در دل‌های مردم متجلی ساخته است، انجمن علمی مطالعات خانواده در ایران، حسب تکلیف و مسئولیت اجتماعی ، توصیه‌ها و هشدارهایی را در حوزه تحول راهبردی خانواده به محضر جنابعالی و همه دلسوزان نظام و انقلاب یادآور می‌گردد.

در طول یک دهه اخیر علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری، مبنی بر تدوین قوانین حمایتی و برنامه‌های راهبردی در جهت افزایش جمعیت کشور، بویژه منویات معظم له در سی و یکمین سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) در چهاردهم خرداد با این مضمون هشدارگونه که "در زمینه مسائل خانواده به معنای واقعی باید تحول ایجاد کنیم. امروز خبرها و گزارش های متقن به ما می‌گوید کشورمان به سرعت به سمت پیری پیش می‌رود. این خیلی خبر دهشتناک و بدی است"؛ حال با این تاکیدات، متاسفانه با بی‌توجهی مسئولین، امروز در شرایطی قرار داریم که هرم جمعیتی در خوشبینانه‌ترین حالت طی 7 سال آتی و در بدبینانه ترین حالت در 4 سال آینده وارونه و ایران از کشوری نسبتاً جوان به کشوری میانسال و پیر مبدل خواهد شد. این معضل بزرگ و چالش اساسی، محتوم به تحمیل هزینه‌های گزافی به کشور خواهد بود. هزینه‌هایی در ابعاد امنیتی ، اقتصادی و سلامت که بی‌شک جنابعالی به دامنه و تاثیرات آنها واقفید.

عدم تمایل به فرزند آوری در میان خانواده‌ها ، بخصوص در میان زوج‌های جوان، تابع عوامل گوناگون و پیچیده‌ای است که می‌توان آنها را در سه گروه عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دسته‌بندی کرد. متاسفانه باید گفت " فرزند کمتر " یک باور نهادینه شده در زوجین می‌باشد، لذا تغییر این باور نیازمند یک حرکت منسجم و همه جانبه از سوی تمامی دستگاه‌های مرتبط می‌باشد.

اگر چه با وجود فشارهای اقتصادی و محدودیت‌های موجود در کشور و زمینه‌‌هایی که برای توجیه غفلت مسئولین فراهم آمده، نمی‌توان انتظار داشت که مسئولین چنین ضرورتی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند. به طور حتم با تبیین تبعات این چالش، هزینه‌های مرتبط و موانعی که توسعه کشور در سال‌های آینده با آن مواجه خواهد بود؛ می‌توان راهکارهایی متناسب با شرایط خطیر کنونی تدوین و اجرایی نمود.

از جنابعالی به عنوان یکی از مدیران شاخص جهادی ، تقاضا داریم که از همه امکانات، توان و قدرت جایگاه ریاست مجلس در جهت رفع این نقصان اقدام عاجل صورت پذیرد. شایسته است به قید فوریت نسبت به تشکیل کارگروهی با حضور اساتید و کارشناسان مجرب این حوزه و مسئولین نهادهای دولتی و... با اختیارات ویژه جهت تصویب مجموعه قوانین و راهکارهایی در جهت پیشگیری از بحران جمعیت و نیز احیای اصل دهم قانون اساسی اقدام فرمایید. بحرانی که به طور حتم با تدوین قوانین و اجرای صحیح و نظارت دقیق به میزان قابل توجهی قابل پیشگیری خواهد بود.

در پایان، ضمن قدردانی از حسن توجه جنابعالی، انجمن مطالعات خانواده در ایران ، آمادگی خود را در جهت هر گونه اقدام حمایتی در حوزه های نرم افزاری و پژوهش محور اعلام می‌دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید