فصل تازه روابط آلمان و عربستان سعودی؟

کدخبر: ۲۴۱۸۶۵
اقتصادنیوز: روابط میان آلمان و عربستان سعودی به مدت ۱۰ ماه معلق بود. اکنون دوره سردی روابط میان دو کشور به پایان رسیده و قرار است مناسبات میان دو کشور از سر گرفته شود و سفرای دو کشور فعالیت‌های خود را بار دیگر آغاز کنند.
فصل تازه روابط آلمان و عربستان سعودی؟

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از دویچه وله؛ دعوای ۱۰ ماهه میان آلمان و عربستان سعودی سرانجام به پایان رسیده و سفرای دو کشور می‌توانند فعالیت‌های خود را از سر گیرند. راینر هرمان، مفسر روزنامه آلمانی "فرانکفورتر آلگماینه"، دیدگاه‌ خود را در این زمینه بیان داشته است.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه پیشین آلمان، در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ سیاست خارجی ولیعهد عربستان سعودی در منطقه را "ماجراجویانه" خوانده بود. عربستان سعودی در پی این سخنان وزیر امور خارجه آلمان به سرعت سفیر خود را از آلمان فراخواند.

از همان زمان بود که بخت کارفرمایان آلمانی در عربستان نیز برای بستن قرارداد به شدت کاهش یافت. آلمان و عربستان سعودی از شرایط بوجود آمده ناراضی بودند ولی بحران همچنان ادامه داشت.

باید گفت اینکه دو کشور در روز سوم مهر (۲۵ سپتامبر) در نیویورک با یکدیگر به تفاهم رسیدند چندان هم غیر مترقبه نبود. هر دو کشور می‌کوشیدند به نحوی با هم آشتی کنند که به وجهه‌شان در میان دیگر کشورهای جهان خدشه‌ای وارد نشود.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، برای حل این بحران بیش از یک‌بار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، گفت‌وگویی تلفنی داشت.

اندک زمانی قبل از آغاز مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، سفیر آلمان و همچنین سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده که یکی از برادران ولیعهد عربستان است، کوشیدند ملاقات وزرای امور خارجه کشورهایشان را در نیویورک برنامه‌ریزی کنند.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، در جریان دیدار و گفت‌وگوی وزرای امور خارجه دو کشور در حاشیه نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک موفق شد جمله‌ای کلیدی برای حل بحران بیابد: «ما از این امر صمیمانه متاسفیم.» وزیر امور خارجه آلمان در ادامه به "سوءتفاهم‌‌هایی" اشاره کرد که می‌شد جلوی آنها را گرفت.

قرار است در هفته‌های آتی سفیر عربستان به برلین بازگردد و مناسبات دوجانبه میان دو کشور آغاز شود و نشان دهد که روابط میان دو کشور بسیار دوستانه است. همچنین قرار است با آغاز پروژه‌های اقتصادی بزرگ برای آلمان تنش‌های بوجود آمده در ماه‌های پیش به دست فراموشی سپرده شود و نشان دهد که ولیعهد عربستان به اقتصاد آلمان بسیار علاقمند است.

در عربستان نیز خیال رهبری این کشور با پایان تنش‌ها با آلمان آسوده شده و مقامات این کشور اطمینان یافته‌اند که دولت آلمان نیز به طور رسمی در کنار آنهاست. عواد العواد، وزیر اطلاع رسانی عربستان سعودی، در همین رابطه اعلام کرد که عربستان خواستار دریافت سلاح‌های جدید از آلمان نیست، اما آلمان باید به تعهدات پیشین خود در این رابطه پای‌بند باشد.

عربستان هیچ راهکاری برای خروج از جنگ یمن ندارد

اما سایه جنگ یمن همچنان بر عربستان سعودی سنگینی می‌کند. شاید پادشاهی عربستان سعودی حق داشته باشد وقتی می‌گوید خواستار استقرار حکومت قانونی در یمن است. اما جنگ در مقابل شبه‌نظامیان شیعی‌مذهب حوثی یمن‌ که از حمایت‌های ایران برخوردارند، تاکنون تنها بدبختی برای یمن به بار آورده است.

در یمن بیش از پنج میلیون کودک از گرسنگی رنج می‌برند و در این کشور بیماری وبا بسیار شیوع یافته است. عربستان هیچ برنامه‌ای برای خروج از یمن در دست ندارد و باید منتظر دیپلمات‌های باهوشی باشد که راهکاری در این رابطه بیابند.

یافتن راهکاری برای پایان دادن بحران در یمن مطمئنا بسیار سخت‌تر از پایان دادن به اختلافات با آلمان و شروع مجدد روابط دیپلماتیک و اقتصادی با این کشور است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید