به گزارش اکوایران؛  درباره چگونگی افزایش مجوز سرمایه گذاری خارجی و کشورهایی که برای سرمایه گذاری به ایران آمده اند با حسین سلیمی رئیس انجمن سرمایه‌گذاری مشترک ایرانی و خارجی به گفت و گو نشستیم. او توضیح داده که چینی ها با پروژه هایی در حوزه ذوب و فولاد و روس ها با قراردادهایی دولتی برای سرمایه گذاری به ایران می آیند.  

وزیر اقتصاد اعلام کرده که مجوز سرمایه گذاری در کشور طی یک سال اخیر دو برابر شده و به پنج میلیون دلار رسیده، توضیح دهید که این سرمایه گذاری خارجی و این رشد چطور اتفاق افتاده و چه کشورهایی برای سرمایه گذاری در ایران درخواست داده اند.

ابتدا یک توضیحی در باره آماری که داده شده، بدهم که آمار داده شده، شفاف شود. روش این است که وقتی درخواست‌های سرمایه گذاری می آید، مجوز آن صادر می‌شود ولی زمانی که این درخواست‌ها برای بقیه مجوزها مثل زمین و برق و ... اقدام می‌کنند به دلیل بروز مشکلاتی که به وجود می‌آید منتفی شده و به مرحله اجرا در نمی‌آید. مدت مجوزها 6 ماه است و بعد از 6 ماه باطل می‌شود یا باید قبل از باطل شدن،‌ مجوز را تمدید کنند.

آماری که وزیر اشاره کرده، آمار مجوزهایی بوده که صادر شده و درست است. چرا که تعداد مجوزها نسبت به سال گذشته حدودا دو برابر شده و به 4.8 میلیارد دلار رسیده. اما برای اعلام میزان سرمایه گذاری خارجی و سرمایه ای که جذب شده،‌ باید تا پایان کار صبر کنیم چون مواردی بوده که افراد یا شرکت ها چند درصد از سرمایه را هم آورده اند اما کار به سرانجام نرسیده و منتفی شده.

در باره آمار ارایه شده باید گفت که سال گذشته، 2 میلیارد دلار مجوز صادر و اجرا شده است و اکنون مجوزهای صادر شده که برخی از آنها در حال اجرا هم هست، به 4.8 میلیارد دلار رسیده.

از نظر ورود کشورها برای سرمایه گذاری در ایران اگر نگاهی به کشورهایی که امسال وارد شده اند بندازیم در مقایسه با سال های گذشته باید گفت که کشورهای جدیدی برای سرمایه گذاری وارد شده اند. ما در سه چهار سال گذشته از چین سرمایه‌گذار نداشتیم اما اخیرا چند پروژه از چین آمده و مجوز سرمایه‌گذاری گرفته. پروژه‌هایی از کشورهای هندوستان و افغانستان هم داشته‌ایم.

از نظر تعدادی بالاترین درخواست سرمایه گذاری را افغان ها داشته اند. تعداد درخواست های سرمایه‌گذاری از طرف افغان‌ها زیاد است اما سرمایه‌گذاری افغان‌ها از نظر ارقام سرمایه‌گذاری بالا نیست.

دلیل اینکه امسال درخواست سرمایه‌گذاری از سوی افغان‌ها بیشتر بوده هم تغییراتی است که در افغانستان پیش آمده. با آمدن طالبان درخواست‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران از سوی افاغنه بیشتر شده. این افزایش در سرمایه‌گذاری هم رقمی داریم هم تعدادی.

کشورهای دیگری که در ایران سرمایه‌گذاری کرده و درخواست سرمایه‌گذاری داشته‌اند، ترکیه است. در بین کشورهای اروپایی،‌ آلمان بیشتر از بقیه کشورها برای سرمایه‌گذاری در ایران درخواست مجوز کرده و سوییسی‌ها هم آمده‌اند. به طور کلی،‌اروپایی‌ها کمتر برای سرمایه‌گذاری در ایران آمده‌اند.

سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در چه پروژه‌های آمده‌اند؟

پروژه‌ها را تا زمانی که نهایی نشوند و به مرحله اجرا در نیایند،‌ اعلام نمی‌کنیم. هم به دلیل اینکه سهامداران نمی‌خواهند و هم به لحاظ امنیتی. نهایتا کشورهایی که در ایران سرمایه‌گذاری کرده یا درخواست مجوز سرمایه‌گذاری داشته‌اند را اعلام می‌کنیم.

پس به صورت کلی توضیح دهید که درخواست سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر در چه حوزه‌هایی بوده است؟‌

از نظر تعدادی در بخش کشاورزی بیشترین درخواست بوده، مخصوصا در خراسان درخواست سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، زیاد بوده. 90 درصد پروژه های مورد درخواست افغان‌ها در خراسان است که اکثرا هم در حوزه کشاورزی بوده. در کارهای ساختمانی، آپارتمان‌سازی و... در شیراز پروژه‌هایی از سوی سرمایه‌گذاران خارجی داریم. در پتروشیمی هم مجوز گرفته شده البته این گروه بعد از اینکه مجوز  سرمایه‌گذاری را می‌گیرند، بررسی می‌کنند که آیا شامل بحث‌های تحریم هستند یا خیر، بعد از بررسی موانع وارد عمل می‌شوند. البته در پروژه‌هایی که درخواست مجوز داشتند، اصلا پروژه‌های نفتی نبوده که شامل تحریم شود،‌ ولی درخواست مجوز برای سرمایه‌گذاری در بخش مواد غذایی و دارویی داشته‌ایم که شرکت‌های اروپایی آمده‌اند و در حوزه دارویی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که بتوانند دارو تولید کنند. اکثر درخواست‌ها که آمده مشمول مسایل تحریم نیست.

اشاره کردید که بعد از سال ها چینی‌ها هم آمده‌اند، اما هیچ اسمی از روسیه نیست، در حالی که در مناسبات سیاسی کشور، اسم روسیه بسیار شنیده می‌شود. یعنی روس‌ها سهمی از سرمایه‌گذاری خارجی کشور ندارند؟‌

در این آمارهایی که داده شده تاکنون سرمایه‌گذاری از سوی روس‌ها نداشتیم اما شنیدیم که درخواست‌هایی آمده. البته این درخواست‌ها دولتی هستند. درخواست‌های دولتی مشمول مشارکت‌های سرمایه‌گذاری که آمار آن را می‌دهیم نمی‌شود. سرمایه‌گذاری روس‌ها، جزو پروتکل‌های دولتی است که در برخی پروژه ها مشارکت می‌کنند. این آمارهایی که داده شده تماما مربوط به بخش خصوصی خارجی است که برای سرمایه‌گذاری در ایران درخواست مجوز کرده‌اند یا سرمایه‌گذاری را انجام داده‌اند.  

به گفته شما درخواست‌های سرمایه‌گذاری که آمده برای پروژه‌هایی است که مشمول تحریم‌ها نمی شود، به این ترتیب پیش‌بینی می‌کنید که بخش عمده‌ای از این درخواست‌های سرمایه‌گذاری به مرحله اجرا برسد؟‌

بله. البته این توضیح را بدهم که اکثر پروژه‌ها پس از اخذ مجوز برای دریافت سایر مجوزها همچون زمین، برق، آب،‌ گاز و... اقدام می‌کنند که وقتی وارد این مرحله می‌شوند یعنی دیگر به پروژه ورود پیدا کردند. در این مرحله 90 درصد مواقع پروژه انجام شده، تلقی می‌شود. بعد از آن زمان بیشتری برای واردات ماشین‌آلات و... نیاز دارد و باید مجوزهای دیگری را از سایر سازمان‌ها همچون سازمان محیط زیست و ... بگیرد که ممکن است چند ماه طول بکشد، اما به نظرم پروژه‌ها اجرایی خواهند شد.

خوشبختانه اخیرا که بحث تحریم‌ها به مذاکره رسیده، درخواست‌ها زیاد شده و می‌توانیم بگوییم که در سه یا چهار ماه اخیر درخواست سرمایه‌گذاری در کشور افزایش یافته است.

اشاره کردید که از نظر تعدادی افغان‌ها صدرنشین درخواست مجوز برای سرمایه‌گذاری در ایران هستند، از نظر رقمی چه کشوری را می‌توانیم صدرنشین، سرمایه‌گذاری در کشور بدانیم؟

آمار دقیقی الان در دستم نیست اما در صدور مجوزهای اخیر فکر می‌کنم که اول چین باشد. چند پروژه چینی آمده که رقم‌های چند میلیون دلاری برای سرمایه‌گذاری داشته که به نظرم می‌توان گفت که از نظر رقمی چینی‌ها بیشترین درخواست سرمایه‌گذاری را داشته‌اند، چون چینی‌ها در بخش‌های زیربنایی و ذوب و تولید فولاد سرمایه‌گذاری کرده‌اند و رقم‌های سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها بالاست.

آمار دقیقی الان در دستم نیست اما در صدور مجوزهای اخیر فکر می‌کنم که اول چین باشد. چند پروژه چینی آمده که رقم‌های چند میلیون دلاری برای سرمایه‌گذاری داشته که به نظرم می‌توان گفت که از نظر رقمی چینی‌ها بیشترین درخواست سرمایه‌گذاری را داشته‌اند، چون چینی‌ها در بخش‌های زیربنایی و ذوب و تولید فولاد سرمایه‌گذاری کرده‌اند و رقم‌های سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها بالاست.