نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 4 مهر

گزارش تخلفات ارزی دولت تقدیم رهبری شد

کدخبر: ۴۴۳۱۹۶
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 4 مهر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
گزارش تخلفات ارزی دولت تقدیم رهبری  شد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

چهارم مهر 1351؛ امضای قرارداد بهره‌برداری از مس سرچشمه

موافقت‌نامه اصلی خرید خدمات فنی برای بهره‌برداری از معادن مس سرچشمه بین شرکت سهامی معادن مس سرچشمه کرمان و شرکت آمریکایی مس «آناکندا» در وزارت اقتصاد به امضا رسید و طرح استخراج و بهره‌برداری از این معادن عظیم وارد مرحله عمل شد.

این موافقتنامه را از طرف شرکت مس سرچشمه آقای رضا نیازمند، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت مذکور و از طرف شرکت «آناکندا» آقای «جان پلیس» رئیس‌کل و آقای «جرج واندر» مدیرعامل شرکت مزبور امضا کردند. در این موافقتنامه که در نوع خود این شرکت‌های معدنی جهانی بی‌نظیر است، شرکت «آناکندا» متعهد شده است با دریافت حق‌الزحمه معینی کلیه اطلاعات و دانش فنی لازم برای استخراج و تغلیظ و ذوب مس را در اختیار شرکت سهامی معادن مس سرچشمه بگذارد و کارکنان این شرکت را در کلیه رشته‌های موردنیاز تعلیم دهد و علاوه‌بر این هر تعداد کارشناس که برای اجرای این طرح موردنیاز باشد در اختیار ایران قرار دهد.

طبق محاسبات اولیه تعداد این کارشناسان در شروع اجرای طرح بالغ‌بر 30 نفر خواهد بود و در اوایل دوران بهره‌برداری از معدن حداکثر به 150 نفر خواهد رسید، ولی پس از آن به‌تدریج جای خود را به کارشناسان تعلیم‌یافته ایرانی خواهند داد؛ به‌طوری‌که در سال هشتم بهره‌برداری تعداد کارشناسان خارجی به دو نفر تقلیل خواهد یافت و پس از آن بهره‌برداری از معادن مس سرچشمه کلا توسط کارشناسان ایرانی انجام خواهد شد.

برای بهره‌برداری از معادن مس سرچشمه پیشنهادهای متعدد مشارکت از طرف شرکت‌های بزرگ جهان رسیده بود ولی چون هیچ یک از پیشنهادها از نظر دولت شاهنشاهی رضایت‌بخش نبود و منافع ایران را به نحو احسن تامین نمی‌کرد به فرمان شاهنشاه آریامهر شرکت سهامی معادن مس سرچشمه کرمان به‌صورت یک شرکت صد درصد ایرانی تاسیس شد و مسوولیت بهره‌برداری از معادن سرچشمه را بدون هیچ‌گونه مشارکت خارجی به‌عهده گرفت.

هزینه اجرای طرح استخراج و ذوب مس سرچشمه حدود 400 میلیون دلار برآورد شده که کلیه اعتبارات آن توسط دولت ایران تامین خواهد شد.

چهارم مهر 1361؛ اسرائیل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخراج شد

رضا امراللهی، رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اخراج رژیم صهیونیستی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به پیشنهاد چند کشور و عضو آژانس ازجمله جمهوری اسلامی ایران گفت: پس از طرح مساله اخراج یا تعلیق عضویت اسرائیل در آژانس و مخالفت هیات آمریکایی با این امر، هیات ایرانی پس از گرفتن وقت، سخنانی برای اعضا ایراد کرد.

نماینده ایران اظهار کرد: مخالفت آمریکا با اخراج اسرائیل تعجب‌آور نیست، زیرا آمریکا خود در هیروشیما بمب اتمی انداخت و خاطره آن هنوز در اذهان مردم جهان باقی است و خط مشی آمریکا و اسرائیل در این رابطه یکسان است.

امراللهی افزود: با تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی این رژیم در روز آینده نمی‌تواند اقدامی کند و یا در رای‌گیری‌ها شرکت جوید.

وی ادامه داد: نتیجه این رای‌گیری نشانگر این امر است که اگر مستضعفان جهان بخواهند آراء مشترکی داشته باشند، می‌توانند کاخ‌های دروغین را بلرزانند و فرو ریزند تعلیق اعتبارنامه اسرائیل در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی تقریبا به معنای اخراج موقت این رژیم از این سازمان تلقی می‌شود.

لازم به یادآوری است که به‌دنبال تعلیق عضویت اسرائیل، آمریکا نیز به‌طور رسمی از کنفرانس سالانه سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای در وین کنار رفت.

چهارم مهر 1371؛ ارتباط تلفنی بین ایران و امارات برقرار می‌شود

بین ایران و امارات عربی متحده از طریق یک کابل فیبر نوری به طول 180 کیلومتر ارتباط تلفنی برقرار خواهد شد.

این کابل به هنگام بهره‌برداری گنجایش 2100 کانال تلفنی را دارد و تا 6 برابر این میزان نیز قابل‌افزایش است.

محسن غرضی، وزیر پست و تلگراف و تلفن به هنگام بازدید از عملیات اجرایی پروژه کابل فیبر نوری بین ایران و امارات عربی متحده در بندر جاسک گفت: در برنامه جامع توسعه مخابرات کشور، شبکه مخابرات شهرستان‌هایی که مرکز اصلی ارتباط تلفنی خودکار دارند به سیستم فیبر نوری مجهز خواهند شد.

چهارم مهر 1381؛ 2 هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت تحقق نمی‌یابد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درباره کسری بودجه در سال‌جاری (1381) پیش‌بینی کرد، بخشی از درآمدهای دولت به میزان دو هزار میلیارد تومان تحقق نیابد. محمد ستاری‌فر افزود: دولت مکلف شده است که برای جبران این موضوع، نسبت به تعدیل ساختار هزینه خود اقدام کند. وی افزود: در دو جلسه اخیر دولت، موضوع عدم تحقق درآمدهای دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دولت خود را مکلف کرد که از کاهش هزینه‌های جاری خود و تعدیل در طرح‌های عمرانی که هنوز شروع نشده است، این موضوع را جبران کند.

محمد ستاری‌فر در عین حال گفت که دولت تاکنون هیچ گونه کسری بودجه‌ای ندارد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات اخیر محمد هاشمی مبنی‌بر بدهی‌های کشور در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات اخیر محمد هاشمی مبنی‌بر بدهی‌های کشور به میزان 80 میلیارد دلار گفت: کلیه تعهدات کشور تا بهمن سال 80، 20 میلیارد و 99 میلیون دلار بوده است.

چهارم مهر 1391؛ 2404 تومان، نخستین نرخ اتاق رسمی ارز

دلار با نرخ 2404 تومان در روز آغاز به کار «مرکز مبادلات ارزی» کشف قیمت شد. به این ترتیب پس از ماه‌ها بحث، بررسی و نهایتا سیاست‌گذاری، نرخ رسمی جدیدی برای دلار در بازار ارائه شد. این قیمت در قالب طرحی به نام «پنجره واحد مبادلات ارزی» از سوم مهرماه پا در بازار ارز گذاشت تا نیاز واردکنندگان کالاهایی با اولویت سوم تا دهم را به مرور با قیمت‌هایی نزدیک به قیمت بازار آزاد برآورده سازد. واقعی‌تر شدن قیمت‌های بازار، پرهیز از رانت ارزی، شفافیت میزان واردات رسمی، کاهش شکاف نرخ ارز رسمی و غیررسمی و درنهایت کنترل قیمت آن ازجمله اهدافی است که برای تحقق آنها بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تلاش تازه‌ای را به کار گرفته‌اند. قیمت 2404 تومانی بر مبنای 2 درصد کمتر از میانگین قیمت روز قبل دلار در بازار آزاد محاسبه شده است. از این پس قیمت‌های این مرکز به همین منوال محاسبه خواهد شد. در این بازار هر نوع فعالیت ارزی به وسیله سامانه‌های بانک مرکزی ازجمله ساعت (سامانه الکترونیکی عرضه و تقاضا)، سامانه سنا و پورتال ارزی ثبت می‌شود.

براساس دستورالعمل‌های اجرایی به واردکنندگان و بانک‌های عامل اجازه داده شده است تا با رعایت بخشنامه بانک مرکزی به عرضه و دریافت ارز در این اتاق مبادرت ورزند.

براساس مکانیسم اعلام‌شده این مرکز، قیمت ارز هر روز ساعت 8 صبح در مرکز اعلام خواهد شد؛ به این صورت که میانگین نرخ روزانه ارز در بازار مبنای قیمت برای روز آینده در این مرکز خواهد بود.

دیروز براساس برآورد مسوولان مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز، نرخ دلار دو درصد زیر قیمت بازار آزاد 2404 تومان برآورد شده بود؛ چراکه نرخ دلار روز پیش (یکشنبه) به‌عنوان معیار تعیین نرخ ارز در روز دوشنبه در نظر گرفته شده بود. بانک مرکزی نرخ دلار در بازار آزاد را در پایان روز یکشنبه 2453 تومان برآورد کرده بود.

تهاتر گوشت قرمز با نهاده ارزان‌قیمت

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران از ارائه پیشنهاد تهاتر گوشت قرمز با نهاده‌های یارانه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد. سعید سلطانی‌ اظهار کرد: به نمایندگی از طرف همه دامداران گوشتی کشور چندین بار هم به صورت شفاهی و هم به صورت کتبی، از مسوولان مربوطه از وزارت صمت درخواست کرده‌ایم که تفاهم‌نامه‌ای برای عرضه گوشت منعقد شود، اما متاسفانه تاکنون پاسخی از مسوولان ذی‌ربط دریافت نکرده‌ایم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران اضافه کرد: اگر قرار است مسوولان امر در وزارت صمت تفاهم‌نامه‌ای را با این اتحادیه برای تامین گوشت کشور منعقد کند باید هر کیلوگرم گوشت قرمز را با قیمت تمام‌شده از دامداران خریداری کنند و نهاده با قیمت یارانه‌ای در اختیار دامداران بگذارند.

گزارش تخلفات ارزی دولت تقدیم رهبر معظم انقلاب شد

موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه رئیس مجلس تخلفات دولت را مکررا به مقام معظم رهبری گزارش می‌کند، گفت: اخیرا نیز بار دیگر به دلیل بروز تخلفات عمده دولت در بازار ارز رئیس مجلس گزارش تقدیم مقام معظم رهبری کرده‌اند که این گزارش هم همچون دیگر گزارش‌ها به کمیته حل اختلاف قوا ارسال شده است.

ثروتی افزود: اگر دولت از قانون تخطی نمی‌کرد و ارز شناور را براساس نیازها و مطابق با عرضه و تقاضا به بازار تزریق می‌کرد قطعا چنین آشفته‌بازاری رخ نمی‌داد و نوسانات در بازار ارز به خوبی قابل مدیریت بود.

وی تاکید کرد: هرچند شواهد و قرائن در نابسامانی‌های کنونی بازار ارز حکایت از آن دارد که یک نوع تعمدی وجود دارد که این شواهد با شایعه‌هایی پیرامون پرداخت یارانه ارزی آن هم در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری ناظران را به قطعیت وجود این تعمد نزدیک‌تر می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید