«#من پشیمانم» رمز جدید تخریب دولت

کدخبر: ۱۹۴۲۲۴
روزنامه آزمان: زمانی که در اردیبهشت 96 با روحانی هم پیمان شدیم و عهد کردیم که به عقب باز نمی‌گردیم فکر این را کرده بودیم که شاید روحانی با محدودیت‌هایی مواجه شود. آن روزها با روحانی عهد بستیم که ‌این راه را تا آخر بپیماییم، اما امروز انگار برخی از رأی خود به رئیس جمهور پشیمانند و کمپین می‌سازند.
«#من پشیمانم» رمز جدید تخریب دولت

درست است که مردم از مشکلات اقتصادی و معیشتی رنج می‌برند و دولت به برخی وعده‌ها عمل نکرده، اما نباید در زمین رقیب بازی کرد چون پشیمانی از رأی دقیقا چیزی است که آنها می‌خواهند. جریان رقیب صرفا در شرایط تحریم رأی می‌آورد، پس اگر کسانی که از رأی به روحانی ابراز پشیمانی می‌کنند مقداری سیاست پیشه کنند می‌فهمند که به خطا رفته‌اند و باید حمایت توام با نقد داشته باشند.

نقشه مخالفان

اخیرا در فضای مجازی کمپینی با هشتگ «من پشیمانم» ایجاد شده که قصد دارد دولت دوازدهم را تحت فشار قرار دهد و شرایط کشور را غیرواقعی و بهم ریخته نشان دهد. البته نباید منکر برخی نواقص و کاستی‌ها در دولت بود اما این دلیل نمی‌شود که از راهی که آمده‌ایم بازگردیم. شاید بسیاری از آنهایی که در 29 اردیبهشت سال جاری به روحانی رأی دادند فکر می‌کردند که با رأی به او کلید بهشت را دریافت خواهند کرد و دیگر شاهد هیچ‌گونه معضل و مشکلی در کشور نخواهند بود. از این رو برای آنها که فکر می‌کردند با رأی به روحانی کشور را گلستان خواهند یافت ذکر چند نکته الزامی است. نخست اینکه برای رصد شرایط جامعه باید واقعیات را در نظر گرفت و اینکه اکنون در چه شرایط سیاسی و اقتصادی به‌سر می‌بریم. روحانی نگفت، اگر به من رأی بدهید دیگر مشکل بیکاری نخواهید داشت و حامل‌های انرژی گران نمی‌شود، بلکه روحانی تلاش برای حل مشکل بیکاری، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی را به مردم وعده داد. کسانی که به دولت هجمه می‌برند بد نیست سال‌های 84 تا 92 را به یاد بیاورند؛ تحریم‌ها زمان روحانی رخ نداد، اما این روحانی و تیم مذاکره کننده‌اش بودند که آن را رفع کردند. صادرات زیر یک میلیون بشکه نفت در دولت روحانی رخ نداد، اما هم او بود که با به‌کارگیری وزیری کار بلد چون زنگنه ‌این کاستی را جبران کرد و صادرات را به مرز 3میلیون بشکه در روز افزایش داد. تورم در دولت روحانی 44 درصد نشد اما او بود که با سیاست‌های اقتصادی درست تورم را از 44 درصد به 8 درصد رساند و شاخص‌های اقتصادی را مثبت کرد. از این رو به نظر می‌رسد این مخالفان دولت هستند که در لباس مردم به پشیمانی از رأی به دولت دامن می‌زنند. دلواپسان می‌دانند که اکنون هیچ جای تحرکی برایشان باقی نمانده و برای همین با رسوخ میان مردم و دولت می‌خواهند نوعی بدبینی و اختلاف را میان مردم و دولت پدید آورند.

به عقب برنمی‌گردیم

با اینکه از حمایت از دولت سخن گفتیم و راهی که پشت سر گذاشتیم و پیش رو داریم، اما دولت و رئیس جمهور نیز باید بدانند که مردم با کسی عقد اخوت نبسته‌اند. از این رو باید فکری به حال مشکلات معیشتی و رفاه اقتصادی مردم کند. روحانی در انتخابات وعده‌هایی به مردم داد که سطح انتظارات را بالا برده است. حال که او رأی شایسته‌ای از مردم گرفته باید به وعده‌های خود و مطالبات مردم جامه عمل بپوشاند. گرچه اصلاح‌طلبان نیز به عنوان حامیان اصلی رئیس‌جمهور از او گله‌مندند و معتقدند مجموعه دولت با این جریان نامهربانی‌های بسیار داشته، اما راهبرد آنها این است که ضمن حمایت از رئیس جمهور انتقاد سازنده خود را نیز داشته باشند. کسانی که از رای ٢٩ اردیبهشت خود اظهار پشیمانی می‌کنند، گمان می‌کنند دولت، یعنی خودرو آماده که تحویل فرد پیروز در انتخابات می‌شود و او می‌تواند آن را به هر جایی که خواست ببرد. در این راستا باید بدانیم که همه چیز طبق میل و خواسته روحانی پیش نرفته و او در بسیاری از موارد با برخی نهادها مدارا کرده است. نکته مهم این است که انتقادات جدی به عملکرد رئیس‌جمهور، اطرافیان و دولت وارد است و مردم به عنوان جمهور حق انتقاد و اعتراض دارند و اساسا رأی داده‌اند که عملکردها را نقد کنند و فریاد بزنند، اما حق پشیمانی ندارند چون این راهی است که با هم شروع کردیم و با هم به پایان خواهیم رساند.

دلواپسان پشیمان

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار داشت: بحث کمپین «پشیمانم» یا عبور از روحانی بحثی انحرافی است و پشت سر آن جریان مخالف دولت و دلواپسان هستند که آن را شکل دادند. عبدا... ناصری به «آرمان» گفت: حتی می‌توان این تحلیل را داشت که با توجه به فضاهای جدیدی که رئیس جمهور سابق برای کشور پیش آورد و برای نظام پرهزینه بود برای اینکه اذهان را از این موضوع منحرف کنند این حرکت را شکل دادند. عضو بنیاد باران افزود: طبیعتا اصلاح‌طلبان و کسانی که به آقای روحانی رأی دادند هیچ‌کدام پشیمان نیستند؛ دستاورد دولت نخست آقای روحانی برجام بود که کفایت می‌کند. برای ارزیابی دولت دوم نیز هنوز زود است چون 4 ماه بیشتر از دولت نمی‌گذرد. عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات اضافه کرد: واقعیت دیگری نیز وجود دارد که باید بدان توجه کرد که مثل 4سال گذشته حوزه اطلاع رسانی و سخنگویی دولت مثل هر بخش دیگری باید برنامه‌ای مشخص برای افکار سازی عمومی در مقابل کمپین پشیمانم داشته باشد. ناصری تصریح کرد: این دولت مورد قبول اصلاح‌طلبان است و تاپایان از آن حمایت خواهیم کرد.

پویش فرمایشی

مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک در کانال تلگرامی خود درباره پویش «من پشیمانم» نوشت: پویش فرمایشی پشیمانی با پشتیبانی کسانی شکل گرفت که باید در مورد کارهای کرده و نکرده خود به تک تک مردم ما پاسخگو باشند. آنها ثروت و سعادت ملت را به تاراج دادند. حسام‌الدین آشنا در ادامه آورده، چه سدهایی ساختند که پشتش آبى نیست، چه فرودگاه‌هایی که ساختند و پروازى به آنجا نیست، به دست هر نماینده یک مجوز پالایشگاه و پتروشیمى دادند و...

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید