قیمت دلار تلفنی تعیین می‌شود؟ / فعالیت بازار غیررسمی با معاملات پشت خطی

کدخبر: ۲۱۱۵۱۷
اقتصاد نیوز: در چند روز اخیر قیمت دلار در معاملات پشت خطی رشد کرد و سکه تمام بهار آزادی به بالای یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان سرک کشید. در آخرین روز هفته، به گفته فعالان، دلار در بازارهای مرزی بالای ۵ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. برخی بازیگران عنوان کردند، قیمت دلار حتی در معاملات پشت خطی داخلی بالای مرز ۵ هزار و ۷۰۰ تومان نیز رفته بود.
قیمت دلار تلفنی تعیین می‌شود؟ / فعالیت بازار غیررسمی با معاملات پشت خطی

گروهی دیگر از فعالان بازار ارز داخلی عنوان کردند، این ارز در مشهد با قیمت‌هایی نزدیک به ۵ هزار و ۷۹۰ تومان معامله شده است. با این حال، آنچه مسلم است اینکه رویه هیچ کدام از معاملات یاد شده شفاف نیست و مشخصا معلوم نیست که آیا ارزی در این بین رد و بدل می‌شود یا برخی نوسان‌گیران سعی کرده‌اند با بالاتر بردن قیمت‌ها جو خرید را در بازار بالاتر ببرند. در این میان، عده‌ای اعتقاد داشتند، قیمت دلار در معاملات پشت خطی بازار داخلی هیجانی‌تر از بازارهای همسایه بوده است. از نظر آنها باتوجه به نرخ حواله درهم، ارزش دلار در مناطق سلیمانیه و هرات افغانستان منطقی‌تر از معاملات غیررسمی داخلی بوده است. روز گذشته نرخ حواله درهم به آستانه محدوده هزار و 690 تومان رفت. با این وضعیت نرخ حواله درهم، ارزش دلار می‌توانست در مرز 5 هزار و 800 تومان قرار بگیرد؛ روز گذشته به گفته فعالان، ارزش دلار در منطقه سلیمانیه ۵ هزار و ۷۰۰ تومان بود و در هرات افغانستان قیمت این ارز به ۵ هزار و ۶۷۰ تومان می‌رسید. این در حالی بود که نوسان‌گیران پشت خطی قیمت معاملات دلار خود را تا نزدیکی 5 هزار و 900 تومان اعلام کردند. این در حالی بود که در روزهای گذشته و پس از تاریخ ۲۰ فروردین قیمت دلار عمدتا در دو کانال ۵ هزار و ۴۰۰ و ۵ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان کرده بود.

عوامل رشد قیمت دلار 97

به گفته فعالان، چند عامل در رشد سطوح قیمتی دلار در بازار غیررسمی روز دوشنبه دست داشت. اولین موضوع، نزدیک شدن زمان اعلام موضع آمریکا در ۲۲ اردیبهشت بود؛ برخی معامله‌گران سعی داشتند با جوسازی پیرامون تصمیم ترامپ نسبت به برجام و احتمال عدم تمدید تعلیق تحریم‌های ایران توسط او قیمت‌ها را بالا بیاورند. برخی دیگر، احتمال بالا رفتن تنش‌های منطقه‌ای را در رشد قیمت موثر دانستند. روز گذشته، اخباری درخصوص حمله به پایگاه نظامی در سوریه منتشر شده بود.  باوجود افزایش قیمت دلار در بازار غیررسمی، باید در نظر داشت بانک مرکزی اعلام کرده است که بیشتر تقاضای ارزی کشور را با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان پاسخ خواهد داد. در واقع، سیاست‌گذار باور دارد از آنجاکه پاسخگوی بیشتر نیازهای ارزی است، در نتیجه حجم معاملات در بازار آزاد نباید چندان بالا باشد. در کنار این، خرید و فروش در بازار آزاد به سختی صورت می‌گیرد؛ چرا که معاملات در این بازار ممنوع است و با برخورد انتظامی مواجه می‌شود. در نتیجه حجم معاملات با قیمت‌های بالای 5 هزار و 800 تومان محدود است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید