کاهش نرخ حواله درهم قیمت دلار را کاهشی کرد

سفته بازان سکه طلا در موقعیت فروش

کدخبر: ۱۶۱۲۷۸
درحالی که هفته گذشته سفته بازان سکه با خریدهای خود توانستند قیمت سکه طلا را به بالای یک میلیون و 200 هزار تومان بکشانند، از روز گذشته با قرار گرفتن این افراد در موقعیت فروش، روند کاهش قیمت سکه طلا آغاز شد. روندی که در ادامه می تواند با کاهش بیشتر قیمت دلار تقویت هم بشود.
سفته بازان سکه طلا در موقعیت فروش

به گزارش اقتصادنیوز ، در سومین روز هفته، فروشنده‌ها در بازار ارز و سکه دست بالاتر را داشتند تا رکوردهای کاهشی جدیدی برای هر دو دارایی به ثبت برسد. روز دوشنبه، دلار 9 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 8166 تومان رسید.

این کمترین نرخ فروش دلار از سوم بهمن‌ماه بود. به گفته فعالان، پایین آمدن نرخ حواله درهم ، افت تقاضا در بازار و فروشنده شدن معامله‌گران سه عامل اثرگذار در ثبت این رکورد کاهشی بودند. همسو با افت قیمت دلار ، سکه تمام‌بهار آزادی نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت. در بیست و پنجمین روز بهمن‌ماه، سکه تمام‌بهار آزادی 12 هزار تومان (نزدیک به یک درصد) کاهش را تجربه کرد و روی قیمت یک میلیون و 190 هزار تومان آرام گرفت. با این افت، این فلز ارزشمند به کمترین قیمت از 14 بهمن‌ماه رسید.

 به گفته فعالان، سکه‌بازان انتظار داشتند اونس جهانی به روند افزایشی هفته‌های گذشته در ابتدای هفته جاری ادامه دهد. با این حال، چنین اتفاقی رخ نداد و طلای جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر در ابتدای محدوده هزار و 230 دلار باقی ماند. این موضوع موجب شد که برخی سکه‌بازان تصور کنند اونس به سقف قیمت خود رسیده است.

چنین تصوری زمینه افزایش فروش معامله‌گران سکه‌ای را فراهم آورد که روز یک شنبه با انتظارات افزایشی، این فلز گران بها را به کانال یک میلیون و 200 هزار تومان آورده بودند. سکه در حالی روز دوشنبه جاده کاهشی را انتخاب کرد که در یک ساعت ابتدایی روز در کانال یک میلیون و 200 هزار تومان قرار داشت. با این حال، مشاهده روند اونس و افت قیمت دلار انگیزه سکه‌بازان برای فروش را بالا برد و قیمت حتی در ساعات انتهایی روز در بازار غیررسمی به ابتدای کانال یک میلیون و 180 هزار تومان نزدیک شد.

روز دوشنبه، دلار معاملات خود را در محدوده 3 هزار و 820 تومان آغاز کرد، ولی به سرعت به محدوده پایین تر رفت. حدود ساعت 2 بعدازظهر قیمت تا نقطه 3 هزار و 813 تومان پایین رفت. از این ساعت، معامله‌گران تا حدی در برابر افت بیشتر قیمت مقاومت کردند و در نهایت چنانکه اشاره شد این ارز با نرخ 3 هزار و 816 تومان به کار خود پایان داد. به گفته فعالان، افت نرخ حواله درهم یکی از عوامل مهمی بود که انتظارات کاهشی بازار را فعال‌تر کرد. روز دوشنبه، نرخ حواله درهم به زیر محدوده هزار و 50 تومان رفت و با قیمت هزار و 46 تومان به کار خود پایان داد.

نرخ حواله درهم و دلار بازار داخلی به‌طور سنتی با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و این موضوع موجب می‌شود که معامله‌گران هر دو بازار به روند قیمت ارزهای یاد شده توجه ویژه‌ای داشته باشند. همچنین به گفته فعالان، در روزهای اخیر میزان تقاضا در بازار افت کرده و همین موضوع موجب شده که این ارز در سه روز گذشته سه افت متوالی را تجربه کند. برخی فعالان باور دارند، در مقطع انتهایی ماه تقاضا در بازار به‌دلیل کاهش نقدینگی معامله‌گران افت می‌کند.

افت قیمت و محدود شدن دامنه نوسان موجب شده است که تعدادی از معامله‌گران ارزی در موقعیت فروش قرار بگیرند و از بازار خارج شوند. با وجود این، عده‌ای از معامله‌گران اعتقاد دارند، شاخص ارزی در برابر افت به زیر مرز 3 هزار و 800 تومان مقاومت خواهد کرد. به گفته آنها، دلار در زمستان زیر مرز 3 هزار و 800 تومان قرار نگرفته و معامله‌گران در ابتدای کانال با قدرت از این ارز حمایت کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید