ایران منطقه پرواز ممنوع هواپیماهای هلندی و انگلیسی شد

کدخبر: ۲۳۴۲۶۱
اقتصادنیوز: پروازهای خطوط هوایی انگلیس دو سال پیش و پس از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 برقرار شده بود. این اقدام خطوط هوایی انگلیس، پس از آن صورت می‌گیرد که واشنگتن با خروج از برجام در اردیبهشت‌ماه گذشته، دور اول تحریم‌هایش را علیه ایران بازاعمال کرد و قصد دارد دور دوم تحریم‌ها را نیز در ماه آبان بازاعمال نماید.
 ایران منطقه پرواز ممنوع هواپیماهای هلندی و انگلیسی شد

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از فارس؛ خطوط هوایی انگلیس (بریتیش ایرویز) می‌گوید که از ماه سپتامبر، پروازهای خود به ایران را متوقف خواهد کرد. بنا بر بیانیه خطوط هوایی انگلیس، ادامه این پروازها از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر نیست.

بیانیه خطوط هوایی انگلیس با اشاره به اینکه آخرین پرواز به ایران روز 22 سپتامبر صورت خواهد گرفت، مدعی شده که هزینه بلیط‌های مسافران به آنها بازگردانده خواهد شد.

این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که لندن مدعی ادامه پایبندی به برجام علی‌رغم خروج ایالات متحده از این توافق بین‌المللی است. مقامات ایرانی تاکید کرده‌اند که از اقدامات اروپا برای حفظ برجام و جبران ضرر ناشی از خروج آمریکا از این توافق رضایت ندارند.

بیانیه بریتیش ایرویز در شرایطی صادر شد که جرمی هانت، وزیر خارجه انگلستان در ایالات متحده به‌سر می‌برد و در گفت‌وگو با آکسیوس، از آنچه «دل و جرات» رئیس‌جمهور آمریکا خوانده، تمجید کرده است.

 

شرکت هواپیمایی بریتانیایی بریتیش ایرویز و شرکت هلندی کی‌ال‌ام اعلام کرده‌اندند که پروازهای خود به ایران را متوقف خواهند کرد.

روز پنجشنبه، ١ شهریور (٢٣ اوت) شرکت بریتیش ایرویز در پاسخ به سوال شبکه بی‌بی‌سی در مورد شایعات توقف پرواز در مسیر رفت و برگشت به ایران گفت که "از آنجا که فعالیت در مسیر لندن به تهران در حال حاضر توجیه اقتصادی ندارد ما این پروازها را به حالت تعلیق درمی‌آوریم." در پاسخ این شرکت آمده است که آخرین پرواز از لندن به مقصد تهران روز ٢۲ سپتامبر (۳۱ شهریور) و آخرین پرواز بازگشت از تهران به لندن روز ٢٣ سپتامبر انجام خواهد شد.

بریتیش ایرویز ضمن عذر‌خواهی از مسافرانی که بلیط پرواز در مسیر لندن- تهران را برای پس از این تاریخ را خریداری کرده‌اند گفته است که مذاکراتی را با سایر شرکت‌های هواپیمایی برای انتقال پرواز به این شرکت‌ها آغاز کرده است. در غیر این صورت، پول پرداختی این مسافران بازگردانده می‌شود یا به آنان امکان جلو آوردن زمان پروازشان داده می‌شود. این شرکت هواپیمایی در مورد نبود "توجیه تجاری" برای ادامه ارتباط با ایران توضیحی نداده است.

همچنین شرکت هواپیمایی سلطنتی هلند - کی‌ال‌ام - در توییتر خود در پاسخ به پریش در مورد برنامه پرواز شرکت به ایران گفته است که "از روز ٢٤ سپتامبر ٢٠١٨ (٣ مهر ١٣٩٧) پرواز کی‌ال‌ام به تهران، ایران به حالت تعلیق در خواهد آمد." این شرکت گفته است که تصمیم خود را "براساس ملاحظات تجاری" اتخاذ کرده و به مشتریان خود گفته است که در صورتی که پروازشان برای روز ٢٤ سپتامبر یا پس از آن ذخیره شده، این پرواز به طور رایگان به شرکت‌های دیگر منتقل خواهد شد. مشتریان همچنین می‌توانند خواستار دریافت تمامی وجه پرداختی خود شوند.

کی ال ام

شرکت کی‌ال‌ام هم پرواز به ایران را به حالت تعلیق درآورده است

در پی کاهش سریع ارزش ریال و ابهام در مورد مبادلات ارزی با ایران در چند هفته اخیر گزارش‌هایی در مورد مشکلات مربوط به خرید بلیط شرکت‌های هواپیمایی خارجی منتشر شده بود. همچنین با نزدیک شدن زمان اجرایی شدن مرحله دوم تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، نگرانی‌هایی در مورد مبادلات مالی و بانکی با ایران ایجاد شده است.

مشخص نیست که آیا تصمیم شرکت بریتیش ایرویز با این تحولات ارتباطی داشته است یا نه.

ترامپ

ترامپ در ماه مه رسما آمریکا را از برجام خارج و از سرگیری تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی را اعلام کرد

مرحله دوم از تحریم‌ها، شامل تحریم نفت و ارتباط بانکی با ایران، از ٤ نوامبر (١٣ آبان) به اجرا گذاشته می‌شود. اگرچه قوانین تحریم آمریکا رسما شامل شهروندان و موسسات خارجی نیست اما دولت آمریکا هشدار داده است که شهروندان و شرکت‌های کشورهای ثالث که این تحریم‌ها را نادیده بگیرند با محدودیت‌هایی در دسترسی به بازار و تسهیلات مالی و بانکی ایالات متحده مواجه خواهند شد.

اخیرا شماری از شرکت‌های عمده خارجی به فعالیت خود در ایران خاتمه داده‌اند.

در ٨ ماه مه (١٨ اردیبهشت) سال جاری، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با انتقاد ازنواقصی که به گفته او در توافق هسته‌ای گروه ١+٥ با ایران - برجام - وجود دارد اعلام کرد که تا زمان رفع این نواقص از این توافق خارج می شود و تحریم هایی را که براساس برجام لغو شده بود بار دیگر به اجرا خواهد گذاشت.

مرحله اول تحریم‌ها که از جمله شامل ممنوعیت مبادلات دلاری و طلا، خودروسازی و فروش هواپیما از ٤ مرداد (١٥ اوت) اجرایی شد.

کشورهای دیگر امضاکننده برجام، از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنان بر حفظ این توافق تاکید داشته و کوشیده اند تمهیداتی برای ادامه فعالیت موسسات تجاری و مالی این کشورها در ایران فراهم کنند هر چند به نظر نمی‌رسد که این تمهیدات دست کم شرکت‌های بزرگ اروپایی را در مورد ادامه مبادلات با ایران قانع کرده باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید