نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 5 آبان

امکان صدور 200 نوع کالای ایران به افغانستان

کدخبر: ۴۵۰۲۲۰
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 5 ابان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
امکان صدور 200 نوع کالای ایران به افغانستان

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

پنجم آبان 1371؛ سیاست نفتی ایران درباره قیمت نفت

ایران با افزایش تولید نفت خام خود و رساندن آن به سطح چهار میلیون بشکه در روز نشان داده است که تحمل ناتوانی اوپک را برای دستیابی به قیمت پایه 21 دلار در هر بشکه ندارد.

هفته‌نامه «پترولیوم ارگوس» در این باره نوشت، هرچند که ایران همچنان یکی از حامیان پایین نگه داشتن سقف تولید اوپک به‌شمار می‌رود، اما به خاطر فشارهای اخیر بر اوپک برای پایین نگه داشتن قیمت نفت خام و با توجه به اینکه ایران ناگزیر است برای تامین برنامه‌های اقتصادی و سیاسی آقای هاشمی رفسنجانی از محل فروش نفت خام و صادرات فرآورده‌های نفتی سالانه 20 میلیارد دلار درآمد داشته باشد، به افزایش تولید نفت روی آورده است. ازسوی دیگر قیمت سبد اوپک از ابتدای سال گذشته میلادی تاکنون به‌طور میانگین 18.5 دلار در هر بشکه است که با 21 دلار توافق شده در کنفرانس ژوئیه 1990 اوپک همچنان فاصله زیادی دارد.

آقازاده، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و‌گو با نشریه «آرگوس» گفت که تا پایان اکتبر امسال (8 آبان) ایران به تولید متوسط 3.8 میلیون بشکه در روز ادامه خواهد داد اما هنوز برای ماه نوامبر تصمیمی اتخاذ نکرده است و هرگونه تصمیم در این باره به شرایط بازار بستگی دارد.

هفته‌نامه «ارگوس» با اشاره به اینکه ایران در ماه مرس 93 (بهار 72) خبرنگاران خارجی را برای مشاهده فعالیت آزمایشی افزایش ظرفیت تولید این کشور به سطح 4.5 میلیون بشکه در روز دعوت خواهد کرد، نوشت: ایران با این اقدام به اعضای اوپک هشدار خواهد داد که برای تعیین سهمیه این کشور باید رقم 4.5 و 5 میلیون بشکه در روز را به‌خاطر داشته باشند.

آقازاده در عین حال تاکید کرد که سیاست نفتی جمهوری اسلامی ایران بر حفظ ثبات بازار و قیمت نفت استوار است.

ملاقات مقامات اقتصادی ایران و افغانستان

آقایان دکتر  ذبیح‌الله التزام، سرپرست وزارت بازرگانی و غلام‌محمد ییلاقی، رئیس‌کل بانک مرکزی افغانستان و هیات همراه با دکتر عادلی، رئیس‌‌کل بانک مرکزی کشورمان در محل این بانک دیدار کردند.در این ملاقات درباره مناسبات مورد علاقه دو کشور بحث و تبادل‌نظر شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی افغانستان با تشریح اوضاع اقتصادی کشور متبوعش، علاقه‌مندی خود را به برقراری روابط متقابل بین بانک‌های دو کشور ابراز داشت. رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان ضمن تشریح نظام بانکداری اسلامی، آمادگی سیستم بانکی ایران را برای همکاری‌های مالی، بانکی و بسط این گونه مناسبات اعلام کرد.

پنجم آبان 1381؛ امکان صدور 200 نوع کالای ایران به افغانستان فراهم شد

رئیس ستاد صادرات محصولات صنایع غذایی ایران به افغانستان گفت: امکان حضور 30 گروه کالا مشتمل بر بیش از 200 نوع در بازار افغانستان فراهم شده و به‌زودی فراخوان عمومی برای ثبت‌نام از متقاضیان اعلام خواهد شد.

دکتر محمد بیستونی اظهار کرد: هماهنگی‌های لازم با وزارتخانه‌های خارجه، بازرگانی، شهرداری، گمرک، نظام بانکی، امنیتی و سایر بخش‌های ذی‌ربط افغانستان و ایران برای برگزاری نمایشگاه و فروشگاه موقتی و دائمی محصولات صادراتی ایران در افغانستان انجام شده است.

وی گفت: در ضمن با تجار معتبر اروپایی از جمله تجار انگلیسی و سازمان ملل برای حمایت از صادرات محصولات ایران به افغانستان و خرید از فروشگاه موقت و دائمی محصولات ایرانی، هماهنگی بسیار خوبی به‌عمل آمده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید