به گزارش اکوایران؛ طرح درج قیمت تولیدکننده روی برخی محصولات در مبادی عرضه و خرده‌فروشی‌ از 27 آذرماه امسال اجرایی شد و بر اساس آن، تولیدکنندگان و واردکنندگان انواع آبمیوه، آب‌معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی‌ساز، چرخ گوشت و مایکروویو مکلف به درج قیمت تولیدکننده شدند. از چهارم دی ماه نیز، انواع پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال و فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی، ملزم به رعایت این دستورالعمل شد و در ادامه، فهرست کالاهای مشمول این طرح، بلندتر شد و به لنت ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی رسید. براساس این طرح درج تولیدکننده روی برخی از محصولات الزامی شد.

براساس اعلام سازمان حمایت تولیدکننده و مصرف کننده سایر کالاها نیز در آینده به این طرح اضافه خواهند شد. طبق اعلام مسئولان اجرای طرح  اگر قیمت نهایی خریدار در کالای تند (کالاهایی که با سرعت بیشتری فروخته می‌شوند) مصرف بیش از۲۰ درصد و در کالاهای کند مصرف بیش از ۳۰ درصد باشد، مصداق گران‌فروشی است.

حال سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده در طرحی جدید اعلام کرده که برخی از محصولات علاوه بر قیمت تولیدکننده ملزم به درج قیمت مصرف کننده نیز شده اند.

بر اساس نامه رئیس سازمان حمایت، واحدهای تولیدی/ وارداتی انواع کیک، کلوچه، بیسکوئیت، چیپس، پفک و موارد مشابه باید هم قیمت تولیدکننده و هم مصرف‌کننده را روی کالا درج کنند.

عباس تابش رییس سازمان حمایت تولیدکننده و مصرف کننده ، طی این نامه‌ به رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان انواع چیپس و فرآورده‌های حجیم شده بر پایه ذرت و رئیس انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات ایران با اشاره به بخش‌نامه قبلی درباره اجرای مرحله چهارم پروژه شفاف‌سازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده انواع کیک، کلوچه، بیسکوئیت، چیپس، پفک و موارد مشابه از ۲۳ بهمن ماه، اعلام کرده که با توجه به تنوع و تکثر کالاهای یاد شده و با توجه به درخواست واحدهای فعال در آن حوزه، کلیه واحدهای تولیدی/ وارداتی این محصولات باید بر اساس ضوابط قیمت گذاری این سازمان و لحاظ ضرایب سود مصوب، علاوه بر درج قیمت تولید کننده یا وارد کننده، قیمت مصرف کننده را نیز روی بسته‌بندی کالاها درج کنند.

بر اساس این نامه قیمت تولیدکننده یا واردکننده شامل مجموع هزینه‌ها و سود قانونی واحدهای تولیدی/ وارداتی با احتساب مالیات برارزش‌افزوده است و قیمت مصرف‌کننده با احتساب ضرایب مصوب شبکه توزیع و عرضه محاسبه می‌شود.