نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ اول اردیبهشت

عربستان مسئول کاهش قیمت نفت است

کدخبر: ۴۰۷۱۳۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات اول اردیبهشت در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:توافق ایران و چین برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و علمی
عربستان مسئول کاهش قیمت نفت است

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

اول اردیبهشت 1361؛ تشریح دلایل کمبود دارو

احمد توکلی، سخنگوی دولت در مورد کمیابی بعضی از داروها گفت: دارو قبلا توسط کمپانی‌های خارجی و عمدتا صهیونیستی تامین می‌شد و برای سود بیشتر یک نوع دارو با نام‌های مختلف از کمپانی‌های خارجی سرازیر می‌شد؛ اما با برنامه‌‌ای که وزارت بهداری بعد از پیروزی انقلاب تنظیم کرد، سعی بر این است که داروهای مشابه از بازار حذف بشود و طبعا ممکن است بعضی از داروها در صورت ظاهر در بازار پیدا نشود، اما از نوع ترکیبات شیمیایی آن در بازار موجود است و ما کمبود، به شکلی که شما مطرح می‌کنید، قبول نداریم و دارو به اندازه نیاز تامین می‌شود. البته تا طرح ژنریک که طرح وزارت بهداری است کامل شود، طبعا یک مقدار مشکلاتی خواهد بود.

اول اردیبهشت 1371؛ بهره‌برداری از سد عظیم جیرفت

با حضور اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری، بهره‌برداری از سد عظیم جیرفت آغاز شد.

با بهره‌برداری از این سد، 11 هزار و 600 هکتار از اراضی جیرفت به زیر کشت خواهد رفت.

در مراسم بهره‌برداری از سد جیرفت که یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های انقلاب اسلامی به شمار می‌رود، آقای رفسنجانی رئیس‌جمهوری طی سخنانی در جمع مسوولان و دست‌اندرکاران احداث این سد اظهار کرد: کاری که برای ساختن این سد انجام شد، قطعا شهامت و جسارت مدیران و متخصصان ما را برای اجرای طرح‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تر بالا برد.

آقای هاشمی رفسنجانی با اشاره به استحصال 425 میلیون مترمکعب آب سد جیرفت گفت: گرچه توان کشور در این ده سال از این جهت بالا رفته است، اما در حال حاضر یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب جاری در سطح کشور دادیم که تنها 300 میلیون مترمکعب آن در حال مهار شدن است و 900 میلیون مترمکعب دیگر آن از دست می‌رود.

رئیس‌جمهوری افزود: یکی از آرزوهای دیرینه ما ساختن سد برای مهار آب کشور جهت تولید انرژی و تامین آب کشاورزی است که با انجام این رسالت مهم، خدمت تاریخی و عظیمی به کشور و انقلاب خواهد شد.

وی بیان کرد: ما هم‌اکنون در بسیاری از نقاط کشور ازجمله در سیستان و بلوچستان مشغول اجرای این سیاست هستیم که با انجام آن، این مناطق احیا می‌شود.

ایران، عربستان را مسوول کاهش قیمت نفت اعلام کرد

ایران، عربستان را مسوول کاهش قیمت‌های نفت در بازار جهانی می‌داند. نشریه «بازار نفت: در شماره اخیر خود می‌نویسد: وزیر نفت ایران، عربستان را به جهت قیمت‌های پایین نفت سرزنش کرد و گفت: چنانچه بیم بازار از قطع عرضه نفت لیبی نبود، سطح قیمت حتی به پایین‌تر از این میزان سقوط می‌کرد.

آقازاده با خبرگزاری «پلاتس» گفت که به هنگام تشکیل اجلاس وین در 24 آوریل، ایران برای کاهش سقف تولید به 22.5-22 میلیون بشکه در روز، تلاش خواهد کرد.وی گفت: اوپک باید سقف تولید 22.98 میلیون بشکه در روز را کاهش می‌دهد. وی تقاضا برای نفت اوپک را 22.50 تا 23 میلیون بشکه در روز برآورد کرد و افزود: سقف تولید نیز باید در این حدود باشد.

وی گفت: اگر ما مایلیم تا به قیمت‌ بشکه‌ای 21 دلار دست یابیم، باید سقف تولید در حدود 22 میلیون بشکه در روز باشد.آقازاده در پاسخ به این سوال که آیا اوپک برای کاهش بیشتر تولید آماد هاست، گفت: این بستگی به عربستان دارد و من از موضعگیری عربستان در اجلاس قبلی راضی نیستم. عربستان با سقف تولید 22.5 میلیون بشکه در روز مخالفت کرده اینکه چرا آنها خواهان کاهش قیمت‌ها هستند، من نمی‌دانم.

اول اردیبهشت 1381؛ توافق ایران و چین برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و علمی

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در تهران 6 سند همکاری در زمینه‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی امضا کردند.

این اسناد که در حضور سیدمحمد خاتمی و جیانگ زمین، روسای‌جمهوری دو کشور در مجموعه فرهنگی سعدآباد به امضا رسید.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با اشاره به «سیاست تنش‌زدایی» کشورمان، جایگاه ویژه چین به لحاظ سیاسی، تاریخی و جغرافیایی را خاطرنشان کرد و گفت: تهران خواستار تحکیم مناسبات خود با پکن در همه زمینه‌ها است و معتقد است همکاری دو کشور موجب ارتقای جایگاه قاره آسیا در جهان کنونی می‌شود.

جیانگ زمین، رئیس‌جمهوری چین نیز در این دیدار با اشاره به سوابق تاریخی و نیز همکاری‌های مناسب دو کشور، زمینه‌های گسترش روابط را وسیع توصیف و اظهار امیدواری کرد، سفرش به تهران «سرآغاز فصل نوینی از روابط و موجب تحکیم بیش از پیش همکاری‌ها» شود.

وی با اشاره به حجم مبادلات اقتصادی و نیز همکاری‌های دو کشور گفت: ایران و چین در زمینه‌های انرژی، مترو، ذوب فلزات و کشتیرانی دارای افق‌های وسیع همکاری هستند.

جیانگ زمین آمادگی چین را برای حضور در همه زمینه‌ها و برنامه‌های توسعه ایران اعلام کرد.جیانگ زمین عالی‌ترین مقام چینی است که ظرف 24 سال اخیر از تهران دیدن می‌کند.ازسوی دیگر وزیر ارتباطات و حمل‌و‌نقل چین در دیدار با احمد خرم، وزیر راه و ترابری تاکید کرد: پکن آمادگی دارد تا 150 دستگاه واگن مسافری را با نرخ‌های رقابتی و کیفیت خوب به ایران عرضه کند.این مقام چینی خاطرنشان کرد: کشور متبوعش همچنین آماده همکاری با ایران در زمینه‌های مترو، آزادراه‌ها، بنادر، فرودگا‌ها و خرید نفت است.

احمد خرم، وزیر راه و ترابری نیز در این دیدار در مورد همکاری‌ فنی و مهندسی با چین گفت: برای ساخت آزادراه تهران-شمال، موافقتنامه‌ فاینانس بین دو کشور امضا شده است که در صورت افزایش فاینانس طرف چینی، اجرای  قرارداد آغاز خواهد شد. به گفته خرم مبلغ قرارداد 180 میلیون دلار است که بازپرداخت آن از محل صرفه‌جویی ارزی تضمین و پرداخت خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید