نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از اول آبان آغاز هر دهه

افتتاح هتل اینترکنتیننتال(لاله) با هزینه ساخت 88 میلیون تومان/ گزارش سیدمحمد خاتمی از بهبود شاخص‌های کلان اقتصاد

کدخبر: ۳۶۸۶۸۲
​​​اقتصادنیوز: مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات اول آبان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: افتتاح هتل اینترکنتیننتال(لاله) با هزینه ساخت 88 میلیون تومان/ گزارش سیدمحمد خاتمی از بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی/ طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به هیچ وجه قابل‌ اجرا نیست
افتتاح هتل اینترکنتیننتال(لاله) با هزینه ساخت 88 میلیون تومان/ گزارش سیدمحمد خاتمی از بهبود شاخص‌های کلان اقتصاد

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

اول آبان 1350؛ ورود اسکناس هزار تومانی به بازار

اسکناس هزار تومانی از صبح امروز به وسیله بانک مرکزی ایران به جریان گذاشته شد. بانک مرکزی ایران پیرامون انتشار اسکناس‌های هزار تومانی اعلام کرده است، با تقلیل میزان چک‌های تضمین‌شده بانک ملی ایران و با توجه به این مطلب که در معاملات بزرگ اسکناس‌های درشت مورد احتیاج است، از این رو اسکناس‌های هزار تومانی چاپ و منتشر کرده است.

رنگ این اسکناس‌ها سبز توام با رنگ‌های مختلف دیگر است، پشت اسکناس‌ها تصویرهایی از نمای مجلس شورای ملی و تخت جمشید می‌باشد. شماره اسکناس‌های هزار تومانی شش رقمی و سری آن با اعداد بزرگ‌تر از شماره اسکناس است.

افتتاح رسمی هتل اینترکنتیننتال تهران

با گشایش رسمی هتل معروف و معظم اینترکنتیننتال تهران، مجموعه‌ هتل‌های معروف و بین‌المللی پایتخت تکمیل شد.

این هتل با هزینه‌ای معادل هشتاد و هشت میلیون تومان در قسمت شمال پارک فرح و خیابان ایران‌نوین «آریا مهر سابق» سر به فلک کشیده و ساختمان آن در جای خود به زیبایی این قسمت از تهران افزوده است.

هتل اینترکنتیننتال تهران نخستین هتل از سه هتل اینترکنتیننتال است که در ایران فعالیت را آغاز می‌کند. دو هتل دیگر یکی در شیراز به نام کوروش و دیگری ر پرسپولیس به نام داریوش همزمان با جشن‌های 2500 ساله گشایش یافتند. سهامداران هتل اینترکنتیننتال عبارتند از سازمان جلب سیاحان 48 درصد، موسسه اینترکنتیننتال 25 درصد، پرنس صدرالدین آقاخان 25 درصد و بانک توسعه صنعتی و معدنی 2 درصد.

نصب تمبر بر صفحه گرامافون برای دریافت مالیات

وزارت دارائی برای دریافت مالیات صفحه مقدمات تمبر زدن صفحات گرامافون را فراهم ساخته است و در آینده نزدیک صفحات گرامافون مطابق ارزش‌هایی که دارند تمبر خواهند خورد. براساس طرحی که تهیه شده و آماده برای تصویب هیات‌وزیران خواهد شد، تمبر برچسب صفحه گرامافون (لیبل) در اختیار تولیدکنندگان صفحه قرار می‌گیرد و به‌طور کلی از دادن «لیبل» به افراد غیرتولیدکننده خودداری می‌شود. براساس آمار سال گذشته بیش از 4 میلیون صفحه گرامافون تولیدشده پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال‌جاری از 6 میلیون بیشتر گردد.

اطلاعات  اول آبان 1350

اول آبان 1370؛ شوروی به 2 میلیارد دلار کمک غذایی نیاز دارد

رئیس کمیسیون اروپا گفت: شوروی دست‌کم به 2 میلیارد دلار کمک غذایی نیاز دارد و از کشورهای صنعتی دنیا خواست که دعوت جامعه اروپا را در این زمینه اجابت کنند. آمریکا، ژاپن و کانادا را به شرکت در این برنامه تشویق کرد. وی گفت: مواد غذایی باید از سه کشور لهستان، مجارستان و چک و اسلواکی خریداری شود و به اتحاد شوروی صادر شود.

اطلاعات  اول آبان 1370

اول آبان 1380؛ گزارش سیدمحمد خاتمی از بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی

سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جهور گزارش نظارتی برنامه سوم توسعه کشور (سال اول) را تقدیم رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی کرد.

براین اساس تراز حساب سرمایه در سال 1379 نشان‌دهنده خالص خروج سرمایه معادل 2/10 میلیارد دلار به خارج از کشور است که نسبت به سال قبل از آن 3/4 میلیارد دلار افزایش یافته است. سهم عده‌ای از این رقم مربوط به بازپرداخت تعهدات خارجی کشور در سال‌های قبل است. در سال مذکور 937 میلیون دلار به ذخایر ارزی کشور افزوده شده است. پیش‌بینی برنامه سوم در این زمینه کاهش 236 میلیون دلار از ذخایر ارزی کشور در این سال بوده است.

در اولین سال اجرای برنامه سوم صدور 4/2 میلیارد دلار از بدهی‌های خارجی کشور کاسته شد و باقیمانده‌ آن به حدود 8 میلیارد دلار رسید که حدود 3/4 میلیارد دلار آن را بدهی میان‌مدت و بلندمدت و معادل 7/3 میلیارد دلار را بدهی کوتاه‌مدت تشکیل می‌دهد.شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی در سال 1379 نسبت به سال 1378، 6/12 درصد افزایش یافته است. با توجه به اینکه در برنامه سوم میزان تورم برای سال 1379 حدود 9/19 درصد هدف‌گذاری شده بود. این امر نشان‌دهنده موفقیت چشمگیر دولت در این زمینه است.

کارخانه مشترک فولاد ایران و کویت به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

کارخانه مشترک نورد میلگرد ایران و کویت که با صرف 65 میلیون دلار احداث شده است، از ابتدای سال آینده میلادی راه‌اندازی می‌شود. آزمایش خطوط تولید و کوره‌های این کارخانه از امروز (سه‌شنبه) به مدت دو ماه انجام می‌شود. عزیز‌الله سرچمی، مدیر عمومی کارخانه فولاد ایران و کویت با اعلام این مطلب افزود: این کارخانه با ظرفیت اسمی 330 هزار تن تولید سالیانه انواع میلگرد با قطرهای 8 تا 40 میلی‌متر با مشارکت، هدایت فنی و مدیریت کارشناسان ایران طی 22 ماه گذشته احداث شده است.به گفته وی، سرمایه‌گذاری کارخانه یونایتد استیل شامل 51 درصد بخش خصوصی کویت و 49 درصد شرکت ملی فولاد ایران است.سرچمی ادامه داد: براساس یک توافقنامه هفت ساله ماهیانه 26 هزار تن مواد اولیه موردنیاز کارخانه فولاد ایران و کویت شامل شمش‌های فولادی توسط فولاد خوزستان تامین می‌شود.

صدور گاز ایران به ترکیه از آذرماه

شرکت خطوط لوله نفت و گاز ترکیه «بوتاش» اعلام کرد: واردات گاز این کشور از ایران آذرماه امسال و در پی تکمیل ایستگاه اندازه‌گیری در مرز «بازرگان» ایران آغاز خواهد شد.

به موجب قراردادی که در سال 1997 میلادی بین ایران و ترکیه منعقد شد. این کشور به مدت 25 سال و سالانه تا سقف 10 میلیارد مترمکعب گاز از ایران وارد خواهد شد.

طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به هیچ وجه قابل‌ اجرا نیست

جواد اسماعیلی، رئیس ستاد بسیج اقتصادی کل کشور ضمن اشاره به آثار حذف یارانه‌ کالاهای اساسی و پرداخت مستقیم آن در بین اقشار جامعه گفت: طرح هدفمند کردن یارانه کالاهای اساسی در شرایط فعلی به هیچ وجه قابل‌اجرا نیست؛ زیرا موجب محرومیت قشر وسیعی از طبقات پایین جامعه از مصرف کالاهای اساسی نظیر روغن نباتی، برنج، قند و شکر می‌شود.

وی افزود: به‌عقیده ما که سال‌هاست در ارتباط با توزیع کالاهای یارانه‌ای فعالیت داریم، پرداخت یارانه مستقیم یقیقنا با بن‌بست روبه‌رو می‌شود. وی ادامه داد: مادامی که حقوق و دستمزد مردم کفاف هزینه‌های اصل زندگی را نمی‌کند نمی‌توان از هدفمند کردن یا کاهش یارانه‌ها صحبت کرد. وی خطاب به طرفداران طرح کاهش یارانه کالاهای اساسی گفت: صف طویل متقاضیان دریافت روغن نباتی کوپنی مقابل مغازه‌ها نمایانگر ادامه نیاز مردم به پرداخت یارانه‌هاست.

اول آبان 1390؛ یارانه 3 برابر ،تکلیف قانونی است

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به انتقاد از مواضع رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره سه برابر شدن یارانه‌ها پرداخت. محمدرضا میرتاج‌الدینی سخنان پورمحمدی را خارج از وظایف رئیس سازمان بازرسی کل کشور خواند. وی به امکان افزایش یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: اگر رئیس سازمان بازرسی کل کشور با دقت قانون هدفمندی یارانه‌ها را مطالعه کند، حرف آقای رئیس‌جمهور مبنی‌بر امکان افزایش سه برابری یارانه‌ها فراتر از آن نیست.

وی توضیح داد یک سوم یارانه‌هایی که در کشور به‌صورت غیرمستقیم توزیع می‌شود هدفمند شده و دو سوم دیگر همچنان باقی است که انشاء‌الله با برنامه‌ریزی که دولت در این خصوص انجام خواهد داد و با توجه به شرایط اقتصادی کشور و حمایت‌های مجلس مراحل بعدی عملیاتی می‌شود.

بهمنی: واقعی شدن نرخ ارز غیرعملی است

مراسم پانزدهمین روز ملی صادرات و معرفی 48 صادرکننده نمونه کشور در حالی روز گذشته بدون حضور رئیس‌جمهور برگزار شد که از زبان معاون اول وی همچنین مسوولان بانکی کشور وعده‌های دلنشینی به صادرکنندگان داده شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد » محمود بهمنی نگاهی به عملکرد بانک مرکزی در چند ماه گذشته هم کرد و در توجیه دخالت بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز و انتقادهایی که این روزها به دولت در این زمینه مطرح می شود، گفت: صادرکنندگان نخواستند تا قیمت ارز به نرخ مرجع یعنی 1170 تومان برسد و بر همین اساس بانک مرکزی این نرخ را به 1060 تومان رساند.

رئیس‌کل بانک مرکزی با این توضیحات افزایش نرخ ارز را که بسیاری از فعالان اقتصادی از آن به‌عنوان واقعی شدن نرخ ارز و درنتیجه حل مشکلات فعلی یاد می‌کنند، غیرعملی عنوان کرد. آن‌طور که بهمنی گفت: نمی‌توان ارز مرجع کشور را بی‌پروا بالا برد؛ چراکه بلافاصله روی تورم اثرگذار خواهد بود و اقشار ضعیف جامعه را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

اطلاعات  اول آبان 1390

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید