«کوسه‌»ها، « وال»‌ها و «ماهی»‌ها چگونه فرصت سازی کردند؟

فرمول سودگیری از گرداب طلا

کدخبر: ۱۸۷۷۲۴
بازار جهانی طلا در ۳۶ روز کاری گذشته به‌گونه‌ای نوسان داشته که از سوی فعالان بازار به حرکت حلزونی یا مارپیچ تشبیه می‌شود. اصطلاح حرکت حلزونی زمانی به کار برده می‌شود که طی آن، مقادیر پارامتر مورد نظر در چرخه تکرار شونده‌‌ای حول یک محور یا یک مرکز نوسان دارند. در این وضعیت ریسک فعالیت و خرید و فروش‌ بالا می‌رود.
فرمول سودگیری از گرداب طلا

به گزارش اقتصادنیوز ؛ ولی در بازار جهانی طلا سه گروه از معامله‌گران نشان داده‌اند در شرایط جزر و مد قیمت نیز می‌توانند سودگیری کنند. نحوه معامله‌گری این دسته به‌واسطه‌ مشابهت با نحوه صید برخی موجودات دریایی به نام آنان شهرت یافته است. دسته نخست «وال‌»‌ها بودند که با استفاده از قدرت نوسان‌سازی خود توانستند روند قیمتی مطلوب خود را ایجاد کرده یا همسو با نوسانات قیمتی ایجادشده حرکت کنند.

دسته دوم «کوسه‌»ها بودند که در موقع مناسب بر موج قیمتی سوار شده و پس از کسب سود از حلزون‌واره قیمت طلا خارج شدند. طی این بازه زمانی ورود و خروج این دسته از معامله‌گران سودجو حجم معاملات را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داد.

دسته سوم نیز «ماهی‌»ها یا معامله‌گران خرد ریسک‌پذیری بودند که در تطابق با روند حرکت معامله‌گران جریان‌ساز حرکت می‌کردند. این دسته با دنبال کردن مسیر حرکت معامله‌گران جریان‌ساز بازار طلا، مسیر سودآور بازار را پیدا کردند.

بازار جهانی اونس طلا در طول ۳۰ روز گذشته از نا‌مشخص بودن روند قیمت‌های این فلز حکایت دارد. با دقت به روند تغییرات فلز زرد می‌توان بازار این فلز گرانبها را به دریایی تشبیه کرد که به شدت تحت تاثیر شرایط جوی است. باد‌های تند تحولات ارزی، سیاسی و اقتصادی، امواج متعدد کاهشی و افزایشی در این دریا پدید آورده‌اند. این امواج، معامله‌گران بی‌پشتوانه را که بسان ماهی‌های کوچک و تنها در این بازار نا‌امن فعالیت می‌کردند به بیرون از سطح دریا هدایت کرده است.

اما سه دسته توانستند با سواری گرفتن از امواج بازار و حتی شکل‌دهی به آنها از دل دریای توفانی سود صید کنند. «وال»‌ها دسته اصلی صیادان در این بازار بودند. در بازار جهانی، وال‌ها گروهی هستند که به واسطه قدرت اقتصادی، عظمت سیاسی و ضریب بالای نفوذشان در بازار جهانی، می‌توانند در بازار، روند دلخواهشان را تولید کنند یا حداقل همگام با روند‌های صحیح پیش بروند.

دسته دومی که از این دریای توفانی سود بردند به گروه کوسه‌ها معروف هستند. یک کوسه در موقع مناسب به سطح دریا می‌آید، روی موج مناسب سوار می‌شود، سود می‌گیرد و از سطح دریا خارج می‌شود. کوسه‌ها در این بازه توفانی، با ورود و خروج به موقع توانستند سود فراوانی به جیب بزنند. ورود و خروج این دسته از معامله‌گران در این بازه زمانی، حجم معاملات بازار طلا را به شدت تغییر می‌داد تا حدی که ورود و خروج کوسه‌ها موجک‌های قیمت‌ساز تازه‌ای به سمت بازار گسیل می‌کرد؛ بنابراین معاملات سریع این گروه سودجو تاثیر متقابلی بر روند بازار ایجاد می‌کرد. دسته سوم، ماهی‌های ریسک‌گریزی هستند که در پناه وال‌ها حرکت می‌کنند. این دسته ضمن تشخیص درست، با تبعیت از جریان‌سازان اصلی بازار جهانی، بدون ریسک‌پذیری، مسیر سودآور بازار را پیدا می‌کنند.

پیش‌بینی بهبود رشد اقتصادی بر پایه داده‌ها

فعالیت‌های تجاری بخش خصوصی و خدمات آمریکا در ماه اکتبر (مهر ماه و اوایل آبان) بنا بر گزارش شاخص‌های «مرکیت» در بخش خدمات و کارخانجات، از پیش‌بینی‌ها سبقت گرفت. شاخص مدیران خرید بخش کارخانه‌ای برای ماه سپتامبر در عدد ۱/ ۵۳ واحدی گزارش شده بود و پیش‌بینی تحلیلگران از ثبت عدد ۵/ ۵۳ واحدی در ماه اکتبر حکایت داشت. اما این شاخص برای این ماه به ۵/ ۵۴ واحد افزایش یافت. از سوی دیگر شاخص مدیران خرید در بخش خدمات با رشد ۶/ ۰ واحدی نسبت به ماه گذشته میلادی در عدد ۹/ ۵۵ واحدی ثبت شد. از آنجا که به اعتقاد اقتصاددانان، بخش خدمات ۸۰ درصد از اقتصاد آمریکا را شکل می‌دهد، داده‌هایی که در این زمینه منتشر می‌شوند تاثیر زیادی بر پیش‌بینی رشد اقتصادی می‌گذارند. رشد این دو شاخص در گزارش روز سه‌شنبه اعتماد سرمایه‌گذاران را از سمت طلا منحرف کرد و دلار را به مقصد امن سرمایه‌ معامله‌گران تبدیل کرد.

رشد شاخص دلار در انتظار گزارش نرخ رشد خالص سفارش‌های کالا‌های بادوام در آمریکا برای ۳۰ دقیقه متوقف شد. حجم معاملات بازار ارز پیش از انتشار این گزارش در ساعت ۱۵:۳۰ به شدت افت کرد تا شاخص دلار اندکی افت کند. اما پس از انتشار این گزارش در ساعت‌۱۶ که از رشد ماهانه ۷/ ۰ درصدی خبر می‌داد، شاخص دلار مجددا روند صعودی خود را از سر گرفت. نرخ رشد سفارش‌ها در ماه سپتامبر ۵/ ۰ درصد گزارش شده بود که هم‌اندازه پیش‌بینی‌های اکتبر بود. افزایش ثبت‌شده این نرخ همواره برای شاخص دلار نقش تقویت‌کننده داشته است. گزارش مثبت ماه اکتبر نیز در این زمینه مستثنی نبود تا روند دلار باز هم افزایشی شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید