امنیت رمزارزها با سایبون؛ مراقب پول دیجیتالی خود باشید

کدخبر: ۳۲۳۶۶۵
رمزارز یا رمزپول (کریپتوکارنسی) نوعی پول دیجیتال است که در آن تولید واحد پول و تأیید اصالت نقل و انتقال آن با استفاده از الگوریتم‌های رمزگذاری کنترل شده و معمولاً به‌طور غیرمتمرکز (بدون وابستگی به یک بانک مرکزی) کار می‌کند.
 امنیت رمزارزها با سایبون؛ مراقب پول دیجیتالی خود باشید

تراکنش‌ها در این واحد پولی به‌صورت مستقیم انجام شده و در نتیجه با امنیت بالاتری صورت می‌گیرند. رمزارزها  بر پایه فناوری‌ خاصی به نام «بلاک‌چین» کار می‌کنند. این تکنولوژی می‌تواند در فضایی که افراد در آن به یکدیگر اعتمادی ندارند، اعتمادزایی کند. ماهیت رمزنگاری‌شده تراکنش‌های مبتنی بر کریپتوکارنسی باعث می‌شود که ردگیری تراکنش‌های آن دشوار و یا حتی غیرممکن باشد، اما حتی این موضوع نیز باعث نمی‌شود که امنیت آنها به طور کامل تامین شود.

شیوه‌های استخراج و البته سازوکاری که در زمینه نقل و انتقال این قبیل از پول‌های دیجیتالی وجود دارد، جذابیت‌های زیادی برای سرمایه گذاری روی آن ایجاد کرده است. بد نیست بدانید که قیمت بیت کوین، یکی از معروفترینِ این ارزهای دیجیتالی، در دسامبر 2017 (دی‌ماه 96) ار مرز 19 هزار دلار برای هر بیت کوین عبور کرد.

امروزه استفاده از ارزهای دیجیتال برای اهداف گوناگونی اعم از سرمایه‌گذاری، انجام مبادلات تجاری بین‌المللی و توسعه کسب و کار، رشد قابل‌توجهی داشته و همین امر نگرانی‌هایی را حول مسئله امنیت به وجود آورده است. با گسترش روزافزون استفاده از ارزهای دیجیتال و بدلیل سهل انگاری کاربران، شاهد از دست رفتن دارایی‌هایی هستیم که قابل بازیابی نیستند.

به این آمار دقت کنید؛ تنها در ۲ ماهه نخست سال ۲۰۱۸، حدود ۱.۳۶ میلیارد دلار از ارزش رمزارزها توسط شیادان دیجیتالی دزدیده شده است! در ژانویه سال گذشته کلاهبرداران تنها در یک مورد، حدود ۵۰۰ میلیون دلار از یک شرکت تبادل ارز به نام Coincheck Inc کلاهبرداری کرده‌اند.

این بخشی از مطالعه‌ای است که Bitcoin.com آن را منتشر کرده است. این کلاهبرداری‌ها توسط عوامل مختلفی انجام شده است. بر اساس آمار منتشر شده حدود ۳۰ درصد توسط کلاهبرداری مجازی رمزارز (Virtual Scam) انجام گرفته؛ هکرها حدود ۲۲ درصد و سرقت و کلاهبرداری خروج (Exit Scam) ۱۷ درصد در این دزدی‌ها سهیم‌اند. فرآیندهای فیشینگ (Phishing) نیز حدود ۱۳ درصد از همه کلاهبرداری‌های این حوزه را شامل می‌شود.

اورکلاک (OverClock)، مجموعه‌ای است متشکل از متخصصان ایرانی که قصد دارد این حوزه را امن کند. بهزار قاسمی، کارشناس امنیت شبکه و متخصص جرم‌شناسی سایبری و توسعه ی نرم افزارهای اپن سورس و امنیتی، موسس و مدیرعامل این مجموعه است که از سال ۲۰۱۰ در این زمینه فعالیت می‌کند.

او می‌گوید: حدود ۳ سال پیش و «با توجه به گسترش روز افزون استفاده از رمزارزها و جایگزین شدن آن با سایر ارزها در پرداخت هزینه‌ها» تیم توسعه نرم‌افزاری اورکلاک بر آن شد تا «بسته‌ی نرم افزاری سایبون» را توسعه دهد. در آزمایشگاه امنیتی آورکلاک، تست‌های مختلف امنیتی روی این بسته نرم‌افزاری انجام می‌شود تا سایبون بتواند در سپتامبر ۲۰۲۱ بر روی پلتفرم‌های اندروید و آی.او.اس برای موبایل و مکینتاش، لینوکس و ویندوز برای کامپیوتر ارائه شود."

جلوگیری از حمله‌های مرد نامرئی و شناسایی بد افزارهایی که اقدام به جابه‌جایی توکن‌های دریافتی بیت کوین می‌کنند، از جمله مهمترین خصوصیات فنی بسته نرم‌افزاری سایبون به شمار می‌آید. مدیر مجموعه آورکلاک، بنا به دلایل امنیتی و جهت جلوگیری از شناسایی الگوریتم‌های امنیتی سایبون از توضیحات فنی‌تر در مورد نحوه‌ی عملکرد دقیق این برنامه خودداری کرد.

بهزاد قاسمی با ذکر اینکه دو نسخه از بسته نرم افزاری سایبون ارائه خواهد شد، می‌گوید:

این برنامه دارای دو نسخه خواهد بود که برای کاربران رمزارزها و ماینرها ارائه می‌شود. نسخه‌ی کاربران، رایگان ارایه خواهد شد و رایگان نیز خواهد بود؛ اما نسخه‌ی ماینرها بعد از یک سال به لایسنس نیاز خواهد داشت.

هر تکنولوژی در بدو ورود به مانند شمشیر دولبه است و فقط با کسب دانش و اطلاعات می‌توان از آن به بهترین شکل استفاده کرد. بلاکچین و رمزارزها نیز در کنار مزایای بیشماری که دارند، می‌توانند معایب و مضراتی نیز داشته‌ باشند. برای استفاده از رمزارزها در ایران پیش از هر چیز نیاز به آگاهی عمومی وجود دارد.

در حال حاضر بازار استخراج رمزارزها و معاملات مبتنی بر آنها داغ است؛ شاید سرمایه گذاری روی این پول‌های دیجیتالی جذابیت‌های خاص خود را داشته باشد، اما باید مراقب کلاهبرداری‌های این حوزه نیز بود.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد بسته نرم‌افزای سایبون و دریافت تست این برنامه می‌توانند به سایت مجموعه آورکلاک به آدرس Overclock.ir مراجعه کنند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید