آغاز انتخابات پارلمانی آلمان

کدخبر: ۱۸۴۰۸۹
آلمانی‌ها امروز یکشنبه برای شرکت در انتخابات پارلمانی و تعیین صدراعظم چهار سال آتی به پای صندوق‌های رای رفتند. انتظار می‌رود آنگلا مرکل برای یک دوره دیگر رهبری آلمان را به دست بگیرد و یک حزب راست افراطی برای اولین بار در بیش از نیم قرن گذشته وارد پارلمان شود.
به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، رای‌گیری از هشت صبح به وقت محلی آغاز شده و تا شش عصر به وقت محلی ادامه خواهد داشت. نظرسنجی‌های پس از انتخابات به سرعت و بسیار دقیق منتشر می‌شوند و اندکی پس از پایان رای‌گیری تصویر واضحی از پیروز میدان به نمایش می‌گذارند. با این حال روند ائتلاف‌سازی احتمالا چندین ماه زمان می‌برد.

نظرسنجی‌های پیش از انتخابات نشان می‌دهد بلوک محافظه‌کار آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مسیر حفظ بزرگترین گروه در پارلمان است، اما شکسته شدن چشم‌انداز سیاسی کار مرکل برای تشکیل یک ائتلاف حاکم را سخت‌تر از گذشته می‌کند.

  با توجه به اینکه یک‌سوم از مردم آلمان برای شرکت در انتخابات تصمیمی نگرفته‌اند، مرکل و رقیب اصلی او مارتین شولتس از حزب چپ‌میانه سوسیال دموکرات‌ها (SPD) شنبه از مردم خواستند تا حتما در رای‌گیری شرکت کنند.

حزب محافظه‌کار مرکل ۶۳ ساله، سال گذشته در انتخابات منطقه‌ای شکست سختی را از جانب حزب راست‌ فوق‌افراطی آلترناتیو برای آلمان (AfD) متحمل شد. این حزب از خشم مردمی درباره تصمیم سال ۲۰۱۵ مرکل برای باز کردن مرزهای آلمان به روی بیش از یک میلیون مهاجر بهره برد.

این شکست‌ها به حدی بود که مرکل را به فکر فرو برد که آیا باید مجددا در انتخابات شرکت کند یا خیر. اما با توجه به اینکه مساله مهاجرت امسال تحت کنترل درآمد، او خود را به میدان رقابت انداخت و خودش را به عنوان لنگر ثبات در جهان ناامن معرفی کرد.  

در حال حاضر، مرکل و شولتس نگرانند که مشارکت مردمی اندک به سود احزاب کوچکتر خصوصا آلترناتیو برای آلمان تمام شود؛ احتمال می‌رود این حزب برای اولین بار وارد پارلمان ملی شود.

از سوی دیگر مساله تشکیل ائتلاف پس از انتخابات پارلمانی یک روند دشوار خواهد بود که ممکن است چندین ماه زمان ببرد چرا که تمام شرکای بالقوه از شراکت در قدرت با حضور مرکل اطمینان ندارند. با این وجود، تمام احزاب اصلی از همکاری با حزب آلترناتیو برای آلمان امتناع کردند.  

این احتمال وجود دارد که محاسبات انتخاباتی مرکل را به تجدید ائتلاف بزرگ با حزب چپ‌میانه سوسیال دموکرات‌ها یا تشکیل یک ائتلاف سه‌گانه با حضور حزب حامی اقتصاد موسوم به دموکرات‌های آزاد (FDP) و حزب دوستدار محیط زیست سبزها سوق دهد.

در همین حال آنگلا مرکل و مارتین شولتس شنبه به حوزه‌های رای‌گیری در شهرهای خودشان بازگشتند و در آخرین تلاش برای ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات از آلمان‌ها خواستند تا پوپولیست‌های ضد مهاجرتی را سرکوب کنند.

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید