ملک‌سلمان: از تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس حمایت می‌کنیم/خواستار راه‌حل سیاسی برای سوریه هستیم

کدخبر: ۲۵۵۳۷۹
اقتصادنیوز؛ سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی در سخنرانی نشست شورای همکاری خلیج فارس مدعی شد که کشورش از حقوق مشروع مردم فلسطین برای تشکیل کشور مستقل به پایتختی قدس، و همچنین از راه حل سیاسی برای خروج سوریه از بحران حمایت می‌کند.
ملک‌سلمان: از تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس حمایت می‌کنیم/خواستار راه‌حل سیاسی برای سوریه هستیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان روز یکشنبه در نشست شورای همکاری خلیج فارس در حالی از تلاش برای دستیابی به حقوق مشروع مردم فلسطین سخن گفت که ریاض به همراه ابوظبی با بی‌توجهی کامل به مسئله فلسطین طی ماه های اخیر گام های شتابناکی را برای عادی سازی روابط با اسرائیل برداشته‌اند.

ملک سلمان در حالی سخنرانی خود را در سی‌ و نهمین نشست شورای همکاری خلیج ‌فارس آغاز کرد که سران قطر و عمان به عنوان ۲ عضو این شورا از مجموع ۶ عضو، غایبان اصلی این نشست هستند.

شاه سعودی که خود یکی از عاملان و حامیان مالی و تسلیحاتی ایجاد بحران هشت ساله در سوریه است ، گفت: ریاض خواستار اتخاذ راه حل سیاسی برای خروج سوریه از بحران است. 

عربستان از سال 1389 با همراهی برخی کشورهای عربی، غربی و اسرائیل با حمایت از تروریست هایی از 120 کشور جهان در قالب 103 گروه تروریستی با 360 هزار عضو سوریه را دچار بحرانی کردند که به گفته برخی به خاطر این اقدامات علاوه بر تخریب زیرساخت های این کشور ، دو میلیون واحد مسکونی سوری ها نیز از سوی تروریست ها تخریب شده است. 

ملک سلمان همچنین تصریح کرد : تلاش می کنیم که مردم فلسطین به حقوق مشروع خود از جمله تشکیل کشور مستقل به پایتختی قدس دست یابند.

این در حالی است که عربستان و امارات طی ماه های اخیر با بی توجهی کامل به مسئله فلسطین و جنایت های اسرائیل در حق مردم آن، اقدامات شتابزده ای را برای عادی سازی روابط با تل آویو برداشته اند.

به گفته منابع مطلع در منطقه این روابط پیشتر به صورت پشت پرده و مخفی در جریان بود ولی در حال حاضر تلاش هایی برای علنی کردن آن با اعزام تیم های ورزشی ، هیات های سیاسی و اقتصادی و نظایر آن در جریان است.

سلمان بن عبدالعزیز در ادامه سیاست های ضد ایرانی عربستان، گفت: نظام ایران همچنان به سیاست های خصمانه خود با کمک نیروهای تندرو ادامه می دهد و همچنان تهدیدی برای کشورهای منطقه به شمار می رود.

وی در حالی ایران را با سابقه چندین سال برای مقابله با تروریست ها مورد حمایت عربستان متهم می کند که کشورش طی چند سال اخیر با ارائه کمک های فراوان مالی ، سیاسی و تسلیحاتی از تروریست ها در بحران سوریه و عراق، خود یکی از بزرگ ترین حامیان تروریسم در منطقه به شمار می رود.

در هفته های اخیر تشابه اقدام تروریست ها در سوریه و عراق در مثله کردن اسرای خود با اقدام محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در قطعه قطعه کردن جسد جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی در استانبول برای افکار عمومی جهان سوال برانگیز شده است.

شاه سعودی در ادامه سخنانش مدعی شد که کشورهای عضو ائتلاف عربی در جنگ علیه یمن برای نجات ملت یمن تلاش می کنند.

در همین راستا خبرها حاکی از آن است که با وجود برگزاری نشست صلح یمن در سوئد برای دست یابی به راه حل سیاسی و توقف جنگ چهارساله ای که سعودی ها بر مردم یمن تحمیل کردند، جنگنده های ائتلاف عربی همچنان به حملات هوایی خود به مناطق مسکونی یمن و کشتار زنان و کودکان بی دفاع این کشور ادامه می دهند.

در چهار سال گذشته و از زمان حمله عربستان و برخی کشورهای همراه آن به یمن بیش از 40 هزار نفر از مردم این کشور کشته یا زخمی شده اند.

شاه عربستان گفت:اطمینان دارم که همه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج برای حفاظت از این شورا تلاش می کنند.

اکنون زمزمه هایی برای خروج برای کشورها از این شورا وجود دارد و غیبت قطر در این جلسه بی ارتباط با خروج آن از شورای همکاری خلیج فارس نیست.

از راه حل سیاسی در سوریه دفاع می کنیم

صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت نیز در سخنانی گفت که از راه حل سیاسی در سوریه طبق نتایج کنفرانس ژنو1 حمایت می کند.

وی ادامه درگیری ها در یمن را تهدید مستقیمی برای کشورهای منطقه دانست و ابراز امیدواری کرد که مذاکرات صلح یمن در سوئد به نتیجه برسد.

سی و نهمین نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض پایتخت عربستان در حالی آغاز شد که هیات های برخی کشورهای عضو سطح مشارکت خود را در آن کاهش دادند.

«سلطان قابوس بن سعید» در این نشست شرکت نکرده و «فهد بن محمود آل سعید» معاون نخست‌وزیر در امور شورای وزیران، به عنوان نماینده سلطان قابوس در این اجلاس حضور یافت. 

در این نشست «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین و «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت و شیخ محمد بن راشد حاکم دبی حضور داشتند.

از سوی دیگر، بحران قطر به عنوان برجسته ‌ترین اختلاف بین اعضای شورا، بر این نشست سایه افکنده است به نحوی که با وجود دعوت شاه عربستان از امیر قطر برای شرکت در این نشست، تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در این نشست شرکت نکرد.

روابط اعضای شورای همکاری خلیج ‌فارس از یک سال و نیم قبل به شدت شاهد تنش است و چهار کشور عربستان ، امارات، مصر و بحرین خرداد ماه سال گذشته با متهم کردن قطر به حمایت مالی از تروریسم و روابط نزدیک با ایران روابط خود را با این کشور قطع کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید