آغاز تحرکات در برابر فشار عرضه

پیش بینی بورس امروز 4 آبان 1400/مقاومت خریداران در مرز حیاتی

کدخبر: ۴۵۰۰۱۵
اقتصادنیوز: خریداران در روز سه شنبه دوباره برای بازگشت شاخص به مرز 1.4 میلیون واحدی تحرکاتی را برای فشار به فروشندگان در سمت عرضه شکل میدهند.
پیش بینی بورس امروز 4 آبان 1400/مقاومت خریداران در مرز حیاتی

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص بورس در پایان معاملات روز دوشنبه با افت 1.68 درصد و شاخص کل هم وزن نیز با افت 2.04 درصد روبه رو شد. خلاصه عملکرد بازار سهام در این روز گویای توان بالای فروشندگان دارد. در این روز سرانه خرید حقیقی ها نسبت به سرانه فروش حقیقی ها با فاصله عقب است. ارزش معاملات خُرد زیر 4 هزار میلیارد تومان رفت که این اتفاق آخرین بار در خرداد امسال افتاده بود. یکی از نشانه های وضعیت رکودی در بازار همین ارزش پایین معاملات برآورد میشود. همچنین امروز بیش از90 درصد از ارزش معاملات بورسها متعلق به درآمدثابت ها بود. بازیگران اصلی بازار بدهی دولت و بانک مرکزی هستند. امروز در تعداد پرشماری از اوراق خزانه شاهد سودهای سالانه بالای 24 درصد بود؛ بدین ترتیب تراز پول حقیقی ها در بازار سهام منفی و در صندوق های با درآمد مثبت ارزیابی شد. البته تعداد نمادهای دارای صف فروش 7 برابر تعداد نمادهای دارای صف خرید شدند تا از این لحاظ بازار شرایط سخت نزولی را تجربه کند (نمودارهای زیر وضعیت شفاف تری را از بازار سهام پیش رویمان قرار میدهد).

شرایط بازار، شاخص را دوباره وارد کانال 1.3 میلیون واحد کرد و این در حالی است که در صورت تداوم شرایط نزولی، ممکن است فاصله شاخص برای ورود دوباره به کانال 1.4 میلیون بسیار سخت بنماید. اگرچه این اتفاق برای سومین بار در دو ماه اخیر رُخ داده اما هر بار این رویداد صورت میگیرد، دفعه بعدی بازار بسیار سخت توان بازگشت را دارد.

با توجه به شرایط نزولی بازار، خریداران به دنبال قطع تداوم ریزش شاخص هستند؛ زیرا تداوم این وضعیت کار را برای آنان سخت میکند. از همان ناحیه مثبت تحرکات تقاضا در برخی از گروه های بورسی همچون خودرویی ها و فراکاب ها، بازار تحرکات سمت تقاضا را آغاز میکند و ممکن است از فشارهای سمت عرضه بکاهد. در صورت احتمال برگشت بازار، شاخص میتواند دوباره کانال 1.4 میلیون را پس بگیرد.

محدودشدن تغییرات نرخ ارز و سیگنال های مثبت محدود کامودیتی ها، عطش خرید را در بازار کور کرده و به نظر میرسد تغییر مسیر شاخص، شکننده و ناپایدار باشد و در صورت مثبت شدن شاخص، ممکن است چندان این وضعیت ثبات نداشته باشد.

تازه ترین نظرسنجی «اقتصادنیوز» هم گویای این مسئله است که خریداران دوباره تحرکات خود را آغاز میکنند اما با توجه به توان عرضه و رفتار بازار در روز دوشنبه، تغییر مسیر شاخص چندان نمیتوان پایدار تلقی شود. فعلا مولفه ها و محرکه های حاضر در بازار توان تغییر شاخص را ندارند. 

  • 4
  • 5
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید