رالی ابتلا و مرگ کرونایی درهفته اول آبان ماه؛

بحران کرونا؛ جهش ابتلا، دور خیز مرگ + نمودار

کدخبر: ۳۷۰۲۴۹
با بررسی آمارهای رسمی وزارت بهداشت ایران آشکار می‌شود که روند رشدابتلای هفتگی به کرونا در هفته اول آبان‌ماه جهش بزرگی داشته است. تا پیش از آبان‌ماه به صورت متوسط رشد هفتگی ابتلا کمتر از 2 درصد بوده، اما این رشد در هفته اخیر به 7 درصد رسیده است.
بحران کرونا؛ جهش ابتلا، دور خیز مرگ + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته‌های اخیر شاهد رشد آمارهای کرونایی در بخش‌های مختلف بوده‌ایم. مقایسه آمار نشان می‌دهد که میزان جانباختگان بر اثر کرونا و مبتلایان در یکی دو هفته گذشته خیز بلندی بر داشته است. در این خصوص مجموع مبتلایان در هفته گذشته به 48 هزار و 61 نفر رسید که بالاترین رقم در میان هفته‌های کرونایی سال‌‌های 98 و99 به شمار می‌آید. اما با این میزان ابتلا، بستری‌ها در هر هفته چه تغییری کرده است و بالابودن ابتلای روزانه چه تاثیری بر فوتی‌ها در هفته‌های آتی خواهد داشت؟

هرچند که آمار بحران کرونا در مهرماه رونیصعودی داشت، اما آمار هفته اول آبان‌ماه نسبت به هفته‌های پیش از آن بسیار متفاوت بود و نشان از آغاز طغیان بزرگ این بیماری در میانه پاییز داشت. آنچه در این آمارها بیشتر قابل تامل است جهشی است که به صورت ناگهانی در ابتلای کرونا رقم خورده است. نکته قابل توجه در این زمینه آن است که میزان جانباختگان کرونایی هر چند در هفته اول آبان چند رکورد به ثبت رساند، اما متناسب با جهش ابتلا و بستری بیماران رشد نکرده است. با بررسی آمارهای موجود احتمالا باید منتظر جهش تلخ دیگری در تعداد جانبخاتگان در میانه آبان ماه باشیم.

رکورد هفتگی میزان مبتلایان 

آمار هفتگی کرونا در تمام مدت شیوع کرونا در ایران نشان می دهد در هفته های آبانی گذشته خیز ابتلا بسیار بیشتر از گذشته بوده است. تا پیش از آبان متوسط رشد ابتلای هفتگی درحدود 2 درصد بود که با شروع آبان ماه این رقم به نزدیکی 7 درصد رسید. این رکورد در رشد هفتگی ابتلای کرونا از سویی و رقم ثبت شده در این شاخه از سویی دیگر وضعیت کرونا در کشور را قرمزتر از تمام هفته هایکرونایی در سال‌های 98 و99  ترسیم می‌کند.

در این راستا میزان ابتلای هفتگی کرونا در هفته گذشته با 48 هزار و 61 نفر رسید که این رقم بالاترین میزان ابتلا در هفته های کرونایی به حساب می آید. اما با این تغییرات ابتلا روند بستری های روزانه به چه شکل بوده است؟ چند نفر از مبتلایان کارشان به بیمارستان کشیده شده است؟

کرونا هفتگی آبان

رکورد شکنی های بستری روزانه درهفته اخیر

در مرور آمار بستری‌های روزانه می توان مشاهده کرد که این شاخص کرونایی نیز به مانند دیگر آمارها از ابتدای آبان شروع به ثبت رکورد های روزانه جدیدی کرده است. بدر همین خصوص شمار بستری های روزانه در روز 8 آبان ماه نزدیک به 3 هزار نفر بود. این رقم رکورد بستری در تمام مدت شیوع کرونا به حساب می آید. رکورد های کرونایی در کنار افزایش شدید مبتلایان نشان از افزایش خطر این بیماری در کنار گستردگی بیش از پیش آن دارد.

اکنون که آمار بستری روزانه همگام با شمار مبتلایان کرونا در حال ثبت رکورد هایی بی سابقه در آبان ماه هستند بررسی میزان فوتی های کرونایی نیزدر این بین می تواند تصویر دقیقتری را از ادامه روند این بیماری ترسیم کند. در همین خصوص سوال آنجاست که میزان فوتی ها باوجود جهشی که ابتلای هفتگی کرونا تاکنون داشته است چه تغییری داشته است؟

جهش ابتلا یک قدم مانده به فوت

در مقایسه آمار مجموع جانباختگان هفتگی کرونا در تمام مدت شیوع این بیماری در کشور مشاهده می‌شود میزان فوتی‌ها در هفته اخیر نزدیک به 2 هزار و 500 نفر بوده است. این رقم بالاترین رکورد هفتگی فوتی‌های کرونایی در کشور محسوب می شود که نزدیک به 2 درصد نسبت به هفته قبل رشد داشته است.

 روند مجموع جانباختگان هفتگی و مبتلایان نشان از مقایسه‌ای تامل برانگیز دارد. زمانی که در هفته آخر مهر میزان مبتلایان به یکباره افزایش یافت شمار روزانه مبتلایان از روزی 4 هزار نفر به نهایتا روزی 8 هزار نفررسانید. این حجم از تغییر در حالی است که در مرور آمار جانباختگان کرونایی جهشی متناسب با جهش ابتلا و بستری مشاهده نمی شود. هر چند میزان فوتی‌های کرونایی به رقم بالای 2 هزار و 500 نفر نزدیک شده است اما آمار ها نشان می دهند که فوتی ها هنوز بر اساس شیبی ملایم رشد می کنند و در مسیر حرکت فوتی‌های هفتگی هنوز جهشی مشاهده نمی‌شود. 

چنانچه جهش ابتلا با چند هفته تاخیر بخواهد بر میزان جانباختگان تاثیر بگذارد متاسفانه در هفته های آینده ممکن است شاهد جهش بلندی در آمار فوتی های کرونایی باشیم.

کرونا هفتگی آبان

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید