بازگشایی نماد بانک تجارت دومین شوک بانکی را به شاخص وارد کرد

شنبه «سرنوشت» برای نمادهای بانکی بورس

کدخبر: ۱۶۰۲۵۴
روز گذشته نماد معاملاتی بانک تجارت به تابلوی معاملات بازگشت و نماگر بازار سهام تحت تاثیر این بازگشایی دومین ریزش سنگین ناشی از بازگشایی بانک‌ها را تجربه کرد. دیروز شاخص سهام با افت 560 واحدی (معادل 7/ 0 درصد) مواجه شد و در ارتفاع 77هزار و 415 واحدی قرار گرفت. در ریزش شاخص سهام البته نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ خلیج‌فارس، معدنی و صنعتی چادر ملو، ایران‌خودرو و پارس‌خودرو نیز اثر گذار بودند.
شنبه «سرنوشت» برای نمادهای بانکی بورس

بانک تجارت پس از انتشار گزارش‌های پیش‌بینی سود بر اساس عملکرد 3 ماهه، 6 ماهه و 9 ماهه دیروز پس از مدت‌ها انتظار بازگشایی شد و در روز اول بازگشایی افت حدود 34 درصدی قیمت را به خود دید. قیمت سهام «وتجارت» در پایان معاملات به 665 ریال رسید. در جریان معاملات آخرین روز از هفته جاری این نماد در صدر نمادها با بیشترین تاثیر منفی در محاسبه شاخص قرار گرفت. (این نماد با اثر منفی 370 واحدی در محاسبه شاخص، بیشترین تاثیر در روند نزولی نماگر بازار سهام را رقم زد.) بازگشایی «وتجارت» دیروز در شرایطی رخ داد که بسیاری از فعالان تالار شیشه‌ای ریزش بیشتر قیمت این سهم را انتظار داشتند. در تحلیل تفاوت بین انتظار فعالان بازار و آنچه عملا رخ داد، رد پای چند موضوع نمایان است.

اول اینکه به نظر می‌رسد بازگشایی اولین نماد بانکی یعنی نماد معاملاتی بانک ملت موجب تخلیه بخشی از نگرانی سهامداران شد. به عبارت دیگر پس از بازگشایی بانک ملت بخشی از استرس و نگرانی بازار از بازگشایی بانک‌ها تخلیه شد. از این رو «وتجارت» در یک فضای ملایم‌تری به تابلوی معاملات بورس تهران بازگشت. موضوع دوم به حضور چشمگیر حقیقی‌ها در سمت خرید بازمی‌گردد. دیروز نماد «وتجارت» با حضور حقیقی‌ها در سمت خرید سهام کشف قیمت شد.

به نظر می‌رسد حضور فعال حقیقی‌ها در خرید «وتجارت» از فاصله قیمتی این نماد با قیمت اسمی نیز متاثر بوده است. افت قیمت کمتر از انتظار فعالان تالار شیشه‌ای موجب کاهش هراس و نگرانی در دیگر نمادهای زیرمجموعه گروه بانکی شد. به‌طور مثال دیروز آخرین معامله بانک ملت با رشد 26/ 0درصدی قیمت مواجه شد. این در حالی بود که سهام بانک ملت پیش از بازگشایی «وتجارت» با هراس موجود در بازار و احتمال تشدید فضای منفی بازار با شوک دیگر نماد بانکی، در مدار منفی در حال معامله بود. ادامه روند معاملات بانک تجارت و اثر آن بر معاملات بازار سهام کشور موضوعی است که اغلب فعالان بازار در‌صدد پیش‌بینی آن هستند.

در پایان معاملات روز گذشته فعالان بازار صف‌های هر چند کم‌حجمی را برای خرید «وتجارت» بیش از بیشینه قیمت خرید روزانه شنبه ایجاد کردند. موضوعی که می‌تواند معاملات این نماد در جریان روز شنبه را تحت تاثیر قرار دهد. اگر صف خرید تشکیل شده پس از پایان معاملات دیروز برای نماد «وتجارت» در معاملات شنبه به رشد قیمت آن منجر شود، در صورت پایداری می‌تواند فضای بازگشایی دیگر بانک‌های متوقف را ملایم‌تر کند. به عبارتی از شدت ریزش قیمت این سهم‌ها در روز بازگشایی بکاهد. با این حال در یک سناریوی دیگر نیز گفته می‌شود اگر سهامداران حقوقی عرضه‌های سنگینی را شکل دهند، در ادمه این احتمال وجود دارد فضای نگرانی و هیجان منفی در بورس را شاهد باشیم.

از اواسط هفته جاری بود که بازار سهام کشور تحت تاثیر برخی تحرکات مثبت در نمادهای خودرویی با رشد نماگرهای بازار مواجه شد. موضوعی که به گفته تحلیلگران بورسی صرفا ناشی از یک فضای هیجانی بود و انتظار ادامه آن نیز از منظر کارشناسان بسیار بعید بود. در جریان معاملات دیروز مطابق با پیش‌بینی‌ها افت قیمت در نمادهای زیر‌مجموعه گروه خودرویی را شاهد بودیم (در این گروه به جز 4 نماد، دیگر نمادها افت قیمت را تجربه کردند). شاخص این گروه نیز در پایان روز چهارشنبه با افت حدود 5/ 1 درصد مواجه شد و عنوان زیان‌ده ترین گروه بورسی پس از گروه بانکی را به خود اختصاص داد. مطابق با پیش‌بینی‌های «دنیای اقتصاد» با وجود هیجان در نمادهای خودرویی، اما نیاز به نقدینگی سهامداران عمده و فرصت‌شناسی حقوقی‌ها در نهایت توقف رشد قیمت در نمادهای زیر‌مجموعه این گروه را رقم زد. تقاضای سهام در نمادهای خودرویی و به‌طور خاص در «خساپا» پاسخگوی سطوح عرضه نیست و بر این اساس بار دیگر شاهد بازگشت قیمت‌ها در این گروه خواهیم بود. این موضوع در جریان معاملات روز چهارشنبه محقق شد.

در بازار‌های جهانی روز گذشته شاهد تحرکات مثبت در قیمت عمده فلزات بودیم. مس روز گذشته به 6 هزار دلار در هرتن نیز نزدیک شد. این موضوع با اعتصاب کارگران در یکی از معدن‌های شیلی که مطابق بررسی‌ها یکی از معادن مهم تولید‌کننده مس در جهان است، انتظار بالارفتن قیمت این محصول را افزایش داده است. به عبارتی اگر اعتصاب این کارگران ادامه داده شد، منجر به افت عرضه این محصول در بازارهای بین‌المللی می‌شود. امری که می‌تواند رشد بیشتر قیمت این محصول را نیز به دنبال داشته باشد. این موضوع می‌تواند سوخت تازه‌ای برای معاملات بازار سهام کشور باشد.

 

در تحولات مربوط به این بازارها آغاز به‌کار ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا و سیاست‌های وی نیز عامل تحرک قیمت‌ها در بازارهای جهانی شد. ترامپ پس از انتخاب شدن به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا با بیان سیاست‌های خود موجب تحرکاتی در بازارهای جهانی شد. در ادامه اما رئیس‌جمهوری جدید آمریکا کمتر به سیاست‌های اقتصادی پرداخت.

با این حال ترامپ در صحبت‌های اخیر بالا بودن ارزش دلار آمریکا را بلای خانمان‌سوز این کشور دانسته است. رئیس‌جمهوری جدید آمریکا در جلسه با داروسازان یکی از دلایلی که این تولید‌کننده‌ها 50 درصد از مواد اولیه خود را از طریق واردات تامین می‌کنند، به ارزش بالای دلار نسبت داده است. پس از آن شاخص دلار به زیر 100 واحد افت کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص دلار در ماه گذشته با افت 6/ 2 درصدی مواجه شد. افت دیروز شاخص دلار از مارچ سال گذشته میلادی بی‌سابقه بوده است.

این موضوع که یک عامل حمایتی در افزایش قیمت در بازار کالاهای جهانی است، می‌تواند سوخت دوم تحرک بورس تهران باشد. با این حال همچنان در این مورد ریسک‌هایی وجود دارد. در این‌باره کارشناسان معتقدند اگر سیاست‌های ترامپ عملی نشود، دوباره رشد شاخص دلار را شاهد خواهیم بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید