تحرکات خریداران بازار سهام در روز شنبه

پیش بینی بورس شنبه /بورس به تعادل می رسد؟

کدخبر: ۴۴۹۲۶۷
اقتصادنیوز: بازار سهام از روز شنبه میتواند دوباره به تاسی از گزارش بنیادی شرکت ها سیگنال های مثبتی را دریافت و شرایط را برای پیشروی شاخص فراهم کند. در این میان البته فشار سمت عرضه میتواند بازار را به تعادل بکشاند.
پیش بینی بورس شنبه /بورس به تعادل می رسد؟

به گزارش اقتصادنیوز، در حالی خلاصه عملکرد بازار سهام در هفته گذشته نشان از بازدهی مثبت 2.8 درصدی شاخص کل بورس دارد. معاملات بورس در هفته پیش رو هم به احتمال زیاد به مثابه هفته گذشته، در هفته نخست آبان با افت و خیز دنبال شود.

رفتار کنونی بورس بازان نشان میدهد بازار از روز شنبه تحرکات خود را در سمت تقاضا آغاز میکند اما فشار سمت عرضه میتواند از تحرکات پرفشار سمت تقاضا بکاهد. با این وصف به نظر میرسد تغییرات بازار ارز و دامنه تغییرات کامودیتی ها همچنان مولفه فشار لحظه ای در کوتاه مدت روی تحرکات سمت تقاضا و عرضه باشد. شاخص کل همچنان در محدوده نیمه ابتدایی کانال 1.4 میلیون واحد در نوسان است و فعلا نتوانسته با عبور از نیمه کانال 1.4 خود را برای سطوح بعدی آماده کند. تحلیلگران امیدوارند با تحرکات سمت تقاضا، شاخص بتواند در گام اول از نیمه کانال 1.4 میلیون واحد عبور کند و خود را برای رسیدن به کانال های بعدی هم آماده کند.

در کوتاه مدت انتظار بر این است شاخص در دو کانال 1.4 میلیون واحد و 1.5 میلیون واحد در نوسان باشد. این در حالی است که این نوسان محدود با توجه به شرایط انتظاری و تردید خریداران استمرار یابد. سیاست های سیاست گذار پولی درباره سیاست عملیات بازار باز و البته سیاست های کلان دولت در خصوص چگونگی به انجام رساندن عملیات بازار باز، میتواند موج هایی را در کوتاه مدت در سمت عرضه و تقاضا شکل دهد اما بسته به تداوم افزایش تدریجی نرخ بهره یا میزان تامین کسری بودجه دولت با انتشار اوراق بدهی، بازار میتواند واکنش متفاوتی از خود نشان دهد.

انتشار گزارش عملکرد شرکت ها از منظر بنیادی وضعیت مطلوبی را پیش روی شرکت ها قرار داده و همین مسئله میتواند دلیل بنیادی موثری در تحرکات سمت تقاضا باشد اما نکته این است که خریداران در سمت تقاضا به صورت هیجانی سیگنال های جدید را دریافت میکنند و استراتژی های خرید و فروش را غیر از منطق بنیادی اتخاذ میکنند. همین رفتار باعث شده در بسیاری از بزنگاه ها بازار رفتار خارج از قاعده فنی داشته باشد و شرایط را برخلاف جریان احتمالی هدایت کند. افت و خیزها در بازار را میتوان از همین جنس مورد تحلیل قرار داد، چرا که هیجان شکل گرفته و ظن دستکاری ها مانع از حرکت طبیعی بازار بوده است.

تازه ترین نظرسنجی «اقتصادنیوز» هم نشان میدهد بازار از روز شنبه تحرکات را در سمت تقاضا آغاز میکند اما باید در انتظار فشار دوباره عرضه بود. با درنظرگرفتن پاسخ تحلیلگران و فعالان بورسی تحرکات چه در سمت عرضه و چه در سمت تقاضا ناپایدار خواهد بود اما توان سمت عرضه به دلیل شکل گیری تردید و انتظار بخش عمده ای از خریداران میتواند مانع پیش روی شاخص درسطوح بالا باشد.  

نگاه کارشناس | پیش بینی از هفته اول آبان

  • امیرحسین واعظ، تحلیلگر بازار سرمایه

بازار همچنان در فاز خنثی قرار دارد و حمایت و مقاومت‌های قبلی همچنان معتبر است. برای تداوم روند صعودی، شاخص کل باید با عبور از مقاومت 1.48 میلیون واحدی جایگاه خود را در کانال 1.5 میلیون واحدی تثبیت کند. اگر شاهد پیک ششم کرونا نباشیم و واکسناسیون موفقیت‌آمیز باشد، گردش اقتصاد کشور بهبود می‌یابد ولی اگر مطابق با هشدارها پیک ششم از راه برسد، رکود تورمی محتمل ترین گزینه است.

بحث کسری بودجه 1400 و راه جبران آن و همچنین تدوین بودجه 1401 مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی در هفته های پیش رو است. با توجه به روند هفته آخر مهرماه و تعطیلی یکی از روزهای کاری در هفته پیش‌رو، به نظر میرسد هفته اول آبان ماه نیز شاهد تحرکات خاصی در بازار ارز و دیگر بازارهای مشابه نباشیم.

  • دو
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید