طی نظرسنجی سایت کیتکو مشخص شد

همه خوشبین به افزایش قیمت جهانی طلا

کدخبر: ۱۶۲۴۲۵
قیمت اونس طلا هفته گذشته با 22 دلار جهش به قیمت 1257 دلار رسید تا این رشد حدودا 2 درصدی امید به تداوم افزایش ارزش فلز زرد را زنده نگه دارد. اونس طلا در حالی در پایان سومین هفته ماه دوم میلادی نزدیک هفتمین محدوده قیمتی کانال 1200 دلار قرار گرفت که در پایان سال 2016 روی بهای 1061 دلار ایستاده بود.
همه خوشبین به افزایش قیمت جهانی طلا

به گزارش اقتصادنیوز ، به این ترتیب قرار گرفتن اونس طلا بر اوج جدید بیش از 5/ 3 ماهه در روز جمعه باعث شده تحلیل‌های فنی کاملا حامی طلا باشند، گرچه عوامل بنیادی یکدست عمل نمی‌کنند. این تحلیل‌ها از آن رو اهمیت بیشتری یافته‌اند که بازارهای داخلی ارز و طلا چشم به بازار جهانی فلزهای گرانبها دوخته‌اند. با آنکه بهای دلار در بازار داخلی روز شنبه تحت‌تاثیر روند اونس نبود، در روزهای آینده هر دو بازار داخلی همچنان بر بازارهای جهانی طلا متمرکز خواهند ماند.

آخرین نظرسنجی‌های کیتکو از کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد نشان‌دهنده امید به روند کوتاه‌مدت طلاست. در تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، 20 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 13 نفر معادل 65 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و دو نفر معادل 10 درصد، کاهش قیمت‌ها را در روزهای پیش‌رو پیش‌بینی کرده‌اند. 5 نفر معادل 25 درصد هم نظری خنثی داشته‌اند.

همزمان، در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو که بازتاب‌دهنده نگرش سرمایه‌گذاران خرد است، 974 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 661 نفر معادل 68 درصد، افزایش و 221 نفر معادل 23 درصد، کاهش قیمت‌ها را در هفته کاری جدید که از دوشنبه آغاز می‌شود، پیش‌بینی کرده‌اند. 92 نفر معادل 9 درصد هم نظری خنثی داشته‌اند. این خوش‌بینی‌ها با توجه به قرار داشتن بهای اونس بر اوج تقریبا 5/ 3 ماهه عجیب نیست.

برخی از تحلیلگران انتظار دارند اونس طلا در هفته پایانی فوریه به مرز 1270 دلار نزدیک شود؛ حتی برخی معتقدند اونس در ماه مارس به کانال بالاتر 1300 دلار خواهد رفت. باید صبر کرد و دید که اونس در 5 روز کاری آینده چه روندی خواهد داشت، اما پیش از آغاز این هفته، مرور روند هفته‌ای که اونس را از میانه کانال 1200 دلار عبور داد، خواندنی است.

اونس طلا که دو هفته پیش روی بهای 1235 دلار ایستاده بود، در اولین روز هفته گذشته میلادی که سومین هفته فوریه بود با تنها 2 دلار رشد به بهای 1235 دلار رسید. دوشنبه، تعطیلی روز رئیس‌جمهور در آمریکا باعث شد که شاخص دلار حرکت قابل توجهی نداشته باشد. این روند به ثبات نسبی طلا کمک کرد. تعطیلی بازارهای آمریکا هم تاثیر زیادی بر این ثبات نسبی داشت. علاوه‌بر اینها انتظار برای انتشار صورت‌جلسه نشست قبلی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو هم بازارهای فعال را کم‌نوسان نگه داشت.

روز دوم هفته نیز روز به نسبت آرامی بود. اونس در این روز دوباره به بهای 1235 دلار بازگشت. اونس طلا در دومین روز کاری بازارهای جهانی در هفته گذشته کف و سقف 1226 و 1239 دلاری را تجربه کرد، اما در نهایت روی همان قیمت دوشنبه ایستاد. روز سه‌شنبه، اونس ابتدا تحت فشار تقویت شاخص دلار و نگرانی برخی معامله‌گران از احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در نشست ماه مارس بانک مرکزی این کشور بود. با این همه، در ادامه روز معامله‌گران خریدهای خود را در قیمت‌های پایین‌تر تشدید کردند. رشد طلا از کف قیمت روزانه در حالی رخ داد که شاخص دلار و بازارهای سهام آمریکا سرگرم رشدهای قابل توجه بودند.

شاخص دلار که دوشنبه روی عدد 95/ 100 واحد ایستاده بود، سه‌شنبه تا عدد 37/ 101 واحد جهش کرد. دوشنبه پاتریک هارپر، رئیس فدرال رزرو فیلادلفیا گفته بود که در صورت واضح بودن فشارهای تورمی از افزایش نرخ‌های بهره در نشست ماه مارس فدرال رزرو حمایت می‌کند و این امر به جهش سه‌شنبه شاخص دلار ترجمه شد. سه‌شنبه همزمان با فشار دلار بر طلا، رشد بهای نفت خام از فلز زرد حمایت کرد.

ثبات نسبی قیمت‌های نهایی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با توجه به انتظارها برای انتشار صورت جلسه نشست فدرال رزرو چندان دور از ذهن نبود، ولی کمتر کسی انتظار داشت اونس روز چهارشنبه را هم با نوسانی اندک به پایان ببرد. اونس روز چهارشنبه هم بهای 1237 دلار را تجربه کرد. اونس روز چهارشنبه با 2 دلار رشد مواجه شد، اما عمده نوسان‌های سومین روز هفته میلادی پیرامون همان قیمت 1235 دلار انجام شد.

مهم‌ترین خبر روز، واکنش نشان ندادن شدید اونس به مهم‌ترین خبر روز بود. چهارشنبه شب، صورت‌جلسه نشست ژانویه کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو منتشر شد که نشان داد کمیته سیاست‌گذار بانک مرکزی آمریکا به‌زودی نرخ‌های بهره را افزایش خواهد داد. این امر، همسو با پیش‌بینی‌ها بود و صورت‌جلسه نکته خاص دیگری نداشت. متن صورت‌جلسه، به جهش شاخص دلار در روز چهارشنبه انجامید اما این جهش چندان طلا را تحت‌فشار قرار نداد چراکه افزایشی‌های فنی همچنان در بازار فلزات گرانبها حاضر بودند. در این روز حتی افت بهای نفت‌خام هم چندان طلا را متاثر نکرد.

شاخص دلار که چهارشنبه تا عدد 37/ 101 واحد جهش کرده بود، پنج‌شنبه تا عدد 05/ 101 واحد تعدیل شد تا اونس جای زیادی برای رشد داشته باشد. پنج‌شنبه روز جهش 12 دلاری تا قیمت 1249 دلار تحت‌تاثیر افت قابل‌توجه شاخص دلار بود. به این ترتیب، اونس در چهارمین روز هفته به اوج 5/ 3 ماهه رفت. دیگر عامل رشد ارزش طلا، تشدید خرید فلز زرد به‌عنوان سرمایه امن بود. این خریدها عمدتا ناشی از ادامه نااطمینانی‌ها درباره سیاست‌های دولت دونالد ترامپ بود. پنج‌شنبه همزمان با افت شاخص دلار که کمک بزرگی به طلا کرد، بهای نفت‌خام نیز رشد داشت که یار دیگری برای فلز زرد فراهم کرد. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز پنج‌شنبه نوشت بهای نفت خام گرفتار حبس بازه‌ای شده است.

روز جمعه شاخص دلار با رشدی اندک روی عدد 09/ 101 واحد ایستاد اما اونس طلا تحت حمایت تحلیلگران فنی و البته ادامه نگرانی‌های سیاسی و اقتصادی تا سه قدمی محدوده 1260 دلار اوج گرفت. رویترز روز جمعه نوشت؛ درحالی‌که متن مذاکرات نشست قبلی فدرال‌رزرو نشان می‌دهد که اکثر مقام‌های بانکی آمریکا از افزایش نسبتا زود نرخ بهره حمایت می‌کنند، از سوی دیگر آنها به‌شدت نگران غیرشفاف بودن سیاست‌های اقتصادی و مالی دولت ترامپ هستند.

روز جمعه افت بازارهای سهام هم به فلز زرد کمک کرد تا افت بهای نفت خام هم نتواند مانع رشد طلا شود. قیمت نهایی روز جمعه، رشدی 7/ 1 درصدی را برای اونس طلا در 5 روز کاری گذشته رقم زد تا کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد انتظار رشد بیشتر قیمت‌ها را در هفته جدید کاری داشته باشند. 

گزارش از حمیدرضا آریان پور

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید