شرمن: ایران هسته‌ای بدتر از رفتار فعلی ایران در منطقه است

کدخبر: ۲۳۷۳۴۰
اقتصادنیوز؛ وندی شرمن عضو تیم مذاکره کننده آمریکا در توافق هسته‌ای در مقاله‌ای که در نشریه فارین افرز چاپ شد با بیان روند دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران گفت: اگر ایران تصمیم به خروج از توافق هسته ای بگیرد و به بازرسی ها از تاسیسات هسته ای اش پایان دهد، این احتمال که این کشور روزی تسلیحات هسته ای تولید کند، بسیار افزایش خواهد یافت. ایران هسته ای بسیار بدتر از رفتار فعلی ایران در منطقه است.
شرمن: ایران هسته‌ای بدتر از رفتار فعلی ایران در منطقه است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ شرمن در مقاله منتشر شده در نشریه فارین افرز، با اشاره به مذاکرات بین المللی منتهی به امضای توافقنامه هسته ای 2015 با ایران، نگرانی مذاکره کنندگان ایران در جریان مذاکرات هسته ای از پایبندی آمریکا به توافقنامه هسته ای، مخالفت جمهوریخواهان با این توافقنامه و انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و احتمال روی کار آمدن جمهوریخواهان، نوشت: انتظار داشتم که تخلفات ایران - نه توطئه های سیاسی رئیس جمهوری آمریکا، بزرگ ترین چالش موفقیت این توافقنامه باشد.

شرمن افزود : البته، من در اشتباه بودم. 'دونالد ترامپ' ماه مه امسال تصمیم گرفت که آمریکا را از توافقنامه هسته ای خارج کند و دوباره تحریم هایی را که طبق توافقنامه هسته ای لغو شده بود، علیه ایران اعمال کند، کاری که به عنوان یکی از اشتباهات فاحش در تاریخ سیاست خارجی آمریکا ثبت خواهد شد. 

وی با تاکید بر این نکته که ایران تاکنون به مفاد این توافقنامه پایبند بوده است، گفت: تصمیم ترامپ برای خروج از این توافقنامه، دنیا را نسبت به پایبندی آمریکا به دیپلماسی چندجانبه بی اعتماد کرده است. صرفنظر از آنچه ترامپ درباره این توافقنامه می گوید، برجام در حکم الگویی است که دولت او باید در مذاکرات هسته ای با کره شمالی سرمشق خود قرار می داد. ترامپ همواره از تهدید و قلدری استفاده می کرد اما، همانگونه که او و تیمش دارند یاد می گیرند، مذاکره مستقیم با دشمنان، سخت و مستلزم تشویق، ایستادگی و حس واقع بینانه هر قدرت از خود است. 

شرمن در بخش دیگری از این مقاله به چالش های داخلی ایران و قدرت آن در خارج اشاره کرد و گفت : تهران خود را در محاصره قدرت های غربی ضد مسلمانان به سرکردگی آمریکا می بیند که با هدف جلوگیری از ایفای نقش این کشور به عنوان قدرت برتر منطقه، به فکر براندازی جمهوری اسلامی و تبانی با رقبای ایران است.تهران نیز برای مقابله با تهدیدهای آمریکا، چهره ای شیطانی از آمریکا به تصویر می کشد.

به گفته او، اوباما در چرخشی 180 درجه ای در قیاس با سایر روسای جمهوری آمریکا، به امید متوقف کردن روند تولید سلاح هسته ای در ایران، به سوی این کشور دست دوستی دراز کرد.

شرمن در ادامه به دیدارهای محرمانه مقامات ایران و آمریکا در سلطان نشین عمان و در نهایت ، اعلام جدی بودن ایران نسبت به پاسخگویی به پیشنهاد مذاکره اوباما ومعرفی شدنش از سوی'ویلیام برنز'به عنوان عضو تیم مذاکره هسته ای امریکا پرداخت ونوشت:«دردیدار با'عباس عراقچی' و 'مجید تخت روانچی'، آنها ما را دلگرم کردند که شروعی تازه در مذاکرات هسته ای در نظر بگیریم . ما مطلع شدیم که روحانی خواستار بهبود رابطه با غرب است.»

«محدود شدن غنی سازی درایران و درعین حال، دادن این اجازه که برای حفظ برنامه هسته ای غیرنظامی اش باجهان مقابله کرده و بطور مشروط ازتحریم ها خلاص شود، پیشنهاد آمریکا بود.به لحاظ راهبردی، ایران نمی توانست نه بگوید و به لحاظ سیاسی، مجالی برای بله گفتن به آنها داده شد.»

شرمن همچنین از هشدارها و مخالفت های'بنیامین نتانیاهو' و جمهوریخواهان کنگره آمریکا با مذاکرات هسته ای از بدو شروع به کار دولت اوباما گفت و نوشت، در نهایت، دمکرات ها با استفاده از اطاله مانع از پیروزی جمهوریخواهان شدند. 

شرمن دربخش پایانی این مقاله، باردیگر بااشاره به خروج ترامپ از برجام، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد سیاست های ترامپ در قیاس با اوباما فاقد منطق است.به نظر می رسد با انتخاب 'جان بولتون' به عنوان مشاور امنیت ملی، ترامپ می خواهد خودش را به عربستان و اسرائیل نزدیک و تهدید تغییرحکومت را جایگزین توافقنامه هسته ای ایران کند.تا وقتی که ترامپ تصمیم به صرف جان و مال مردم آمریکا نگیرد - جنگی که بعید است ایران را مهار کند- تهران تقریبا مطمئن است که حکومت پابرجا می ماند.» 

حتی اگر متحدان اروپایی واشنگتن به برجام پایبند بمانند، شرکت های شان در تهران با بی ثباتی و از سوی آمریکا با فشار مواجه هستند. در حال حاضر، ایران به چین و روسیه روی آورده است و بدتر از همه آنکه، اگر ایران تصمیم به خروج از توافق هسته ای بگیرد و به بازرسی ها از تاسیسات هسته ای اش پایان دهد، این احتمال که این کشور روزی تسلیحات هسته ای تولید کند، بسیار افزایش خواهد یافت. ایران هسته ای بسیار بدتر از رفتار فعلی ایران در منطقه است زیرا با داشتن تسلیحات هسته ای می تواند تهاجمی تر عمل کند و مانع واکنش آمریکا و متحدانش شود. 

ترامپ ایران را به مساله ای تقریبا غیرممکن برای دولت های آینده تبدیل کرده است. رفتار او باعث شده است متحدان آمریکا دلیل چندانی برای اعتماد به واشنگتن نداشته باشند. برجام در حکم هنر دیپلماسی چندجانبه حرفه ای است. با هر توئیت و تهدید ترامپ و فهرست وعده های توخالی دولت او، توافقنامه هسته ای ایران، بهتر و بهتر به نظر می آید.

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است که برنامه هسته ای این کشور رویکرد نظامی ندارد و 12گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران تاکید دارد.

اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای امضا کننده برجام، بعد از خروج آمریکا از این توافق بین المللی اعلام کردند که به آن پایبند می مانند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید