نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 8 آبان آغاز هر دهه

ارز مسافری گران شد/میانگین قیمت مسکن زیر 2 میلیون تومان

کدخبر: ۳۶۹۹۳۷
​​​اقتصادنیوز: مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 8 آبان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:ایران در مبادلات اقتصادی ترکمنستان شوروی اولویت دارد/ ارز مسافری محدود و گران شد/ میانگین قیمت مسکن زیر 2 میلیون تومان
ارز مسافری گران شد/میانگین قیمت مسکن زیر 2 میلیون تومان

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

هشتم آبان 1350؛ سود بازرگانی پنیر 20 ریال کاهش می‌یابد

کمیته شورایعالی اصناف اعلام کرد که وزارتین اقتصاد و تولیدات با کاهش مبلغ 20 ریال از سود بازرگانی پنیر موافقت کرده و این تصمیم پس از موافقت نخست‌وزیر به واردکنندگان ابلاغ خواهد شد. کمیته اصناف اعلام کرد که با این ترتیب قیمت پنیر در بازار ارزان خواهد شد.

کمیته اصناف همچنین در مورد قیمت مرغ اعلام کرد که فروشندگان مرغ را از موسسات مرغداری کیلویی 60 ریال خریده و خود آن را کیلویی 90 ریال می‌فروشند. کمیته نظر داد این کار یک کار اجحاف و گرانفروشی است و کمیته جلو کار آنها را خواهد گرفت.

اطلاعات 8 آبان1350

هشتم آبان 1370؛ صادرات مواد غذایی به 234 میلیون دلار رسید

مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس مرکز توسعه صادرات در مراسم افتتاح دومین نمایشگاه تخصصی-صادراتی مواد غذایی و آشامیدنی گفت: صادرات مواد غذایی در 6 ماه اول امسال 234 میلیون دلار بوده که از این میزان 175 میلیون دلار به انواع خشکبار، 13 میلیون دلار محصولات دریایی و همین میزان زیره و زعفران مهم‌ترین اقلام صادراتی بوده‌اند.

ایران در مبادلات اقتصادی ترکمنستان شوروی اولویت دارد

رئیس‌جمهوری ترکمنستان شوروی از ایران به‌عنوان اولویت نخست در مبادلات اقتصادی این جمهوری در صحنه بین‌المللی نام برد.

وی که به مناسبت استقلال این جمهوری در پارلمان ترکمنستان سخن می‌گفت: افزود: جمهوری ترکمنستان از این پس در بازار نفت و برای فروش پنبه تولیدی خود به‌طور مستقل عمل خواهد کرد.

در این مراسم آقای جنتی استاندار خراسان که به نمایندگی ازسوی دولت جمهوری اسلامی در جشن‌های استقلال ترکمنستان شرکت کرده بود، طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی از کسب استقلال مسلمانان این جمهوری، اظهار کرد: مردم شوروی به‌دنبال تحولات اخیر وارد مرحله جدیدی از زندگی سیاسی – اجتماعی خود شده‌اند.

اطلاعات 8 آبان1370

هشتم آبان 1380؛ حجم تقاضا و توان خرید مردم در بخش مسکن

مهم‌ترین مشکل در بعد افزایش قیمت مسکن، مربوط به شکاف درآمدی در جامعه و عدم‌تعادل در درآمد خانوارها است.

مهندس نیکوسرشت، دبیر کمیته ملی اسکان بشر در گردهمایی تخصصی اتحادیه‌ها و تعاونی‌های مسکن انبوه‌ساز گفت: درخصوص هزینه مسکن به لحاظ میانگین فاصله زیادی از استاندارد جهانی نداریم؛ درحالی‌که این میانگین در دنیا بین 29 تا 30 درصد درآمد است. در کشور ما به 32 درصد می‌رسد، اما فاصله درآمدی خانوارها بسیار زیاد است.

وی افزود: اگر خانوارهای شهری را به 10 گروه درآمدی تقسیم کنیم 5 گروه اول قادر نیستند با درآمد خود (10 سال پس‌انداز و وام) مسکن متعارف را خریداری کنند. این گروه‌ها با ترکیب وام و پس‌اندار در برخی موارد حتی قادر به خرید 15 مترمربع واحد مسکونی نیز نیستند.

در سال 71 برابری قیمت مسکن به هزینه 5/10 برابر بوده است، یعنی قیمت یک واحد مسکونی متعارف در آن سال حدود 5/10 برابر هزینه سالانه یک خانوار بوده است. در سال موردنظر میانگین قیمت یک مسکن متعارف حدود 4 میلیون تومان بوده است. امسال در منطقه شهری تهران میانگین قیمت مسکن به 5/16 میلیون تومان رسیده است. اما هزینه‌ها چنان افزایش یافته که 5/10 برابر سال 71 به 9/5 برابر، کاهش پیدا کرده است.

اطلاعات 8 آبان1380

هشتم آبان 1390؛ ارز مسافری محدود و گران شد

معاونت ارزی بانک مرکزی با بازنگری در مجموعه مقررات ارزی فروش ارز مسافری را محدود به یک بار در سال کرد. همچنین ارز مسافرتی با نرخ بازار فرعی عرضه می‌شود.

بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای از روز چهارشنبه به بانک‌ها از آنها خواست ارز مسافری تا سقف 2000 دلار را با قیمت بازار فرعی به مسافران خارج از کشور بفروشند. منظور از بازار فرعی بازاری است که دربرگیرنده مناطق آزاد است و بانک مرکزی نرخ ارز در این محدوده را با نرخی نزدیک به بازار آزاد عرضه می‌کند؛ بنابراین گزارش دلار مسافری روز پنج‌شنبه با نرخ 1180 تومان در اختیار مسافران قرار گرفت و روز گذشته نیز این رویه ادامه یافت.

فروش ارز مسافری به نرخ بازار فرعی برای مسافران مسافرت‌های هوایی خارج از کشور (به جز عراق و سوریه) تا سقف 2000 دلار با سایر ارزها به نسبت 2000 دلار آمریکا است که البته بانک مرکزی ترجیح می‌دهد بیشتر دلار را به این شکل به بازار تزریق کند.

اعتبارات اسنادی ریالی مشروط شد

پس از آنکه تخلف اخیر بانکی با استفاده از اعتبارات اسنادی ریالی رخ داد، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای گشایش اعتبارات اسنادی ریالی را برای بخش خصوصی ممنوع و مشروط به معامله دستگاه‌های دولتی کرد؛ بنابر گزارش سایت بانک مرکزی براساس جلسه 26 مهرماه شورای پول و اعتبار اکثریت این اعضا رای به مشروط شدن اعتبارات اسنادی ریالی دادند. بنابراین مصوبه، گشایش اعتبارات اسنادی ریالی یا «LC» داخلی تنها در شرایطی مجاز است که ذی‌نفع یا درخواست‌کننده اعتبارات اسنادی دولتی باشد.

میانگین قیمت مسکن زیر 2 میلیون تومان

گزارش مقدماتی سامانه رهگیری معاملات مسکن حاکی است: در مهرماه کل معاملات مسکن در تهران 13 درصد نسبت به شهریور افزایش پیدا کرده؛ درحالی‌که حجم خرید واحد مسکونی طی این مدت در مقایسه با مهرماه سال گذشته 5/12 درصد کاهش یافته است.

میانگین قیمت آپارتمان مسکونی در تهران که طی فصل بهار 90 به رقم یک میلیون و 920 هزار به ازای هر مترمربع رسید، این نرخ در فصل تابستان به یک میلیون و 952 هزار تومان نزدیک شد که به این ترتیب نرخ رشد فصلی قیمت مسکن در تهران در تابستان 2 درصد بوده است.

میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در مهرماه سال‌جاری یک میلیون و 996 هزار تومان بوده است که در مقایسه با شهریورماه 5/0 درصد افزایش نشان می‌دهد.

اطلاعات 8 آبان1390

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید