سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

عراق یکپارچه‌اعتراض شد/بحران تراشه در خودروسازی

کدخبر: ۴۱۱۱۸۶
در پی ترور ایهاب الوزنی، فعال مدنی برجسته در کربلا اوضاع این شهر و چند شهر دیگر عراق متشنج شده است.
عراق یکپارچه‌اعتراض شد/بحران تراشه در خودروسازی

به گزارش اقتصادنیوز، برپایی اعتراضات در عراق، کشف محموله سلاح در دریای عرب، تعویق دادگاه محله شیخ جراح، انتخابات در لندن و زخم های برجا مانده از برگزیت، زمزمه دوباره جدایی اسکاتلند از بریتانیا، انتقاد ناسا از چین، بحران تراشه در صنعت خودروسازی و عدم تمدید قرارداد اتحادیه اروپا و آسترازنکا سرخط رسانه های بین‌المللی را در نیم روز گذشته شکل داده‌اند.

اعتراضات در عراق

به گزارش میدل‌ایست نیوز، ترور «ایهاب الوزنی»، فعال مدنی برجسته در کربلا خشم مردم در این استان و حضور گسترده نیروهای امنیتی را به دنبال داشته است. او طی سال گذشته از هماهنگ‌کنندگان اعتراضات در کربلا بود و شامگاه شنبه در حمله چند موتورسوار مقابل منزلش در کربلا هدف گلوله کلت کمری قرار گرفته و کشته شد. در پی این ماجرا  صدها تظاهرات کننده در مرکز شهر جمع شده و با شعار علیه دولت عراق که نتوانسته از تظاهرات کنندگان حفاظت و عاملان ترور فعالان را مجازات کند، اقدام به آتش زدن لاستیک کردند.

هم‌چنین شامگاه یک‌شنبه بخشی از دیوار کنسولگری جمهوری اسلامی ایران را در کربلا به آتش کشیده شده است. در اقدامی کم‌سابقه هم معترضان در حرم امام حسین (ع) اقدام به سر دادن شعار کرده اند. هم‌چنین گزارش شده همزمان با اعتراضات کربلا، این اعتراضات به چند شهر و استان دیگر عراق از جمله شهر دیوانیه در استان قادسیه، حله در استان بابل و ناصریه در استان ذی قار گسترش یافته است.

کشف محموله سلاح در دریای عرب

به گزارش آسوشیتدپرس، در پی توقیف یک قایق حامل موشک و سلاح در دریای عرب، یک مقام وزارت دفاع آمریکا مدعی شده تحقیقات اولیه نشان می‌دهد این کشتی از مبدأ ایران و با هدف تجهیز حوثی‌های یمن ارسال شده است. این مقام آمریکایی ادعا کرده این اقدام برخلاف تحریم‌هایی است که از سوی سازمان ملل متحد وضع شده است.

10

نیروی دریایی ایالات متحده روز شنبه مدعی شده بود محموله‌ای از سلاح را که در یک قایق در دریای عرب پنهان شده بود، ضبط کرده است. به ادعای ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در عملیاتی که در نواحی شمالی دریای عرب آغاز شده بود، رزمناو «یواس‌اس مانتری» موفق شده این محموله را در یک قایق بادبانی که بدون پرچم و تابعیت حرکت می‌کرد، کشف و توقیف کند. اسلحه توقیف شده شامل ده‌ها موشک هدایت‌شونده ضد تانک ساخت روسیه، سلاح‌های تهاجمی ساخت چین، اسلحه ویژه تک‌تیراندازها، مسلسل‌های سنگین و آرپی‌جی است.

تعویق دادگاه محله شیخ جراح

به گزارش رویترز، در پی نگرانی از گسترش ناآرامی‌ها در شرق بیت‌المقدس، دیوان عالی رژیم صهیونیستی نشست مهمی را که قرار بود امروز برای تصمیم‌گیری در مورد زمین‌های محله فلسطینی‌نشین «شیخ جراح» به تعویق انداخت. آویخای مندل‌بلیت، دادستان کل اسرائیل، در نامه به قضات دیوان عالی نوشته ادامه رسیدگی به دعوای دیرینه در مورد سرنوشت مالکیت زمین‌های محله شیخ جراح در وضعیت فعلی ممکن است شرایط را وخیم‌تر کند.

1

درگیری‌های شدید روزهای اخیر میان فلسطینیان با نیروهای اسرائیلی در صحن حرم شریف در شرق بیت‌المقدس که بیش از سیصد زخمی بر جای گذاشت، ناشی از شعله‌ور شدن خشم فلسطینیان از اقدام پلیس اسرائیل برای اخراج و تخلیه شماری از ساکنین خانه‌های فلسطینی‌نشین محله شیخ جراح بود. در حالی‌که یهودیان ادعا می‌کنند اجداد آن‌ها شماری از خانه‌های محله شیخ جراح را در دهه ۱۹۵۰ میلادی خریداری کرده‌اند، دولت اردن هاشمی، با حمایت از طرف فلسطینی، می‌گوید که این زمین‌ها متعلق به اردن بوده است.

انتخابات در لندن؛ زخم های برجا مانده از برگزیت

به گزارش بی بی‌سی، با برگزاری انتخابات اخیر در بریتانیا، صادق خان، شهردار کنونی لندن و نامزد حزب کارگر در انتخابات هفته گذشته، با شکست رقیب محافظه‌کار خود، یک دوره دیگر در این مقام باقی ماند. با وجود این حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت در رای‌گیری‌ شوراهای شهر و شهرداری در انگلستان و ولز، عملکرد بسیار ضعیفی داشت و کی‌یر استارمر، رهبر این حزب علاوه بر اخراج یکی از معاونانش وعده داد که در کابینه سایه تغییرات اساسی ایجاد می‌کند.

3

صادق خان، نماینده سابق پارلمان و اولین شهردار مسلمان لندن که در سال ۲۰۱۶ به این مقام رسید، بعد از پیروزی مجدد وعده داد که برای کمک به ساختن آینده‌ای بهتر و روشن‌تر برای لندن از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد. با این حال این سیاستمدار ۵۱ ساله که در نظرسنجی‌های قبل از رای‌گیری هم جلوتر از رقیبانش بود، نتوانست در انتخابات هفته گذشته به اندازه پنج سال پیش رای کسب کند. او گفت نتایج انتخابات در بریتانیا نشان می‌دهد که این کشور و حتی شهر ما همچنان به شدت دچار شکاف است. صادق خان گفت: زخم‌های برگزیت هنوز ترمیم نشده است. یک جنگ فرهنگی بی‌رحم در حال عمیق‌تر کردن شکاف بین ماست.

زمزمه دوباره جدایی اسکاتلند از بریتانیا

به گزارش یورونیوز، با اعلام نتایج انتخابات در بریتانیا بار دیگر بحث بر سر جدایی اسکاتلند از بریتانیا بر سر زبان‌ها افتاده است. نتایج رای گیری حاکی از آن است که حزب ملی اسکاتلند با وجود کسب چهارمین پیروزی پیاپی در انتخابات پارلمانی احتمالا موفق نخواهد شد اکثریت مطلق کرسی های پارلمان را به دست آورد. با این حال، رهبر این حزب، نیکولا استروژن گفته که جای شک و تردیدی باقی نمانده است که اکثریت نمایندگان پارلمان آینده هوادار استقلال از بریتانیا خواهند بود. وزیر اول اسکاتلند در عین حال تاکید کرد که مشروعیت برگزاری مجدد همه پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا فارغ از دستیابی یا عدم دستیابی حزب ملی اسکاتلند به اکثریت مطلق کرسی های پارلمان آینده پابرجا است و پیروزی آشکار این حزب در انتخابات پارلمانی این کشور حکایت از اراده مردم به برگزاری مجدد این همه‌پرسی دارد.

2

او گفته است که دولت بریتانیا باید به این اراده گردن نهد. او همچنین گفته که مخالفت بوریس جانسون با برگزاری این همه‌پرسی به معنای مبارزه علیه آرزوهای دموکراتیک مردم اسکاتلند است. استرژن خطاب به بوریس جانسون گفته است: «شما در این کار هیچ توفیقی نخواهید داشت. تنها کسانی که می‌توانند درباره آینده اسکاتلند تصمیم بگیرند که اسکاتلندی هستند». بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا با برگزاری مجدد همه‌پرسی مخالف است. او اعلام کرده است که در هر نسل تنها حق برگزاری یک همه‌پرسی وجود دارد.

انتقاد ناسا از چین

به گزارش رویترز، آژانس فضایی آمریکا، ناسا، از چین به دلیل بازگشت کنترل نشده یکی از موشک‌هایش به زمین و سقوط قطعات آن در اقیانوس هند انتقاد کرد. ناسا گفته که چین نتوانسته است استانداردهای مورد نظر در این زمینه را رعایت کند. بخش عمده ای از این موشک در بازگشت به جو زمین بر فراز شبه جزیره عربستان آتش گرفت.

6

اما چین گفته که بخشی از قطعات این موشک در اقیانوس هند، در غرب جزایر مالدیو، سقوط کرده است. این موشک برای ورود مجدد کنترل نشده به جو زمین طراحی شده بود و چین آن را روندی عادی خوانده، حال آن که بسیاری از کشورها از دست زدن به چنین اقدامی خودداری می کنند.

بحران تراشه در صنعت خودروسازی

به گزارش آسوشیتدپرس، کارخانه‌های خودروسازی اعلام کرده‌اند که کمبود چیپ یا تراشه کامپیوتری، تولید خودرو را با بحرانی جدی روبرو کرده است. هفته گذشته مدیران چند کارخانه پیش‌بینی کردند که این بحران به کاهش تولید و درآمد خودروسازان در سال جاری منجر خواهد شد. دورکاری و ماندن مردم در خانه به دلیل بحران کرونا باعث شد تا سال گذشته تقاضا برای لوازم کامپیوتری بیشتر شد و در نتیجه مصرف تراشه‌ برای ساخت این لوازم افزایش یافت.  علاوه بر این، افزایش تقاضا برای خرید خودرو در ماه‌های پایانی سال گذشته میلادی باعث کمبود بیشتر تراشه‌های کامپیوتری شد. همزمان آتش‌سوزی در یکی از بزرگترین کارخانه‌های ساخت تراشه در ژاپن و طوفان در ایالت تگزاس، محل یکی دیگر از کارخانه‌های ساخت تراشه، عرضه را محدود کرد.

7

مجموع این عوامل باعث شد تا تقریبا همه خودروسازان ناچار شوند خط تولید را برای مدتی متوقف کنند. برخی دیگر از شرکت‌ها مانند نیسان، ماشین‌های خود را بدون آپشن‌هایی مثل راهیاب ماهواره‌ای تولید کرده‌اند و بعضی دیگر عرضه مدل‌های جدید خود را به تعویق انداخته‌اند. هفته گذشته هربرت دیس، مدیر گروه فولکس‌واگن، وضعیت این کارخانه‌ را بحرانی توصیف کرد و استلانتیس، چهارمین خودروساز بزرگ جهان پیش‌بینی کرد که وضعیتش در سه‌ ماه دوم سال ۲۰۲۱ بدتر خواهد شد.  یک موسسه که خودروسازان و قطعه‌سازان را در بازار آمریکا نمایندگی می‌کند پیش‌بینی کرده که در نتیجه کمبود تراشه در آمریکا امسال نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو کمتر فروخته خواهد شد. در ساخت هر خودرو به طور متوسط بین ۵۰ تا ۱۵۰ تراشه کامپیوتری استفاده می‌شود و هزینه خرید این قطعه برای کارخانه‌هایی نظیر فولکس‌واگن و تویوتا سالانه بیش از چهار میلیارد دلار است.

عدم تمدید قرارداد اتحادیه اروپا و آسترازنکا

به گزارش آسوشیتدپرس، تری برتون، کمیسر اتحادیه اروپا در امور بازار داخلی می‌گوید این اتحادیه برنامه‌ای برای تمدید سفارش خرید واکسن کرونا از شرکت آسترازنکا ندارد. دو هفته پیش اتحادیه اروپا به خاطر عدم پایبندی شرکت آسترازنکا به تعهدات خود جهت تامین واکسن ۲۷ عضو اتحادیه اروپا طبق قرارداد، از این شرکت شکایت کرد. اظهارات تری برتون درباره عدم تمایل این اتحادیه جهت خرید بیشتر واکسن آسترازنکا یک روز بعد از قرارداد اتحادیه اروپا برای خرید ۱.۸ میلیارد دوز واکسن فایزر‌بیو ان‌تک تا سال ۲۰۲۳ اعلام شده است.

8

از سوی دیگر، در آمریکا ایالت‌ها از دولت فدرال خواسته‌اند تا از توزیع سرسام‌آور واکسن کووید۱۹ خودداری کند، چرا که تقاضا برای واکسیناسیون کاهش یافته‌ و موجب تلنبار شدن واکسن‌ها شده است. بر اساس این گزارش، ایالت‌ها از دولت بایدن می خواهند که تنها بخشی از آنچه به آنها اختصاص داده شده را ارسال کند. تعداد واکسن‌هایی که مصرف نشده‌اند، تنها در این هفته، به صدها هزار دز(واحد) می‌رسد، که نمایانگر تردید برخی از مردم نسبت به واکسن‌های کووید۱۹ در ایالات متحده آمریکا است. بیش از ۱۵۰ میلیون نفر آمریکایی، یعنی حدود ۵۷ درصد از جمعیت بزرگسال آن، حد اقل دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند، اما از دولت بایدن گرفته تا مقامات محلی، همه تلاش خود را می کنند تا بقیه جمعیت کشور را به واکسینه شدن تشویق کنند. دولت بایدن این هفته اعلام کرد که اگر ایالات ها همه واکسن هایی را که به آنها اختصاص داده شده را سفارش ندهند، دولت واکسن‌های باقیمانده را برای تامین تقاضا به ایالت‌های دیگر منتقل خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید