اعتراض آنکارا به موضع هلند و اتریش درباره انتخابات زودهنگام ترکیه

کدخبر: ۲۰۹۴۷۴
عمر چلیک وزیر اتحادیه اروپای ترکیه نسبت به موضع دولت های اتریش و هلند درباره برگزاری انتخابات زودهنگام در کشورش اعتراض کرد و گفت: اعلام تصمیم های محدودیت ساز از سوی این کشورها برای ترک تبارها مغایر با اصول دموکراتیک است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه چهار روز پیش پس از نشست مشترک با دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی ترکیه که پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام را در ترکیه داده بود، اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری و مجلس این کشور 17 ماه پیش از موعد مقرر و در تاریخ 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) برگزار می شود.

بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی یکسال پیش به تایید مردم این کشور رسید، قرار بود که انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در 3 نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار شود.

بر این اساس دولت ترکیه و انجمن ترک تبارهای ساکن اتریش و هلند برای برگزاری میتینگ های انتخاباتی برنامه ریزی کردند ولی دولت هلند و اتریش اعلام کردند که جلوی برگزاری تجمع ترک تبارها را به بهانه تبلیغات انتخاباتی خواهند گرفت.

اوایل سال گذشته میلادی نیز دولت اتریش و هلند در جریان تبلیغات همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه جلوی تجمع ترک تبارهای ساکن این کشورها را گرفته و از سخنرانی وزرای ترکیه در اجتماع انتخاباتی آنها ممانعت کردند که این امر به بروز تنش جدی میان این کشورها و ترکیه منجر شد که هنوز ادامه دارد.

صدراعظم اتریش اعلام کرد که دولت این کشور از هرگونه تبلیغات و گردهمایی های انتخاباتی احتمالی توسط احزاب ترکیه در خاک اتریش برای انتخابات زودهنگام آینده ترکیه جلوگیری خواهد کرد و دولت هلند نیز اعلام کرد که جلوی تبلیغات و تجمعات انتخاباتی ترک تبارها را خواهد گرفت.

عمر چلیک وزیر اتحادیه اروپای ترکیه در واکنش به تصمیم دولت هلند و اتریش در حساب کاربری توئیتری خود نوشت: 'معلوم است که مقامات این دو کشور وقتی چنین تصمیمی می گیرند، اعتقادی به ارزشهای دموکراتیک ندارند و با این روش به استقبال دشمنی با ترکیه و جنبش های سیاسی نژادپرستانه می روند.'

وی همچنین بیان کرد: این کشورها از طرفی مدعی پایندی به دموکراسی هستند ولی از طرفی دیگر آشکارترین حقوق دموکراتیک را پایمال کرده و اعلام می کنند که تحولات دموکراتیک در ترکیه در مسیر بدی قرار گرفته است و به این شکل دوگانه بودن استاندارد خود را در پایبندی به دموکراسی نشان می دهند.

وی تاکید کرد: مقامات اتریش و هلند ارزشهای موجود دموکراتیک در کشور خود را مسموم کرده و به این طریق دشمنی خود را با ارزشهای اتحادیه اروپا نیز نشان می دهند.

وی اضافه کرد: اتریش و هلند باید ابتدا درست فکر کرده و با ارج نهادن به اصول دموکراتیک، جلوی تفکرات نژادپرستانه را بگیرند و از حاکم شدن سیاست نفرت در همه جا پیشگیری کنند.

وی تاکید کرد: نخست وزیران هلند و اتریش با صدور دستور ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی در اجتماع ترک تبارها، ابتدا علیه کشور خود بدی می کنند چرا که در هر دو کشور گروه های نژادپرستی فعالیت دارند و با این گونه تصمیمات تنها آنها قدرت گرفته و خوشحال می شوند.

به گزارش ایرنا، حدود 360 هزار ترک تبار در اتریش زندگی می کنند و ترک تبارهای هلند نیز دومین گروه جمعیت غیربومی این کشور محسوب می شوند و جمعیت آنها حدود 500 هزار نفر(سه درصد جمعیت هلند) تخمین زده می شود.

دولت ترکیه در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری چشم امید به رای آنها دارد و برای جلب آرای آنها قرار بود که تجمعات تبلیغات انتخاباتی در هلند و اتریش برگزار کند که با مخالفت نخست وزیران این دو کشور مواجه شد.

طرح پیشنهادی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی زودهنگام در ترکیه هفته گذشته (جمعه 31 فروردین) در صحن علنی مجلس این کشور به تصویب رسید.

این طرح با 386 رای از مجموع 538 نماینده قانونی این کشور تصویب شد و بر اساس آن، بیست و ششمین دوره انتخابات مجلس ترکیه و نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری در قالب نظام ریاستی در تاریخ 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) برگزار می شود.

پیش از این رجب طیب اردوغان رییس جمهوری، بینالی یلدریم نخست وزیر، بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه بارها برگزاری زودهنگام انتخابات در این کشور را رد کرده بودند ولی با ارائه طرح اخیر مقامات این کشور اعلام کردند که انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این کشور 17 ماه زودتر از موعد مقرر برگزار می شود.

برخی نظرسنجی های انجام که توسط رسانه های نزدیک دولت ترکیه منتشر شده، حزب حاکم در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام 55 درصد شانس پیروزی دارد ولی نظرسنجی موسسات غیروابسته به حاکمیت نشان دهنده دو مرحله ای شدن انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و شکست این حزب در انتخابات مجلس است.

به گزارش ایرنا، بر اساس تقویم انتخاباتی ترکیه، قرار است انتخابات محلی ترکیه نیز با هدف مشخص کردن شهرداران شهرهای 81 استان این کشور در 31 ماه مارس 2019(11 فروردین 1398) برگزار شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید