آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

دوئل تلویزیونی ترامپ و بایدن| بجای کشور، ویروس را نابودکن /نمی‌توانیم مانند جو در زیرزمین حبس شویم /ترامپِ گیج مرا با سندرز اشتباه گرفته

کدخبر: ۳۶۸۹۱۴
گزارش لحظه به لحظه اقتصادنیوز از دومین و آخرین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را در ادامه دنبال کنید.
دوئل تلویزیونی ترامپ و بایدن| بجای کشور، ویروس را نابودکن /نمی‌توانیم مانند جو در زیرزمین حبس شویم /ترامپِ گیج مرا با سندرز اشتباه گرفته

به گزارش اقتصادنیوز؛ از ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه بامداد جمعه ۲ آبان‌ماه به وقت تهران، دومین و آخرین مناظره جو بایدن و دونالد ترامپ نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا با اجرای کریستن وِلکر، مجری شبکه NBC در شهر نشویل -ایالت تنسی- آغاز می‌شود.

مناظره آخر بایدن و ترامپ کریستن ولکر، مجری NBC اجرای مناظره را بر عهده خواهد داشت

درحالی که کمتر از دو هفته تا روز نهایی رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی‌مانده، فاصله ۲ کاندیدا در میانگین نظرسنجی‌های ملی به زیر ۸ واحد درصد کاهش یافته است.

بر اساس داده‌سنجی‌های پایگاه خبری-تحلیلی RealClearPolitics در نظرسنجی‌های اخیر (۸تا۲۱ اکتبر) در سطح ملی بطور میانگین جو بایدن ۵۰/۷ درصد و دونالد ترامپ ۴۲/۸ درصد از آرای عمومی را از آن خود کرده است. 

این مناظره بر ۶ موضوع ویروس کرونا، مسائل نژادی، تغییرات اقلیمی، امنیت ملی، خانواده‌های آمریکایی و رهبری نظام بین‌المللی متمرکز خواهد بود.

لحظات حساس مناظره را در این ویدئو ببینید.

آغاز مناظره

۴:۳۵ / مناظره آغاز شد. ترامپ و بایدن وارد صحنه شدند. کریستن ولکر زمان پاسخگویی هر نامزد را ۲ دقیقه اعلام کرد.

مناظره آخر بایدن و ترامپ

۱. پاندمی کروناویروس

مجری برنامه مناظره را با سوال درباره برنامه ۲ کاندیدا برای مقابله با شیوع ویروس کرونا آغاز کرد.

ویروس کرونا به یکی از موضوعات اصلی انتخابات 2020 تبدیل شده است. بیش از ۲۲۲ هزار نفر در آمریکا به دلیل ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند. براساس داده‌های دانشگاه جان هاپکینز، ایالات متحده با بیش از 8.4 میلیون مبتلا بالاترین میزان شیوع را در سطح جهانی دارد.تولید واکسن: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی ، در حال حاضر 10 کاندید واکسن Covid-19 در مراحل بالایی و بزرگ آزمایش های بالینی در سراسر جهان وجود دارد.

مناظره آخر بایدن و ترامپ

دیدگاه تکامل یافته ترامپ در مورد چین و کرونا

پرزیدنت ترامپ در ماه‌های اخیر چین را به دلیل شیوع کرونا مورد حمله قرار داده است، اما وی در ابتدای شیوع کرونا، مدیریت شی جین پینگ، رهبر چین را به دلیل مقابله با ویوروس کووید-۱۹ ستود. وی در 13 فوریه (ابتدای شیوع) گفت: "من فکر می‌کنم آنها به طور حرفه‌ای این کار را انجام داده‌اند و آنها فوق العاده توانمند هستند و من فکر می‌کنم رئیس‌جمهور شی فوق‌العاده است و امیدوارم که این مسئله حل شود."

سپس با صدها مرگ در ایالات متحده، نگرش ترامپ نسبت به پکن تغییر کرد؛ "من از چین کمی ناراحت هستم ، با شما صادق خواهم بود ، زیرا هر چقدر رئیس جمهور شی را دوست دارم و به همان اندازه که به کشورش احترام می‌گذارم و تحسین می‌کنم ... اما آنها باید در این باره به ما می گفتند.

اولین پاسخ رئیس جمهور ترامپ - که به منظور بیان چگونگی هدایت وی در مرحله بعدی ویروس کرونا بود - بر آرزوی تولید واکسن متکی بود؛ "این برطرف خواهد شد و همانطور که من می گویم ، ما از ویروس دور خواهیم شد و از بین می‌رود."

و او تقریباً همه پاسخ خود را بر مبنای خوش بینی خود به تولید واکسن قرار داد و ادعا کرد "ظرف چند هفته" انجام می شود.
وقتی مجری از وی خواست در این باره تضمین دهد ترامپ تصدیق کرد که واکسن "ظرف چند هفته" یک "تضمین" نیست. اما او گفت که امیدوارم تا پایان سال به مرحله تولید برسد.

بایدن: ترامپ تضمین کند که نوامبر از کاخ سفید می‌رود

مناظره آخر بایدن و ترامپ

جو بایدن ، نامزد حزب دموکرات با استدلال در مورد رفتار رئیس جمهور دونالد ترامپ درباره ویروس کرونا در ایالات متحده آغاز کرد و گفت ترامپ باید تضمین کند که در ماه نوامبر از دفتر خارج می شود؛ " کسی که مسئول کنترل نشدن ویروس است ، می گوید من در ابتدا هیچ مسئولیتی را بر عهده نمی گیرم ، کسی که مسئول این تعداد مرگ است نباید به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا باقی بماند."

بایدن با مقایسه نحوه برخورد خود و ترامپ با ویروس گفت: تمرکز بر اجبار مردم به ماسک زدن و آزمایش سریعتر ویروس، در دستور کار خواهد بود.

بایدن گفت: "من اطمینان خواهم داد که ما استانداردهای ملی را در مورد چگونگی گشایش مدارس و راه اندازی مشاغل تنظیم کنیم تا بتوانند از امنیت برخوردار شوند و منابع مالی لازم را به آنها اختصاص دهند تا بتوانند این کار را انجام دهند."

معاون پیشین رئیس جمهور همچنین هشدار داد که احتمالا بدترین موج شیوع کرونا در زمستان خواهد آمد و ترامپ "هیچ برنامه مشخصی ندارد و هیچ چشم اندازی برای واکسن وجود ندارد که برای اکثر مردم آمریکا قبل از اواسط سال آینده، آماده شود."

وی گفت: "[ترامپ] می گوید ، ما یاد می گیریم که با آن زندگی کنیم. مردم می آموزند که با آن بمیرند."

این امر پس از آن رخ داد که رئیس جمهور ترامپ ادعا کرد که وی نمی گوید همه گیری به زودی پایان می یابد اما آمریکایی ها "در حال یادگیری زندگی با آن هستند. ما چاره ای نداریم."

بایدن افزود: "شما به مردم می گویید که این الان خطرناک است؟ آنها باید در مورد این خطر چه کنند؟ و شما می گویید من هیچ مسئولیتی نمی پذیرم."

بایدن: ویروس را نابود کن، نه کشور را

در همین حال ، بایدن از خط جدیدی استفاده کرد که نشان می داد هدف وی تعطیل نگه داشتن کشور نیست. وی گفت: "ویروس را خاموش کن ، نه کشور را". شعاری که علی‌رغم جذابیت توضیحات زیادی درباره برنامه وی ارائه نمی‌دهد.

ترامپ به دلیل تعطیلی شهر نیویورک با فرمانداری دموکرات‌ها این شهر را "شهر ارواح" خواند، جایی که رستوران ها "در آن می میرند".

ترامپ گفت: "اگر بروید و ببینید چه اتفاقی برای نیویورک افتاده است ، این یک شهر ارواح است. و وقتی در مورد پلکسی گلاس صحبت می کنید ، اینها رستوران هایی هستند که در حال مرگ هستند. اینها مشاغل بی پول هستند. قرار دادن پلکسی گلس به طرز باورنکردنی گران است، و این جوابگو نیست. منظورم این است که شما در یک اتاقک پیچیده شده با پلاستیک می نشینید؟ اینها مشاغلی هستند که می میرند ، جو. شما نمی توانید این کار را با مردم انجام دهید. نگاهی به نیویورک و آنچه در این سالها بر شهر شگفت انگیز من رخ داده است بیاندازید. من آن را دوست داشتم. زنده بود. اما در حال مرگ است. همه در حال ترک نیویورک هستند.

مناظره آخر بایدن و ترامپ

بایدن برای جلوگیری از افزایش تعداد ابتلا و مرگ و میرهای کرونا ایالت نیویورک را قهرمان خواند.

بایدن گفت: "نگاهی بیندازید که نیویورک از نظر کاهش منحنی تعداد افراد مبتلا چه کاری انجام داده است. و حالا مشاهده کنید که چنین ویروسی در ایالات غرب میانه چگونه پیش می‌رود. همه ایالت‌ها آمریکایی هستند. همه آنها آمریکایی هستند. و آنچه که ما باید انجام دهیم این است که بگوییم در درجه اول ماسک بزنید. "

ترامپ: نمی‌توانیم کشور را بخاطر ویروس تعطیل کنیم و مانند جو در زیرزمین حبس شویم

در بحث طولانی ویروس کرونا، تمایز اصلی دونالد ترامپ و جو بایدن انزجار  رئیس جمهور از هرگونه تعطیلی برای جلوگیری از سرایت بیشتر کرونا بود.

ترامپ گفت: "ما نمی توانیم کشور خود را ببندیم.ما نمی توانیم مانند جو خود را در زیرزمین حبس کنیم."

استدلال او این بود که فرمانداران دموکرات ایالت های خود را در محاصره های بی مورد قرار داده اند.

ترامپ گفت که تمرکز باید بر حمایت از جمعیت آسیب پذیر باشد. این همان هدف برنامه بحث برانگیزی به نام بیانیه بزرگ بارینگتون است که دولت وی آن را تأیید کرده است اما سایر کارشناسان بهداشتی گفته اند خطرناک است.

ترامپ گفت: "کشور ما باید بازگشایی شود. ما باید از افراد مسن خود محافظت کنیم."

ترامپ ماجرای ایمیل‌های پسر بایدن را پیش کشید

ترامپ به خاطر ایمیل های منتشر شده اخیر از هانتر بایدن فرزند جو بایدن به وی حمله کرد. این در حالی است که FBI در حال بررسی این است که آیا آن ایمیل‌ها بخشی از کمپین ضد اطلاعاتی روسیه هستند یا خیر؟

مناظره آخر بایدن و ترامپ

یک مقام آمریکایی و یک منبع کنگره در این باره گفتند: مقامات آمریکایی در حال بررسی این هستند که منشاء ایمیل‌های اخیراً منتشر شده که شامل جزئیات معاملات تجاری پسر جو بایدن در اوکراین و چین هستند، به تلاش‌های اطلاعاتی روسیه علیه کمپین جو بایدن برمی گردد یا خبر؟

روزنامه نیویورک پست متمایل به محافظه کاران در مجموعه مقاله‌ای ادعا کرد که ایمیل‌هایی را در مورد هانتر بایدن و معاملات وی در اوکراین بدست آورده است. هنوز هیچ نهاد رسمی صحت ایمیل ها را تایید نکرده است.

رئیس جمهور دونالد ترامپ و متحدانش از این موضوع برای مخدوش کردن چهره بایدن در طول یک سال گذشته استفاده کرده و در هفته های آخر منتهی به انتخابات ریاست جمهوری گزارش‌های ادعایی را انتشار دادند. این ادعاهای جدید مربوط به کارزار ضد اطلاعات کرملین علیه بایدن‌ها است، که جامعه اطلاعاتی ایالات متحده تابستان امسال گفت برای تضعیف نامزدی بایدن در برابر ترامپ طراحی شده اند.

نیویورک پست می گوید که این ایمیل ها را از طریق دو فرد معتمد ترامپ بدست آورده است: وکیل شخصی وی رودی جولیانی و استیو بنن، استراتژیست ارشد سابق وی.

در حالی که بایدن بخاطر حساب مخفی ترامپ در چین و مالیات پرداختی وی به دولت چین، وی را مورد حمله قرار داد، ترامپ نیز پای هانتر بایدن را وسط کشید و خانواده بایدن را متهم به فساد مالی کرد.

ترامپ ادعا کرد که جو بایدن 3.5 میلیون دلار از روسیه دریافت کرده است. او گفت "از طریق پوتین به این دلیل که پسر وی با همسر شهردار سابق مسکو روابط بسیار دوستانه‌ای داشته از روسیه 3.5 میلیون دلار پول گرفته‌است". 

بایدن: به جای صحبت از فساد، اظهارنامه مالیاتی‌ات را منتشر کن

پس از آنکه دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا ، یک سری ادعاهای بی اساس در مورد امور مالی جو بایدن را مطرح کرد، بایدن با استناد به داستان اخیر نیویورک تایمز که فاش کرد رئیس جمهور یک حساب بانکی از پیش اعلام نشده در چین را مخفی نگه داشته است، واکنش نشان داد.

بایدن گفت: "من در طول زندگی خود هیچ پنی از هیچ منبع خارجی نگرفته ام. ما فهمیدیم که این رئیس جمهور 50 برابر مالیات در چین پرداخت کرده است (که در آمریکا نپرداخته است). یک حساب بانکی مخفی در چین دارد، در چین تجارت می‌کند و حالا صحبت از این می‌کند که من پول می گیرم؟ من از هیچ کشوری تاکنون حتی یک پنی نگرفته ام. "

سپس بایدن به مالیات های ترامپ  و امتناع وی -حتی در حال حاضر- از علنی کردن آنها پرداخت. گزارش نیویورک‌‌تایمز که میزان جاه‌طلبی‌های مالی ترامپ در چین را همراه با حساب بانکی کشف کرد ، ریشه در اطلاعات مالیاتی داشت که ترامپ سعی کرده بود آنها را مخفی نگه دارد.

بایدن گفت: "شما حتی یک سال انحصاری اظهارنامه مالیاتی خود را منتشر نکرده اید. چه چیزی را پنهان میکنی؟"

ترامپ با این ادعا که بایدن در دوره های قبلی خود در مقام های عالی ثروتمند شده است، بحث را باز کرده بود. اما ، همانطور که بایدن اشاره کرد ، وی بیش از دو دهه اظهارنامه مالیاتی را منتشر نکرده است و هیچ مدرکی هم برای اثبات ادعاهای ترامپ علیه خانواده بایدن وجود ندارد.

بایدن در پایان گفت: "اظهارنامه های مالیاتی خود را علنی کنید، یا صحبت در مورد فساد را متوقف کنید."

۲. سیاست خارجی و امنیت ملی

بحث طولانی ویروس کرونا که با اتهام زنی‌های متقابل دو کاندیدا به حوزه‌های دیگر کشیده شد، با آغاز بحث امنیت ملی و سیاست خارجی پایان یافت.

مناظره آخر بایدن و ترامپ

ترامپ: رابطه عالی با کیم‌جونگ اون دارم

ترامپ گفت: "من رابطه بسیار خوبی با اون دارم. آدم متفاوتی است، اما او نیز احتمالاً در مورد من همین فکر را می کند. ما نوع دیگری از رابطه را داریم. ما رابطه بسیار خوبی داریم. و هیچ جنگی وجود ندارد.

در همین حال، معاون رئیس جمهور سابق از ترامپ به دلیل مشروعیت بخشیدن به دیکتاتور یک کشور منزوی که که مدتهاست به سو سابقه حقوق بشری و جاه طلبی های هسته ای شهره است، انتقاد کرد.

بایدن گفت: "او در مورد دوست خوب خود که یک اراذل و اوباش است، صحبت کرده و از وضعیت بهتر روابط‌مان می‌گوید. در حالی که آنها موشکهای توانمند بیشتری دارند که بسیار راحت تر از گذشته می توانند به خاک آمریکا برسند. "

بایدن در این مناظره گفت که تنها در صورتی با رهبر کره شمالی دیدار خواهد کرد که "با کاهش ظرفیت هسته ای کشورش موافقت کند."

بایدن گفت: "شبه جزیره کره باید یک منطقه عاری از سلاح هسته‌ای باشد."

ترامپ استدلال کرد: "داشتن یک رابطه خوب با رهبران کشورهای دیگر چیز خوبی است."

بایدن به عقب برگشت: "بیخیال، این مثل این است که بگوییم ما قبل از حمله هیتلر به اروپا، رابطه خوبی داشتیم."

 545 کودک مهاجر جدا شده از خانواده

رئیس جمهور ترامپ و نامزد دموکرات ها، جو باید ، وارد بحث و جدل درباره چگونگی جدا شدن بیش از 500 کودک از والدین خود در مرزهای ایالات متحده طی چند سال گذشته شدند.

 ترامپ گفت: "کارتل‌ها کودکان را با  بسیاری از افراد بد، به اینجا می آورند، و آنها قبلاً از آنها برای ورود به کشور ما استفاده می کردند. ما اکنون مانند همیشه مرزی داریم. بیش از 400 مایل دیوار کاملاً جدید وجود دارد. شما اعداد را مشاهده می کنید. ما به مردم اجازه ورود می دهیم اما آنها باید به طور قانونی وارد شوند."

در رابطه با پیوستن این کودکان به خانواده هایشان ، ترامپ گفت که دولت او برنامه ای دارد و "ما بسیار روی آن کار می کنیم - ما بسیار سخت در تلاش هستیم."

ترامپ گفت: "اما بسیاری از این بچه ها بدون پدر و مادر خارج می‌شوند. آنها از طریق کارتل ها و از طریق کویوت‌ها و از طریق باندهای مواد مخدر به آنجا می آیند."

بایدن: اقدامات دولت ترامپ "جنایتکارانه" است

بایدن گفت: "پانصد بچه همراه با پدر و مادرشان آمدند. آنها را در مرز جدا کردند تا آن‌ها را از ورود بازدارند. ما سختگیر هستیم. ما واقعاً قدرتمند هستیم. اما این کودکان با والدین‌شان بودند نه با کارتل‌ها. آنها را از والدین جدا کردند. و این باعث می‌شود کشورمان مسخره شود و تصوری از اینکه ما به عنوان یک کشور ناقض حقوق بشر هستیم بوجود می‌آورد. بچه های آنها را از آغوش‌شان جدا کردند و حالا آنها نمی توانند والدین بیش از 500کودک را پیدا کنند و آن بچه ها تنها مانده اند. بدون آنکه جایی برای رفتن داشته باشند. این جرم است. این جنایتکارانه است."

*طبق گزارش دادگاهی که در 20 اکتبر تشکیل شد ، وکلا نتوانسته اند به والدین 545 کودک که بین سال های 2017 و 2018 توسط مقامات مرزی ایالات متحده از خانواده خود جدا شده بودند ، دست یابند.

فاصله‌گیری جو بایدن از سیاست مهاجرتی اوباما

جو بایدن همچنین  از سیاست مهاجرتی دوران ریاست جمهوری باراک اوباما فاصله گرفت و مستقیماً در پاسخ به این سوال که چرا رأی دهندگان باید پس از هشت سال در دوران اوباما به او در زمینه مهاجرت اعتماد کنند، پاسخ داد: "زیرا ما اشتباه کردیم. برای درست شدنش خیلی طول کشید. من رئیس جمهور ایالات متحده خواهم شد، نه معاون رئیس جمهور ایالات متحده. "

سیاست های مهاجرتی اوباما در طول دو دوره ریاست جمهوری وی مورد انتقاد قرار گرفت و این باعث شد برخی از طرفداران مهاجرت نگرانی هایی را درباره نحوه رسیدگی دولت بایدن به این مسئله بیان کنند.

بایدن گفت: "واقعیت این است که ، من در عرض 100 روز کاملاً روشن کردم که قصد دارم لایحه‌ای برای شهروندی بیش از 11 میلیون نفر بدون شناسنامه به کنگره ایالات متحده بفرستم. و همه آنهایی که به اصطلاح رویاپرداز هستند، و بچه های DACA ، بلافاصله دوباره شناسنامه می گیرند تا بتوانند در این کشور بمانند و راهی برای شهروندی بیابند." 

واکنش ۲کاندیدا درباره ادعای مداخله ایران و روسیه در انتخابات

در مناظره از هر دو نامزد ریاست جمهوری خواسته شد تا به گزارش‌های ادعایی اخیر مبنی بر اینکه ایران و روسیه اطلاعات ثبت نام رای دهندگان را با هدف تلاش برای دخالت در انتخابات به دست آوردند، پاسخ دهند.

جو بایدن ، نامزد حزب دموکرات گفت ، "من به صراحت گفتم ، هر کشوری ، مهم نیست که چه کسی باشد ، که در انتخابات آمریکا دخالت کند ، هزینه آن را پرداخت خواهد کرد."

بایدن با اشاره به دخالت های چین ، روسیه و ایران ، ادامه داد: "آنها در صورت انتخاب شدن من بهایی پرداخت می‌کنند. آنها در حاکمیت آمریکا دخالت می کنند. این چیزی است که اتفاق می افتد. "

بایدن همچنین ترامپ را به عدم مقابله با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در تلاش برای دخالت در انتخابات متهم کرد و گزارش اخیر را نشان داد که مشاور امنیت ملی کاخ سفید به رئیس جمهور هشدار داده است که رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ، هدف اطلاعات نادرست روسیه بوده است.

بایدن گفت: "و سپس می فهمید که همه آنچه درباره روسیه در جریان است این است که روس ها می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که من به عنوان رئیس جمهور بعدی ایالات متحده انتخاب نشوم، زیرا آنها مرا می شناسند و می‌دانند که من آنها را می شناسم. و آنها . من نمی فهمم که چرا این رئیس جمهور حاضر نیست بپذیرد که پوتین واقعاً برای کشته شدن سربازان آمریکایی در افغانستان پاداش می دهد".

ترامپ در پاسخ به این سال که چگونه در دوره دوم با دخالت در انتخابات مقابله خواهد کرد، به جزئیات ادعایی درباره معاملات پسر بایدن با اوکراین پرداخت.

ترامپ همچنین گفت که وی از اقدامات اخیر برای دخالت در انتخابات مطلع شده و ارزیابی رئیس اطلاعات ملی جان راتکلیف را مبنی بر تلاش های ایران و روسیه برای تضعیف نامزدی ترامپ، شنیده است. ترامپ گفت: "من همه چیز را در مورد آن می دانستم."

ترامپ ادعا کرد که راتکلیف به او گفته "این ۲ کشور می خواهند شما شکست بخورید ... زیرا هیچکس مثل من درباره روسیه سختگیرتر نبوده است."

۳. خانواده‌های آمریکایی

وضعیت اقتصادی و معیشت خانواده‌های آمریکایی سومین موضع اصلی بود که کریستن ولکر، مجری برنامه از ۲ کاندیدا خواست به آن بپردازند.

مناظره آخر بایدن و ترامپ

اختلافات اساسی بین جو بایدن و دونالد ترامپ در یک تبادل نظر مختصر درباره آنچه اکنون خانواده‌های طبقه متوسط ​​آمریکایی احساس می کنند ، مشخص شد.

بایدن پس از یک بحث طولانی مدت که ترامپ با ادعاهای مالی و تجاری در مورد پسر بایدن ، هانتر حمله می کرد ، متمرکز شد.

بایدن مستقیم به دوربین نگاه کرد و گفت: "یک دلیل وجود دارد که او این همه مزخرف را اشاعه می دهد. او نمی خواهد در مورد موضوعات اساسی صحبت کند. این در مورد خانواده او و خانواده من نیست. این در مورد خانواده شما است. و خانواده شما به شدت در معرض آسیب است.

این تاکتیک به وضوح ترامپ را آزار داد، و بایدن با گفتن در مورد خانواده هایی که برای پرداخت وام خود تلاش می کنند، نمی‌توانند لاستیک جدیدی روی ماشین خود بگذارند یا برای هزینه تحصیل فرزندان خود مشکل دارند، بحث را پیش برد.

بایدن گفت: "اینها مشکلاتی هستند که شما با آن‌ها مواجهید. شما که در خانواده های طبقه متوسط ​​مانند خانواده‌ای که من در آن بزرگ شدم، هستید. ما باید در مورد خانواده های شما صحبت کنیم اما این آخرین چیزی است که ترامپ می خواهد درباره آن صحبت کند. "

مناظره آخر بایدن و ترامپ

ترامپ به سرعت بایدن را مورد انتقاد قرار داد ، حتی نحوه چرخش وی را مقابل دوربین تمسخر کرد: "این یک بیانیه سیاسی معمولی است. می خواهد از این ماجرای چین خلاص شود."

ترامپ گفت این تاکتیک همان کاری است که یک "سیاستمدار معمولی" همیشه انجام می دهد ، و افزود ، "من یک سیاستمدار معمولی نیستم. به همین دلیل من انتخاب شدم. بیایید از موضوع چین خارج شویم، بیایید دور میز بنشینیم. [با لحن کنایه‌آمیز] بیا جو ، تو می توانی بهتر عمل کنی."

کاندیدای دموکرات هستم اما می‌خواهم رئیس‌جمهور همه آمریکایی‌ها باشم

پس از انتقاد ترامپ از رد لایحه محرک مالی توسط دموکرات های مجلس نمایندگان که از آن به عنوان لایحه "نجات شهرها و ایالت های دارای مدیریت بد و جنایتکارانه دموکرات‌ها"  یاد کرد، بایدن گفت: "به عنوان یک دموکرات افتخار کاندیداتوری دارم، اما اگر من انتخاب شوم،  می خواهم رئیس جمهور آمریکا باشم. من ایالت های قرمز و ایالت های آبی را نمی بینم. آنچه که من می بینم آمریکا به عنوان ایالات متحده است." 

بایدن: من برنی سندرز نیستم

جو بایدن به دنبال صحبت مکرر دونالد ترامپ درباره «بهداشت و درمان اجتماعی» به رئیس جمهور یادآوری کرد که اگرچه وی دوست دارد به برنامه های برنی سندرز برای حمله کند ، اما او در برابر سناتور ورمونت قرار ندارد.

پس از اظهار نظر طولانی ترامپ در جایی که او بایدن را به اشتباه به حمایت از  «بهداشت و درمان اجتماعی» متهم کرد، بایدن گفت: "او بسیار گیج است. او فکر می کند که در حال رقابت با شخص دیگری است. اما او در حال مبارزه با جو بایدن است."

ترامپ و جمهوری خواهان معمولاً با ارتباط دادن بایدن به برخی از رهبران جناح چپ حزب دموکرات ، مانند سندرز ، سعی در رادیکال نشان دادن وی دارند. اما بایدن می‌گوید سندرز و سایر نامزدها را در دوره مقدماتی شکست داده است: "من همه آن افراد دیگر را شکست دادم، زیرا با آنها مخالف هستم.(این) جو بایدن است که مقابلش قرار گرفته‌ای."

بایدن‌کر به جای اوباماکر

بایدن در پاسخ به این سوال که اگر دادگاه عالی در ماه نوامبر قانون مراقبت بهداشتی مقرون به صرفه را لغو کند، چه کاری انجام خواهد داد، طرح خود را برای ایجاد قانونی در این زمینه با افزودن گزینه بیمه درمانی همگانی به طرح معروف به اوباماکر، ارائه کرد.

معاون پیشین رئیس جمهور آمریکا گفت که وی تصویب "Bidencare" که نسخه تقویت شده قانون فعلی است را پیگیری خواهد کرد.

بایدن گفت که پیچ و مهره ها یکسان خواهند بود ، اما او می خواهد پول بیشتری به سیستم وارد کند و گزینه‌ای مانند Medicare اضافه کند که شهروندان می توانند آن را خریداری کنند. ایده مشابهی که بخشی از لایحه اوباماکر بود که در سال 2010 تصویب شد اما قبل از امضای قانون توسط اوباما از لایحه خارج شد.

۴. مسائل نژادی

جو بایدن در جریان مناظره ریاست جمهوری گفت که او می فهمد چرا افراد رنگین پوست می ترسند که فرزندانشان به دلیل رنگ پوست‌شان توسط پلیس هدف قرار بگیرند.

کریستن ولکر گفت: "این بدون توجه به کلاس و درآمد اتفاق می افتد - والدینی که احساس می کنند چاره ای ندارند جز اینکه فرزندان خود را برای احتمال هدف قرار گرفتن، از جمله توسط پلیس، آماده کنند ، بدون هیچ دلیلی غیر از رنگ پوست آنها. آقای معاون رئیس جمهور، در دو دقیقه آینده ، می خواهم شما مستقیماً با این خانواده ها صحبت کنید، آیا می‌دانید چرا این والدین از جان فرزندان خود می ترسند؟

مناظره

بایدن در پاسخ گفت که دخترش یک مددکار اجتماعی است که در مورد این موضوع نوشته است و افزود: "من هرگز مجبور نبودم که به دخترم بگویم که اگر او را حین رانندگی متوقف کردند مطمئن شو که هر دو دستت را بالا گرفته‌ای و به داشبورد دست نزن زیرا ممکن است کسی به تو شلیک کند."

وی ادامه داد: "اما یک پدر و مادر سیاه پوست ، صرف نظر از اینکه ثروتمند یا فقیر باشند ، مجبور است به کودک خود بیاموزد وقتی در خیابان قدم می زنید ، وقتی از خیابان عبور می کنید ، امنیت ندارید ، اگر شما را دستگیر کردند با بله ، آقا ، نه ، آقا ، پاسخ دهید و دستان خود را روی سر بگذارید ، زیرا شما قربانی می شوید چه یک فرد  با ۳۰۰هزار دلار درآمد سالانه باشید و چه کسی که در تقلای فراهم کردن غذا است. "

بایدن گفت: "واقعیت این است که نژادپرستی نهادی در آمریکا وجود دارد."

ترامپ: بخاطر تو کاندیدا شدم

در حالی که بایدن درباره برنامه سیاسی خود در مورد اصلاح قوانین نژادی و عدالت کیفری صحبت می کرد ، ترامپ وی را به "بی عملی" در دوران تصدی خود در کاخ سفید متهم کرد.

ترامپ گفت: "جو ، من به خاطر تو کاندید شدم. من به خاطر باراک اوباما کاندید شدم. چون عملکرد تو ضعیف بود. اگر فکر می کردم خوب بود، هرگز کاندیدا نمی شدم."

ترامپ افزود: "چرا چهار سال پیش این کارها را نکردی ، حتی کمتر از آن را انجام ندادی؟ تو معاون رئیس جمهور بودی. مدام در مورد همه این کارهایی که می خواهی انجام دهی صحبت می کنی. اما شما فقط مدت کوتاهی پیش آنجا بودید و هیچ کاری نکردید."

 وقتی کریستن ولکر ، که خودش سیاه پوست است، در مورد عدم تمایل ترامپ در محکوم کردن سفیدبرترپنداری سوال کرد، ترامپ گفت: "من کمترین نژادپرست این سالن هستم ... (بایدن) 47 سال در دولت بود. او هرگز کاری نکرده است. "

در همین حال ، بایدن تلاش کرد تا ترامپ را به خاطر دامن زدن به اختلافات نژادی، به عنوان یکی از تاکتیک‌های وی برای جذب آرای سفیدپوستان محکوم کند.

وی با اشاره به ادعای قبلی ترامپ به کنایه گفت: "آبراهام لینکلن در اینجا یکی از نژادپرست‌ترین روسای جمهور است که در تاریخ معاصر داشته ایم."

۵. تغییرات اقلیمی و آلودگی

جو بایدن در پاسخ به این سوال که برای مقابله با اثرات نامناسب آلودگی شیمیایی و سوخت های فسیلی بر روی جوامع چه کاری انجام می دهد، گفت که مقررات را افزایش می دهد. ترامپ اظهار داشت که بیماری های مربوط به زندگی در سایه آن پالایشگاه‌ها و مواد شیمیایی یک مزیت اقتصادی برای خانواده های دردمند است.

ترامپ گفت: "خانواده هایی که ما در مورد آنها صحبت می کنیم به شدت شاغل هستند و درآمدشان بیشتر از مخارجشان است."

بایدن در مورد این موضوع که از مباحث اولیه دموکرات هاست آشنایی داشت و روانتر صحبت کرد و حتی بی اطلاعی آشکار ترامپ را مسخره کرد.

بایدن گفت: "پاسخ من این است که این افراد براساس آنچه آنها خطوط حصار می نامند زندگی می کنند. (ترامپ) این را نمی فهمد، آنها در نزدیکی مواد شیمیایی که منجر به آلودگی می‌شوند زندگی می کنند.

بایدن افزود: "هنگامی که مادرم با اولین سرما سوار ماشین می شود ، یک لکه روغنی روی پنجره ایجاد می شود. دلیل بسیاری از مرگ‌ها و سرطان‌های مردم در ایالت من همین بوده‌است. واقعیت این است که جوامعی در این خط مقدم مرگ‌آور زندگی می‌کنند، مهم نیست که به آنها چه مبلغی پرداخت می کنید. مهم است که چگونه آنها را ایمن نگه دارید. "

پایان مناظره و آمارها

ترامپ مجموعاً حدود ۳ دقیقه بیشتر از بایدن صحبت کرد.

نظرسنجی فوری CNN از مخاطبان مناظره نشان می‌دهد که 53 درصد از تماشاگران فکر می‌کنند جو بایدن برنده مناظره نهایی ریاست جمهوری است. در همین حال 39 درصد گفتند که دونالد ترامپ برنده بود.

این نظرسنجی مجموعه ای از ناظران بحث را شامل می‌شود که حدود 32٪ دموکرات، 31٪ جمهوری خواه و بقیه مستقل بود‌ه‌اند.

مناظره

مسلماً، مناظره تغییر چندانی در ترجیحات مخاطبان نسبت به کاندیداها ایجاد نکرد. در این گروه از مخاطبان، جو بایدن قبل از مناظره، دارای 55٪ مقبولیت و بعد از آن تا 56٪ مقبولیت داشت. ترامپ قبل از مناظره 42٪ و پس از آن 41٪ مقبولیت داشته است.

مناظره

از ناظران همچنین پرسیده شد که آیا فکر می کنند حملات نامزدها به یکدیگر منصفانه است؟ حدود 73٪ گفته اند که حملات بایدن به ترامپ منصفانه بوده است. فقط 26٪ گفتند منصفانه نیست.

در مقابل ، 50٪ اظهار داشتند که حملات ترامپ به بایدن منصفانه است اما 49٪ از ناظران می‌گویند منصفانه نبوده است.

مناظره آخر بایدن و ترامپ

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید