نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 13 اسفند

تجدید نظر ایران و روسیه در یک قرار داد

کدخبر: ۳۹۶۷۹۶
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 13 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:ماشین‌سازی اراک به یکی از کارخانه‌های بزرگ جهان تبدیل خواهد شد
تجدید نظر ایران و روسیه در یک قرار داد

به گزارش اقتصادنیوز، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

13 اسفند 1350؛ ماشین‌سازی اراک به یکی از کارخانه‌های بزرگ جهان تبدیل خواهد شد

طرح توسعه کارخانه ماشین‌سازی اراک با اعتبار اولیه 10 میلیارد ریال در شرف تکمیل است و با راه افتادن کارگاه‌های مشمول این طرح کارخانه ماشین‌سازی اراک به یکی از کارخانه‌های بزرگ ماشین‌سازی دنیا تبدیل خواهد شد.

برادر وفامهر، مدیرعامل کارخانه ماشین‌سازی اراک در مورد جزئیات طرح توسعه ماشین‌سازی اراک گفت: با بهره‌برداری کامل از این طرح که همزمان با طرح ایجاد صنایع فولاد مبارکه ذوب آهن تهیه شده است نیازهای صنایع فولاد کشورمان، تامین خواهد شد.

وی افزود: کارهای ساختمانی طرح مذکور رو به اتمام است و ظرف چند ماه آینده، تکمیل و تحویل خواهد شد و طبق برنامه زمان‌بندی شده نصب ماشین‌آلات کارگاه‌های مشمول این طرح باید از سال 61 آغاز شود ولی خوشبختانه برادران متعهد ما قبل از موعد تعیین شده اقدام به این کار کرده‌اند و قرار است تا پایان سال 62 صد در صد کل طرح پیاده شود.

وی با اشاره به این مطلب که هم‌اکنون در مرحله خرید ماشین‌آلات از طریق مناقصه از کشورهای مختلف جهان هستیم، گفت: خوشبختانه قسمتی از این ماشین‌آلات را کارخانه‌های داخلی، از جمله خود ماشین‌سازی اراک می‌سازند.

وفامهر ادامه داد: با بهره‌برداری از طرح توسعه کارخانه‌های ماشین‌سازی اراک، علاوه بر اینکه نیاز عمده صنایع فولاد مبارکه تامین خواهد شد کلیه تجهیزات مربوط به دیگ‌های بخار کارخانجات قند، کارخانه‌های سیمان، ریخته‌گری، آب‌شیرین‌کن، کشتی‌سازی خلیج‌فارس و نیز تجهیزات پالایشگاه‌های نفت کشور نیز تولید خواهد شد و به طور کلی بیش از 90 درصد نیازهای صنایع سنگین کشورمان در آینده تامین خواهد شد

13 اسفند 1370؛ تجدیدنظر در قرارداد صدور گاز ایران به روسیه

وزیر امور اقتصادی و دارایی و همتای روسی او امروز قرارداد پایاپای تجاری و موافقتنامه صدور گاز ایران به شوروی را بررسی کرده و در آن تجدیدنظر می‌کنند.

نوربخش که برای دیداری سه روزه از روسیه دیروز وارد مسکو شد ضمن اشاره به پاره‌ای اقلام صادراتی غیرنفتی ایران گفت: در این سفر همچنین روابط اقتصادی و همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه‌های بازرگانی، ترابری و پروژه‌های عمرانی بررسی می‌شود.

نوربخش را در سفر به مسکو، اعضای هیاتی از معاونان و مشاوران وزارتخانه‌های نیرو، راه و ترابری، بانک مرکزی و مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی همراهی می‌کنند.

13 اسفند 1380؛ بهره‌برداری از خط تولید خودرو ملی

سیدمحمد خاتمی رئیس‌جهوری صبح امروز از خط تولید خودرو ملی «سمند» بازدید کرد. در این بازدید که مدت سه ساعت به طول انجامید، رئیس‌جمهوری از نزدیک مراحل مختلف تولید «سمند»‌را مورد بازدید قرار داد و در هر قسمت مسوولان مربوطه اطلاعات لازم را در اختیار رئیس‌جمهوری قرار دادند.

خودرو «سمند» طی بیش از پنج سال تحقیق و فعالیت شرکت ایران‌خودرو طراحی و تولید شد و اکنون به مرحله عرضه رسیده است.

برای طراحی و ساخت بخش‌های مختلف این خودرو از کارشناسان و متخصصان خارجی استفاده شده است و هم‌اکنون 85 درصد بخش‌های این خودرو بیش از 160 قطعه‌ساز داخلی از سراسر کشور مشارکت می‌کنند و قطعات آنها مراحل مختلف آزمون کیفی را می‌گذارند.

13 اسفند 1390؛ میانگین قیمت رسمی مسکن در تهران؛ 2 میلیون تومان

میانگین قیمت واقعی- ارزش معاملاتی- واحدهای مسکونی در شهر تهران از مرز دو میلیون تومان گذشته و به 2/6 برابر حداقل دستمزد ماهانه رسیده است. به طوری که در حال حاضر حداقل بودجه مورد نیاز برای صاحب‌خانه شدن در پایتخت «102 میلیون تومان» برآورد می‌شود.

براساس تازه‌ترین آمار رسمی از نتایج 10 ماه رهگیری معاملات مسکن، املاک مسکونی در تهران طی ماه اول سال 90 با قیمت متری یک میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شده که در پایان دی ماه این عدد به دو میلیون و 55 هزار تومان می‌رسد.

به این ترتیب، هم‌اکنون قیمت مسکن در پایتخت نسبت به فروردین سال 90 معادل 2/14 درصد افزایش پیدا کرده است.

با فرض اینکه درآمد طرف تقاضا، ماهانه 330 هزار تومان- حداقل دستمزد مصوب دولت- باشد و همه این مبلغ برای خرید مسکن، پس‌انداز شود، ‌در این صورت باید حدود 25 سال انتظار کشید تا بتوان صاحب آپارتمانی با قیمت امروز شد.

جدول

8هزار صندوق قرض‌الحسنه بدون مجوز

دبیرکل بانک مرکزی در جلسه بررسی ابعاد و چگونگی اجرای پروژه شبکه فراگیر قرض‌الحسنه (شفق) از وجود سه تا هشت هزار صندوق قرض‌الحسنه بدون مجوز با سرمایه حداقل 100 هزار میلیارد تومان خبر داد.

محمود احمدی با اشاره به اینکه عملکرد صندوق‌های قرض‌الحسنه در سیستم بانکی سیار موثر و بدعمل کردن آنان بسیار مخرب است، خاطرنشان کرد: برای نظام دینی بسیار اهمیت دارد که این مجموعه چگونه عمل خواهد کرد و بر این اساس بانک مرکزی در این حوزه نظارت جدی اعمال می‌کند.

وی ضمن تاکید بر تهیه نرم‌افزار ساماندهی صندوق‌های قرض‌الحسنه توسط بانک مرکزی بیان کرد: به منظور ایجاد امکان نظارت بر خط و مداوم صندوق‌های قرض‌الحسنه، سامانه شفق از یک سال پیش کلید خودرو  و امروز این سامانه در برخی از صندوق‌های نصب و به صورت آزمایشی شروع به فعالیت کرده است.

احمدی با اشاره به راه‌اندازی سامانه شفق در آینده نزدیک در صندوق‌های قرض‌الحسنه خراسان جنوبی، شمالی و رضوی خاطرنشان کرد: اطلاعات تکمیلی مربوط به زودی توسط معاون و مدیران حوزه نظارتی بانک به اطلاع عموم خواهد رسید.

 

  • اطلاعات ۱۳ اسفتد
  • اطلاعات ۱۳ اسفتد
  • اطلاعات ۱۳ اسفتد
  • اطلاعات ۱۳ اسفتد
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید