به گزارش اکوایران؛ روند تخلیه کالای اساسی از بنادر کشور نشان دهنده آن است که طی ۵ ماهه منتهی به مرداد سال جاری در مجموع معادل ۹ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۴۶۳ تن کالا از بنادر کشور تخلیه شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 861 هزار و 960 تن کاهش داشته است؛ میزان تخلیه کالاهای اساسی در بنادر کشور طی مدت مشابه سال گذشته، ۱۰میلیون و ۳۸۲ هزار و ۴۲۳ تن بوده است.    

آمار اعلام شده از سوی سازمان بنادر کشور نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی بالاترین رشد تخلیه گمرک به «گندم» اختصاص داشته است، میزان تخلیه گندم طی ۵ ماهه سال ۱۴۰۱ معادل ۳ میلیون و ۹۷ هزار و ۱۶۴ تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۱۱۹ درصدی داشته است.  

یکی از فعالان اقتصادی که تمایلی نداشت نامی از وی برده شود در خصوص اینکه چرا گندم بالاترین رشد تخلیه در مدت زمان مورد بررسی به خود اختصاص داده است به اکوایران گفت: بعد از جنگ اوکراین الگلوی ذخیره کالای اساسی تغییر کرد و اصل بر گندم گذاشته شد، به همین دلیل مبنا به سمت گندم سوق داده شده است.

این فعال اقتصادی در ادامه بر این نکته نیز تاکید می کند که علاوه بر ایران سایر کشورها نیز چنین رویکردی را پیش گرفته اند.

براساس آمار اعلام شده از سوی فعالان این بخش ایران سالانه به 12 تا 13 میلیون تن گندم نیاز دارد که با توجه به خشکسالی حجم بالایی از این نیاز باید از طریق واردات تامین شود با این شرایط می توان گفت هرچند روند تخلیه گندم در این مدت رشد قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته اما هنوز تا تامین نیاز داخلی فاصله داریم.

بآمار اعلام شده همچنین نشان دهنده آن است که کمترین تخلیه از بنادر در مدت زمان مورد بررسی به «جو» اختصاص داشته است؛ میزان تخلیه جو در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی 64.5 درصدی را ثبت کرده و مجموع تخلیه جو در پنج ماه منتهی به مرداد ماه معادل ۶۲۹ هزار و ۸۷۹ تن بوده و میزان تخلیه این کالا در مدت مشابه سال گذشته، یک میلیون و ۷۷۴ هزار و ۳۲۲ تن بوده است.

تخلیه «روغن» هم نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی 51.4 درصدی داشته است. براساس آمار در مدت زمان مورد بررسی معادل ۵۰۰ هزار و ۶۴۳ تن روغن از بنادر تخلیه شده این در حالی که در مدت مشابه سال قبل حجم واردات روغن برابر با یک میلیون و ۳۱ هزار و ۲۷۰ تن تخلیه شده بود.

روند تخلیه «سویا» نیز در مدت زمان مورد بررسی با افت 20.6 درصدی همراه بوده، بطوریکه براساس آمار میزان تخلیه سویا طی ۵ ماهه سال ۱۴۰۱ معادل یک میلیون ۶۸۶ هزار و ۶۸۶ تن و تخلیه سویا در مدت مشابه سال گذشته معادل ۲ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۴۹۸ تن بوده است.

در جایگاه بعدی کالاهای اساسی که کاهش واردات داشته اند می توان به «شکر» اشاره کرد. براساس آمار روند تخلیه شکر در این مدت افتی 13.7 درصدی داشته است. میزان تخلیه شکر در بنادر کشور طی ۵ ماهه سال ۱۴۰۱ به ۵۲۰ هزار و ۳۸۶ تن رسیده و این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۶۰۳ هزار و ۶۵۵ تن شکر تخلیه شده بود.

روند تخیله «ذرت» نیز در این مدت افت 10.5 درصدی را ثبت کرده است. میزان تخلیه ذرت طی ۵ ماهه سال جاری معادل ۲ میلیون و ۹۴۳ هزار و ۸۸۸ تن بوده و میزان تخلیه این کالا در مدت مشابه سال گذشته ۳ میلیون و ۲۹۰ هزار و ۴۵۶ بوده است.

میزان تخلیه برنج نیز تا پایان مرداد سال جاری هم معادل ۱۴۱ هزار و ۸۱۷ تن بود که افت 2.3 درصد داشت،  تخلیه برنج در مدت مشابه سال گذشته برابر ۱۴۵ هزار و ۲۱۰ تن بوده است.