نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 9 مهر

صدور مجوز انتقال سود سهام دایملر کرایسلر

کدخبر: ۵۲۴۶۲۸
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
صدور مجوز انتقال سود سهام دایملر کرایسلر

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

نهم مهر 1352؛ 300 طرح مشترک نفتی در مذاکرات ایران و کشورهای خارجی

شاهنشاه آریامهر طی مصاحبه‌ای با عده‌ای از خبرنگاران بلژیکی فرمودند که ایران قصد دارد در کلیه فعالیت‌های نفتی از استخراج نفت خام تا توزیع فرآورده‌های نفتی تصفیه‌شده در جهان شرکت داشته باشد.

عده‌ای از خبرنگاران بلژیکی هنگام دیدار ادموند لوبرتون، نخست‌وزیر بلژیک از ایران با شاهنشاه ایران مصاحبه کردند.

شاهنشاه فرمودند که طرح ایجاد پالایشگاه در بلژیک فقط یکی از 300 طرحی است که ایران در صدد تهیه آن با کشورهای دیگر می‌باشد و هم‌اکنون درباره طرح‌های دیگری با شرکت نفتی انی ایتالیا و همچنین طرح‌های دیگری مشترکا با ایالات‌متحده، هند، پاکستان و آفریقای جنوبی گنجانده شده است.

شاهنشاه همچنین فرمودند که ما ممکن است با موسسه «ودا» که یک کمپانی پالایش نفت آلمانی است و دارای شبکه توزیعی از خود است، مشارکت کنیم.

ایران مایل است پالایشگاهی را که در بلژیک دایر می‌شود با مشارکت بلژیک بسازد و آن گاه هر دو کشور مشترکا یک شبکه توزیع تهیه کنند و بدین ترتیب ما خواهیم توانست رابطه مستقیم بین تولیدکننده و مصرف‌کننده برقرار کنیم و واسطه‌ها را از میدان کنار گذاریم.

بوتیک‌ها، اجناس ایرانی را با برچسب خارجی می‌فروشند

براساس پیشنهادی که در گمرک ایران مورد بررسی قرار گرفته، در صورت تایید مقامات گمرک و اتاق اصناف،‌ جلوگیری از فروش کالاهای قاچاق در فروشگاه‌ها و به‌خصوص بوتیک‌ها به اتاق اصناف محول می‌گردد و اتاق اصناف طبق قانون نظام صنفی در جمع‌آوری کالاهای قاچاق اقدام خواهد کرد.

براساس این پیشنهاد اتاق اصناف جلوگیری از فروش اجناس قاچاق و یا غیرمجاز در فروشگاه‌ها را به عهده می‌گیرد و گمرک مبارزه با ورود اجناس قاچاق را در گمرک‌خانه‌ها دنبال خواهد کرد.

یک مقام مطلع در گمرک ایران اعلام کرد: بیشتر اجناسی که هم‌اکنون در بوتیک‌ها عرضه می‌شود ایرانی است و فروشندگان برچسب «اتیکت» خارجی روی اجناس، خاصه پوشاک می‌زنند و آنها را به‌عنوان جنس خارجی به خریداران می‌فروشند. برخی از بوتیک‌داران حتی خیاط‌خانه دایر کرده و لباس و پوشاک دوخته‌ تهیه و به فروش می‌رسانند.

نهم مهر 1382؛ شناسنامه اقتصادی ایران برای الحاق به WTO تدوین شد

سرپرست دفتر نمایندگی تام‌‌الاختیار تجاری گفت: گزارش رژیم تجاری که مهم‌ترین سند برای مذاکرات الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی است، تهیه و بهنگام شد.

اسفندیار امیدبخش افزود: گزارش رژیم تجاری به‌عنوان شناسنامه اقتصادی دارای فصول و عناوین متعددی است. هر کشوری که قصد الحاق به سازمان تجارت جهانی دارد، باید آن را تهیه کند.

وی افزود: در گزارش مزبور اطلاعات بسیار دقیق و مستندی از سیاست پولی، مالی، خدماتی، کشاورزی، صنعت، تجارت و مالکیت فکری فراهم شده و به زبان انگلیسی ارائه می‌شود.

سرپرست دفتر نمایندگی تام‌الاختیار تجاری گفت: گزارش یادشده مبنای مذاکره قرار گرفته و توسط گروه کاری سازمان تجارت جهانی بررسی می‌شود و اگر قوانین تجاری کشور با مقررات WTO مغایرت داشته باشد، باید اصلاح شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز گفت: دنیای امروز به سمتی در حرکت است که برای دستیابی به رشد اقتصادی، راهی جز عضویت در سازمان تجارت جهانی نیست.

طهماسب مظاهری افزود: در نظام اقتصادی دنیا اگر عضو WTO نباشیم، باید به رشد اقتصادی پایین‌تر در درون کشور بسنده کنیم.

مجوز انتقال سود سهام دایملر کرایسلر بنز صادر شد

وزارت امور اقتصادی و دارایی مجوز انتقال سود سهام شرکت سن گوبن فرانسه و شرکت دایملر کرایسلر بنز را صادر کرد.

سود سهام این شرکت‌ها در اجرای ماده 14 قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی و به استناد مصوبه مورخ 82.5.22 هیات سرمایه‌گذاری خارجی، پرداخت می‌شود. سود سهام شرکت دایملر کرایسلر بنز مربوط به سال 1379 و سود سهام شرکت سن گوبن فرانسه مربوط به سال 1377 و 1378 است.

براساس این گزارش، با توجه به گزارشات سازمان حسابرسی و تصمیمات مورخ 1377.8.5 هیات رسیدگی به جلب و حمایت سرمایه‌های خارجی، معادل ارزی، مبلغ 152 میلیون و 862 هزار و 149 ریال خالص (پس از کسر مالیات، عوارض و اندوخته‌های قانونی) بابت سود سهام شرکت دایملر کرایسلر بنز از محل ارز حاصل از صادرات تولیدات شرکت ایدم به شرکت یادشده پرداخت می‌شود.

همچنین با پرداخت معادل ارزی مبلغ 3.5 میلیون ریال خالص (پس از کسر کسور قانونی) بابت سود سهام سال‌های 1377 و 1378 شرکت سن گوبن فرانسه در شرکت ایرانیت موافقت شد.

نهم مهر 1392؛ بررسی برقراری پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا

حسن روحانی رئیس دولت تدبیر و امید دستور بررسی چگونگی برقراری خط پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا را صادر کرد. این خبر را دیروز اکبر ترکان، مشاور ارشد روحانی و سرپرست شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور اعلام کرده است.

وی نتایج دیدار رئیس‌جمهور با ایرانیان مقیم نیویورک را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: «دکتر روحانی، ایرانی بودن را مهم‌ترین نقطه مشترک برای تمام ایرانیان می‌داند و بر ضرورت افزایش خدمت‌رسانی به تمامی ایرانیان در سراسر جهان ازسوی شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور تاکید کرده است. تسهیل رفت‌و‌آمد و ارتباط ایرانیان مقیم خارج با کشور یکی دیگر از محورهای سخنان رئیس‌جمهور بود و ایشان در راستای رفع مشکلات رفت‌و‌آمد هموطنان مقیم آمریکا، دستور بررسی چگونگی برقراری خط پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا را صادر کرد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید