گسترش جنگ میان ارمنستان و آذربایجان/ ادعای اعزام شورشیان سوری توسط ترکیه

کدخبر: ۳۶۴۲۵۵
درگیری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای سومین روز ادامه دارد و کشور‌های مختلف خواستار پایان این درگیری ‌ها شده اند.
گسترش جنگ میان ارمنستان و آذربایجان/ ادعای اعزام شورشیان سوری توسط ترکیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  جماران، جنگ میان ارمنستان و آذربایجان گسترش پیدا کرد و دو کشور مناطق جدیدی به دور از جبهه«قره باغ» را مورد حمله قرار دادند.

وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که نیروهای آذبایجانی یک یگان ارتش ارمنستان را در منطقه «واردینیس» داخل اراضی ارمنستان گلوله باران کردند.

«شوشان استپانیان»سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان گفت:« پیش از این اقدام توسط دشمن تبلیغات گمراه کننده ای توسط وزارت دفاع آذربایجان صورت گرفت که مدعی شد نیروهای ما منطقه داشکسان را از منطقه واردینیس گلوله باران کردند».

وزارت خارجه ارمنستان نیز این اتهام آذربایجان را رد کرده و آن را برای توجیه تجاوز به ارمنستان دانست.

همزمان با این تحولات وزارت دفاع آذربایجان ارتش ارمنستان را متهم کرد که دو روستا را در استان«گورانبوی» در شمال قره باغ گلوله باران کرده است اما این حمله خسارت های جدی به زیرساخت های غیرنظامی نزد و تلفات انسانی نیز در پی نداشت.

وزارت دفاع آذربایجان همچنین تأکید کرد که استان داشکسان که دور از عملیات نظامی در منطقه قره باغ است در معرض گلوله باران توپخانه ای ارمنستان قرار گرفت.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که گلوله باران از استان واردینیس ارمنستان صورت گرفت و ارتش آذربایجان تدابیر پاسخی مناسب را اتخاذ خواهد کرد.

از سوی دیگر وزارت دفاع آذربایجان تأکید کرد که صبح امروز سه شنبه نیروهای ارتش این کشور حمله بزرگی را به محور شهر«فضولی» واقع در منطقه تحت کنترل نیروهای جدایی طلب جمهوری قره باغ آغاز کردند.

منطقه فضولی از جمله شهر فضولی بعد از جنگ سال 1993 تحت کنترل طرف ارمنی در آمده است.

در همین حال، وزارت دفاع جمهوری خودخوانده «قره باغ کوهستانی» اطلاعات مربوط به تعداد کشته شدگان از آغاز تشدید درگیری ها را در منطقه روشن کرد.

براساس اعلام وزارت دفاع ارمنستان با کشته شدن 26 نظامی ارمنی دیگر آمار کشته های این کشور از زمان آغاز درگیری با جمهوری آذربایجان به 84  نفر رسیده است.

 همچنین وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد 6 غیر نظامی این کشور در گلوله باران توپخانه ای کشته شدند.

به گفته سخنگوی ارتش ارمنستان، شامگاه دوشنبه نیروهای آذربایجان «عملیات بزرگی» را آغاز کرده‌ اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست آلمان و فرانسه امروز در پشت درهای بسته جنگ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قره ‌باغ را مورد بررسی قرار خواهد داد.

سخنگوی «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل بامداد امروز سه ‌شنبه گفت که او به صورت ویدئوکنفرانسی با «الهام علی ‌اف» رئیس جمهور آذربایجان و «نیکول پاشینیان» نخست ‌وزیر ارمنستان گفت ‌وگو کرده است.

«استفان دوجاریک» افزود که دبیر کل سازمان ملل در گفت ‌وگوهای جداگانه خود با سران آذربایجان و ارمنستان از آنها خواسته است که فورا به درگیری‌ ها خاتمه، و تنش ‌ها را کاهش داده و به در چارچوب گروه مینسک بدون پیش ‌شرط و بدون فوق وقت به مذاکرات معنادار بازگردند.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل همچنین گفت که گوترش بر حمایت کامل خود از «نقش مهم» سازمان امنیت و همکاری اروپا و ضرورت به کارگیری ناظران این سازمان در منطقه تاکید مجدد کرده است.

دوجاریک همچنین با اشاره به گزارش برخی رسانه ‌ها و ادعای مقام‌ های ارمنستان مبنی بر دخالت ترکیه در درگیری ‌های میان آذربایجان و ارمنستان، تاکید کرد که سازمان ملل امکان تایید این ادعا و یا ادعاهای دیگری که مطرح می ‌شود، ندارد.

امروز وزارت خارجه ارمنستان بار دیگر ادعای اعزام شبه ‌نظامی خارجی توسط ترکیه به منطقه مورد مناقشه قره‌ باغ برای حمایت از آذربایجان را تکرار کرد.

«آنا ناگدالیان» سخنگوی این وزارتخانه مدعی شد که آنها اطلاعاتی دارند مبنی بر اینکه مسئولان ترکیه ‌ای در حال جذب «مزدورانی» از غرب آسیا هستند تا در منطقه قره ‌باغ کوهستانی مستقر کنند.

ناگدالیان درباره ادعای خود توضیح داد: «مربی ‌های نظامی ترک در حال جنگیدن کنار آذربایجانی‌ ها در قره ‌باغ هستند. آنها از تسلیحات ترکیه از جمله پهپاد و هواپیماهای رزمی استفاده می‌ کنند. ما همچنین اطلاعاتی داریم که ترکیه تروریست‌ ها و مزدوران را از برخی کشورهای خاورمیانه استخدام کرده و به آذربایجان اعزام می ‌کند».

بر این اساس، سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان در ادامه ادعاهای خود افزود: «در حقیقت، دو کشور ترکیه و آذربایجان هم ‌اکنون مشغول مبارزه با آرتساخ (قره‌ باغ کوهستانی) هستند».

پیش از این سفیر ارمنستان در روسیه نیز با ادعای اعزام شبه‌ نظامیان سوری توسط ترکیه به آذربایجان برای نبرد در قره‌ باغ گفته بود تاکنون حدود 4 هزار نفر اعزام شده ‌اند.

این در حالی است که دولت ترکیه و آذربایجان این ادعا را قویاَ تکذیب کرده‌ اند.

در عین حال گروه پارلمانی احزاب عدالت و توسعه، جمهوری ‌خواه خلق، حرکت ملی و نیک ترکیه با صدور بیانیه ‌ای مشترک، حملات ارمنستان به آذربایجان را محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است: ما به عنوان احزاب سیاسی در پارلمان ترکیه، حملات نیروهای مسلح ارمنستان در قره‌باغ را که با نقض آتش‌ بس و قوانین بین‌ لمللی و با هدف قرار دادن مناطق مسکونی آذربایجان و سربازان آغاز شده٬ محکوم می‌ کنیم.

در بیانیه فوق تاکید شده است که حملات اخیر بار دیگر نشان داد که ارمنستان بزرگترین مانع برای برقراری صلح پایدار و ثبات در منطقه پس از حملات در تووز است.

در ادامه بیانیه تصریح شده است: از دفاع مشروع آذربایجان برای حفاظت از تمامیت ارضی خود که در چارچوب قوانین بین المللی است حمایت و خواهان پایان اشغال 30 ساله قره‌ باغ هستیم. ما طبق قطعنامه ‌های شورای امنیت سازمان ملل و سازمان امنیت و همکاری اروپا از راه‌ حل مسالمت آمیز برای پایان دادن به این اشغال ناعادلانه حمایت می ‌کنیم. 

احزاب مذکور در پایان بیانیه مشترک اعلام کردند: از جامعه بین الملل می ‌خواهیم تا در کنار آذربایجان که تاکنون به دلیل حملات غیرمسئولانه ارمنستان آسیب دیده است٬ باشد. به عنوان احزاب سیاسی در پارلمان ترکیه، شهادت برادران آذربایجانی را تسلیت گفته٬ برای مجروحان شفای عاجل طلب کرده و بر همبستگی با آذربایجان تاکید می ‌کنیم.

در این در حالیست که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه طی اظهاراتی در سمپوزیوم مشترک دانشگاه‌ های استانبول و مرمره که با موضوع «مدیترانه شرقی و قوانین بین‌ المللی در چارچوب تاریخ، سیاست و روابط بین ‌المللی» در کاخ «دلمه ‌باغچه» استانبول برگزار شد، تصریح کرد: باید بحران در منطقه که با اشغال قره ‌باغ کوهستانی آغاز شد، هر چه سریعتر پایان یابد. با ترک فوری سرزمین ‌های اشغالی آذربایجان توسط ارمنستان، صلح و آرامش مجددا در منطقه برقرار خواهد شد.

اردوغان با بیان این که بار دیگر حمله روز گذشته ارمنستان به آذربایجان را محکوم می ‌کنم، گفت: ترکیه با تمام توان و قلب خود همچنان در کنار کشور دوست و برادر آذربایجان خواهد ماند

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: آذربایجان با بیان این که وقت حساب پس گرفتن رسیده، خواسته و ناخواسته کارش را خود حل می‌ کند. تحولات اخیر فرصتی را برای همه کشورهای صاحب نفوذ در منطقه فراهم کرده است تا روش‌ های حل و فصل واقع ‌گرایانه و منصفانه در پیش بگیرند

در دیگر واکنش های بین المللی، وزارت خارجه افغانستان با انتشار بیانیه ‌ای اعلام کرد که از دولت آذربایجان و تلاش های مردم این کشور برای آزادسازی قره‌ باغ حمایت می ‌کند. در این بیانیه ضمن ابراز نگرانی از تشدید درگیری ها بین ارمنستان و آذربایجان٬ تصریح شده است: قره‌ باغ کوهستانی در عرصه بین ‌المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته می‌ شود و خواهان آزادسازی آن هستیم.

وزارت خارجه افغانستان همچنین خواستار اتخاذ راه‌حل مسالمت ‌آمیز برای بحران قره‌ باغ شد.

به دنبال بالا گرفتن تنش ‌ها در منطقه «قره‌ باغ کوهستانی» جمهوری آذربایجان و ارمنستان از اعمال حکومت نظامی در بخش ‌هایی از کشور‌های خود خبر دادند.

ارمنستان گفته است آذربایجان یک حمله هوایی و نیز یک حمله توپخانه‌ ای به منطقه مورد اختلاف «ناگورنو قره‌ باغ» به انجام رسانده است؛ اما آذربایجان معتقد است این حمله در پاسخ به گلوله باران ارمنستان بوده است.

همچنین تلویزیون ارمنستان با استناد به داده های مرکز پزشکی «مارتاکرت» گزارش داد که یک کودک 9 ساله در نتیجه گلوله باران جان خود را از دست داده است. گفته شده است که مادر این کودک نیز زخمی شده، اما زنده مانده است

مقامات باکو اعلام کرده‌اند شمار نامشخصی از شهروندانشان کشته شده و 6 نظامی نیز زخمی شده‌ اند.

اختلاف دو کشور بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ است. ارمنستان و جمهوری آذربایجان چهار دهه است که بر سر مالکیت منطقه قره باغ مناقشه دارند که اخیرا این مناقشه به درگیری‌ های نظامی بین دو کشور ختم شده است.

در جریان درگیری ‌های مسلحانه از سال 1992 تا 1994، آذربایجان کنترل منطقه قره ‌باغ و مناطق اطراف آن را از دست داد. از سال 1992 مذاکراتی برای دستیابی به راه ‌حل صلح ‌آمیز درباره این درگیری تحت چارچوب گروه مینسک با ریاست مشترک روسیه، سازمان ملل و فرانسه آغاز شده است.

ارمنستان پرونده را به دادگاه حقوق بشر اروپا کشاند

ارمنستان روز دوشنبه با ارائه درخواستی فوری به دادگاه حقوق بشر اروپا از این نهاد خواست تا اقدامات آذربایجان را محکوم کند. دادگاه حقوق بشر اروپا که مقر آن در شهر «استراسبورگ» فرانسه است، یکی از بازوهای قضایی اصلی شورای اروپاست. ماده ۳۹ اساسنامه این دادگاه به آن اجازه می‌دهد تا در صورت احساس «خطر قریب‌الوقوع و جبران‌ناپذیر» اقداماتی را علیه نیروی مهاجم انجام دهد.

T8iXMqClBYmH

در نامه ارمنستان به دادگاه حقوق بشر اروپا آمده است: «دولت ارمنستان از دادگاه می‌خواهد تا برای جلوگیری از حملات نظامی آذربایجان علیه غیرنظامیان در سرتاسر خط تماس با نیروهای مسلح ارمنستان و جمهوری آرتساخ، و نیز برای توقف حملات کور و بی‌هدف، هدف قرار دادن غیرنظامیان و تخریب اموال عمومی در شهرها، علیه دولت آذربایجان اقدامات لازم را انجام دهد.»

دادگاه حقوق بشر اروپا هنوز به این نامه پاسخی نداده است.

گزارش رویترز از ارسال مزدوران سوری 

خبرگزاری رویترز نیز با انتشار گزارشی تأکید کرد که دو فرد مسلح سوری به این خبرگزاری گفتند که ترکیه افراد مسلح سوری(مزدوران) را برای کمک به آذربایجان در جنگ قره باغ با ارمنستان ارسال می کند.

این دو فرد مسلح که وابسته به گروه های مسلح سوری در شمال سوریه که مورد حمایت ترکیه هستند به رویترز گفتند که آنها با هماهنگی ترکیه در راه آذربایجان هستند.

این دو فرد مسلح به دلیل حساسیت امر نخواستند نام شان فاش شود و رویترز نیز نتوانسته است که درباره درستی سخنان آنها را به شکل مستقل تحقیق کند.

یکی از افراد مسلح که عضو گروه «احرار الشام» است گفت:« من تمایلی به رفتن ندارم اما هیچ پولی ندارم و زندگی بسیار سخت و فقر نیز شدید است».

این دو فرد مسلح (مزدور) گفتند که فرماندهان نظامی گردان های وابسته به گروه های مسلح به آنها گفتند که در ماه 1500 دلار می گیرند و این حقوق در سوریه ای که به دلیل جنگ اقتصادی از هم پاشیده دارد بسیار بالاست.

یکی از این دو فرد مسلح تأکید کرد که ماموریت خود را با مسئول گروه موسوم به «ارتش ملی سوریه» مورد حمایت ترکیه در «عفرین» در شمال غرب سوریه هماهنگ کرده است. شهر عفرین دو سال پیش به اشغال ترکیه و گروه های مسلح مورد حمایتش در آمد.

خبرگزاری رویترز از سخنگوی گروه موسوم به «ارتش ملی سوریه» خواستار توضیح شد اما این سخنگو پاسخی نداد.

دومین فرد مسلح گفت که گروه موسوم به ارتش نخبه وابسته به گروه موسم به ارتش ملی سوریه اعلام کرد که قرار شده است که نزدیک به هزار فرد مسلح سوری در آذربایجان مستقر شوند این در حالی است که منابع دیگری از گروه های مسلح سوری که نخواستند نام آنها فاش شود گفتند که بین 700 تا 1000 فرد مسلح در آذربایجان مستقر می شوند.

این دو فرد مسلح در گفت و گویی که هفته پیش ضبط شده است به رویترز گفتند که به آنها گفته شده است که برای حمایت از تأسیسات و نه جنگ به آذربایجان فرستاده می شوند.

یکی از فرماندهان گروه موسوم به ارتش ملی سوریه نیز در واکنش به ارسال افراد مسلح سوری به آذربایجان گفت که آنها آماده دفاع از منافع ترکیه داخل یا خارج از اراضی سوریه هستند.

سرهنگ «زیاد حاجی عبید» از فرماندهان گروه موسوم به ارتش ملی سوریه گفت: «ما در راستای منافع مشترک با ارتش ترکیه فعالیت می کنیم و تعداد افرادی که برای جنگ به آذربایجان رفتند را نمی دانم».

این فرمانده گروه های مسلح سوری گفت: ارتش ترکیه از بیش از 70 هزار فرد مسلح سوری حمایت می کند ولی بیش از 50 هزار فرد مسلح داریم که مورد حمایت نیستند.

وی تأکید کرد که گروه های مسلح آماده هستند تا از منافع ترکیه داخل یا خارج از اراضی سوریه دفاع کنند.

عبید تأکید کرد که منابع گروه مسلح وی با طرف ترک گره خورده است و افراد مسلح سوری به لیبی رفتند و زمانی که لازم باشد به همراه ارتش ترکیه به آذربایجان می روند.آنها آماده رفتن به آذربایجان هستند.

این فرمانده گروه های مسلح سوری تأکید کرد که افراد مسلح سوری به دلیل حمایت ترکیه از آنها مدیون آنکارا هستند بنابراین گروه های مسلح هر جا که لازم باشد و ترکیه از آنها بخواهد می روند.

این در حالی است که «واردان توگانیان» سفیر ارمنستان در مسکو اعلام کرد که مزدورانی که ترکیه آنها را از سوریه به آذربایجان منتقل کرد در عمل وارد میدان نبرد در «قره باغ» شدند.

توگانیان گفت که ترکیه نزدیک به 4هزار فرد مسلح را از اردوگاه های آموزشی در سوریه به میدان نبرد در قره باغ منتقل کرد.

این در حالی است که «حکمت حاجییف» معاون رئیس جمهور آذربایجان در سیاست خارجی گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه درباره مشارکت افراد مسلح سوری هوادار ترکیه در درگیری با ارمنستان را تکذیب کرد و آن را «چرت و پرت» توصیف کرد.

در مقابل، وزارت دفاع ارمنستان نیز اعلام کرد که درباره اطلاعات منتشر شده درباره مشارکت افراد مسلح سوری در جنگ در کنار آذربایجان در قره باغ تحقیق می کند.

فعالان سوری روز یکشنبه اعلام کردند که ترکیه نخستین بخش از عناصر مسلح سوری«مزدوران» را به اراضی جمهوری آذربایجان منتقل کرد.این رخداد در پی تنش نظامی شدید میان نیروهای آذربایجان و ارمنستان صورت گرفت.

دیده بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان سوری، اعلام کرد که نخستین بخش از عناصر مسلح سوری هوادار آنکارا به آذربایجان رسیدند. ترکیه این عناصر را از طریق اراضی اش به آذربایجان منتقل کرد.

این دیده بان تأکید کرد که این عناصر چند روز پیش از منطقه «عفرین» واقع در شمال غرب «حلب» به اراضی ترکیه رسیدند و بخش دیگری از این عناصر آماده خارج شدن و رفتن به آذربایجان هستند این در حالی است که ترکیه اصرار دارد این عناصر مسلح سوری هوادارش را تبدیل به مزدور کند.

در همین حال، فعالان ارمنی تصاویری را منتشر کردند که تحرکات گسترده این افراد مسلح  را نشان می دهد که به زبان عربی شعار می دهند و سوار بر خودروهایی هستند که گفته می شود به جبهه های جنگ در صفوف ارتش آذربایجان علیه نیروهای ارمنستان می روند.

در این تصاویر 20 خودروی شاسی بلند دیده می شود که افراد مسلح سوری را به آذربایجان منتقل کرده اند.

وزارت دفاع آذربایجان نیز اعلام کرد که مزدورانی از سوریه و کشورهای خاورمیانه در کنار ارمنستان در قره باغ می جنگند.

سرهنگ«واجیف دارجاهلی» رئیس دایره اطلاع رسانی وزارت دفاع آذربایجان گفت: بر اساس اطلاعات سازمان های اطلاعاتی در میان تلفات دشمن تعدادی مزدور ارمنی از سوریه و کشورهای مختلف خاورمیانه وجود دارند ولی از آن جایی که آنها رسما در ارمنستان ثبت نشده اند دشمن به راحتی این تلفات را پنهان می کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید