هشدار کمیسیون اروپا از رکود بی‌سابقه اقتصاد کشورهای اروپایی

کدخبر: ۳۴۷۹۳۹
اقتصادنیوز؛ کمیسیون اروپا نسبت به وقوع رکود عمیق اقتصادی در کشورهای اروپایی هشدار داد.
هشدار کمیسیون اروپا از رکود بی‌سابقه اقتصاد کشورهای اروپایی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، کمیسیون اروپا در گزارشی هشدار داد: رکود اقتصادی کشورهای اروپایی بدتر از چیزی خواهد بود که پیش‌تر تصور می‌شد. طبق برآورد صورت گرفته توسط کمیسیون اروپا، متوسط رشد اقتصادی امسال ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا منفی ۸.۳ درصد خواهد بود که در صورت تحقق، بدترین عملکرد اقتصادی این کشورها از زمان تشکیل اتحادیه تاکنون بوده است.

براساس گزارش نیویورک تایمز، همچنین انتظار می‌رود متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو منفی ۸.۷ درصد باشد. وضعیت برای کشور تاز جدا شده از اتحادیه یعنی انگلیس از این هم وخیم‌تر خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود اقتصاد این کشور در سال جاری ۹.۷۵ درصد کوچک شود. در بین دیگر اقتصادهای بزرگ اروپایی، رشد اقتصادی فرانسه منفی ۱۰.۶ درصد، اسپانیا منفی ۱۰.۹ درصد و ایتالیا منفی ۱۱.۲ درصد برآورد شده است. 

پایولو جنتیلیونی-کمیسر اقتصادی اروپا - در همین رابطه گفت: مسیر احیای اقتصادی هنوز با نااطمینانی‌های زیادی مواجه است. بدون درمان موثر یا واکسن برای مقابله با کووید-۱۹ ممکن است وضعیت حتی از این هم بدتر شود. 

قرار است سران اتحادیه اروپا به زودی بر سر اجرایی شدن بسته حمایتی ۷۵۰ ملیارد یورویی در سطح اتحادیه با یکدیگر دیدار کنند. هنوز برخی از اعضا نظیر اتریش، دانمارک، سوئد و هلند بر سر جزییات اجرایی شدن این بسته با فرانسه و آلمان که مشترکا این بسته را طراحی و ارایه کرده‌اند، اختلاف نظر دارند و همین مساله نیز باعث ایجاد تاخیر در این راهبرد شده است. 

کمیسیون اروپا همچنین از انگلیس خواسته است تا هرچه زودتر تکلیف روابط آینده خود با اتحادیه اروپا را مشخص کند. چرا که تداوم وضعیت فعلی با توجه به خسارت‌های کرونا می‌تواند فشار مضاعفی برای اقتصاد هر دو طرف ایجاد کند. اختلاف دو طرف که بیش از هر چیز به دسترسی انگلیس به بازارهای مالی اتحادیه اروپا و همچنین قلمروهای ماهیگیری مربوط است با وجود شش ماه مذاکره مستمر هنوز حل‌نشده باقی مانده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید