نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 10 آبان آغاز هر دهه

ارز چندنرخی سرچشمه رانت /مزایده معادن طلا از آذر 90

کدخبر: ۳۶۹۹۵۹
مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 10 آبان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:لایحه اصلاحات ارضی اسلامی با دو فوریت به مجلس می‌رود / نهاوندیان: ارز چندنرخی سرچشمه رانت/مزایده معادن طلا از آذر90
ارز چندنرخی سرچشمه رانت /مزایده معادن طلا از آذر 90

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

دهم آبان 1350؛ مالیات بهره پول تعیین شد

نرخ بهره زیان دیرکرد مالیات بر درآمد 9 درصد تعیین شد، اما بهره مبلغ اصلی مالیات که به موقع پرداخت نشده از 9 درصد به 12 درصد افزایش یافت.

دارایی طی دستورالعمل جدیدی که پیرامون ماخذ مالیات بر درآمد بهره پول براساس تصویب نامه هیات وزیران به کلیه حوزه‌ها و پیشکاری‌های مالیاتی ابلاغ کرد، دستور داد ماخذ مالیات بهره پول از اول مهرماه گذشته 12 درصد و زیان دیرکرد این گونه مالیات نیز 9 درصد محاسبه گردد.

اطلاعات 10 آبان1350

10 آبان 1360؛ لایحه اصلاحات ارضی اسلامی با دو فوریت به مجلس می‌رود

لایحه اصلاحات ارضی اسلامی در هیات دولت تصویب شد و این لایحه جزو اولین برنامه‌هایی خواهد بود که توسط برادر میرحسین موسوی ، نخست‌وزیر با قید دو فوریت به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

محمد سلامتی، وزیر کشاورزی و عمران روستایی در مورد اینکه برنامه 19 ماده‌ای دولت در زمینه کشاورزی در صورت باقی ماندن ایشان در کابینه تغییر خواهد کرد یا نه، گفت: برنامه 19 ماده‌ای تغییر نخواهد کرد؛ چراکه ما فکر می‌کنیم جامع تهیه‌شده به همین دلیل همین برنامه تعقیب خواهد شد تا به مورد اجرا گذاشته شود.

وی افزود: البته اگر نظری و پیشنهادی وجود دارد می‌توانند مطرح کنند تا ما اگر ضرورت داشته باشد، در برنامه‌هایمان منعکس کنیم.

اطلاعات 10 آبان1360

10 آبان 1390؛ نهاوندیان: ارز چندنرخی سرچشمه رانت

محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی که همواره چندنرخی بودن بازار ارز را عامل ایجاد رانت‌های کلان میلیاردی در بازار ارز دانسته است، نشست دیروز شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی را فرصت مغتنمی دانست تا همزمان با اقدامات بانک مرکزی برای اصلاح بازار ارز و رسیدن به ارز تک‌نرخی تاکید کند که با تک‌نرخی شدن ارز، بسیاری از واسطه‌های سفته‌باز از بازار تجارت خارج می‌شوند و این روند در بلندمدت، به رشد صادرات و کاهش واردات و رسیدن تراز اقتصادی به نقطه مطلوب خواهد انجامید.

رییس اتاق ایران در شرایطی عرضه دولتی ارز ازسوی بانک مرکزی را نامطلوب و غیرکارشناسانه می‌داند که بانک مرکزی کاملا توان مدیریت نرخ ارز را دارد؛ اما نکته این است که در تعیین نرخ ارز، باید واقعیت‌های لازم در داخل و خارج کشور را مدنظر قرار دهیم و یکی از مهم‌ترین این واقعیات این است که بازار غیررقابتی به ایجاد رانت می‌انجامد و رانت هم سرچشمه فساد اقتصادی می‌شود.

مزایده معادن طلا از آذر 90

مزایده واگذاری 100 درصد معادن دولتی و طلا به بخش خصوصی از ابتدای آذرماه آغاز خواهد شد.

خدامراد احمدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع فعالان بخش معدنی کشور در مشهد گفت: معادن ازجمله انفال محسوب شده و متعلق به دولت است، اما به‌منظور رفع موانع قانونی سازوکاری در برنامه پنجم توسعه طراحی شده تا اصل معادن به بخش خصوصی واگذار شود، اما نظارت عالیه ازسوی دولت باشد. بر همین اساس مقدمات برگزاری مزایده معادن بزرگ طلای کشور آماده شده است که طی 2 تا 3 هفته آینده این مزایده‌ها برگزار خواهد شد.

فاصله نرخ سود فعلی با واقعیت

یک عضو شورای پول و اعتبار با اعلام اینکه نرخ سود بانکی تعیین شده برای سال‌جاری با واقعیت فاصله دارد، خواستار بازنگری در نرخ کنونی شد.

کوروش پرویزیان گفت: نرخ سود با سپرده‌گذاران، تسهیلات‌گیرندگان و بانک‌ها ارتباط مستقیم دارد و به همین دلیل تعیین عادلانه این نرخ به‌نحوی‌که هر سه گروه سود ببرند، خیلی مهم است.

وی ادامه داد: منطقی کردن نرخ سود موضوع خیلی مهمی است که هر زمان به آن پرداخته شود، هیچ ایرادی ندارد.

اطلاعات 10 آبان1390

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید