به گزارش اکوایران؛ آنچه امروز تمام فعالان بخش معدن و راهسازی بر آن توافق دارند، این است که اولا ناوگان ماشین‌‌‌آلات معدنی ما فرسوده است؛ ثانیا ماشین‌‌‌آلات موجود بسیار گران هستند و ثالثا به دلیل عدم‌تامین نیاز معادن به ماشین‌‌‌آلات در چندسال گذشته این مشکلات انباشت شده و به مرحله هشدار رسیده است. عواملی که ضرورت تصمیم عاجل و قاطع برای تامین ماشین‌‌‌آلات معدنی را ایجاب می‌کند. فعالان بخش معدن و راهسازی همواره نسبت به مشکل تامین ماشین آلات معدنی گلایه داشته اند و خواستار رفع موانع وارادت در این بخش بوده اند؛ چرا که تولیدکنندگان داخلی توان تامین نیاز داخل را ندارند.

با توجه به نیاز داخل به واردات ماشین آلات معدنی و راهسازی آمار اعلام شده از سوی اتاق بازارگانی تهران نشان دهنده آن است که 92 درصد از ارزش واردات طی چهارماهه سال‌جاری مربوط به 4 ردیف تعرفه نخست یعنی انواع بیل مکانیکی مستعمل و نو و سایر لودرها بوده؛ همچنین حدود 19 میلیون دلار واردات انواع بیل مکانیکی مستعمل طی مدت مزبور انجام شده که تقریبا 6 برابر رقم متناظر طی 4 ماهه سال قبل است.

کشورهای پیشتاز در واردات

در سال 1400 ارزش کل واردات ماشین آلات به کشور حدود 141 میلیون دلار بوده که تقریبا 2.9 برابر رقم سال 1399 بوده است.

از سوی دیگر طی چهارماهه نخست 1401 در مجموع حدود 34.5 میلیون دلار ماشین آلات معدنی تحت تعرفه 8429 از 8 کشور وارد شده که بیشترین واردات با سهم حدود 67 درصدی از مبدا «امارات متحده عربی» صورت گرفته است. در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کشورهای «آلمان»، «مالزی»، «کره جنوبی» و «ژاپن» نیز به مبادی واردات ماشین آلات مزبور طی سال جاری اضافه شده اند در حالی که طی مدت مشابه سال قبل، واردات فقط از مبادی 4 کشور «امارات متحده عربی»، «چین»، «عمان» و «ترکیه» صورت گرفته بود. در میان کشورهای واردکننده دو کشور امارات متحده عربی و عمان تولیدکننده ماشین آلات معدنی نبوده و بیشتر نقش کشور ذینفع را در واردات دارا هستند.  

وضعیت واردات در دنیا

از سوی دیگر برآورد می شود که در سال 2021 کل ارز واردات ماشین آلات معدنی و راهسازی تحت تعرفه 8429 توسط کشورهای جهان بالغ بر 54 میلیارددلار باشد که نسبت به سال قبل از آن، حدود 42 درصد رشد داشته است. پنج کشور مهم واردکننده تعرفه مزبور در سال 2021 شامل کشورهای «آمریکا»، «کانادا»، «روسیه»، «آلمان» و «هلند» هستند. در میان اقتصادهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور هم کشورهای «روسیه»، «اندونزی»، «لهستان»، «شیلی» و «تایلند» بالاترین واردات را در سال گذشته داشته اند. در بین کشورهای همسایه نیز اقتصاد ترکیه با واردات 643 میلیون دلار، عربستان سعودی 431 میلیون دلار و امارات متحده عربی با رقم 390 میلیون دلار جزو اقتصادهای منتخب قرار دارند و در میان این کشورها نیز ترکیه رقم به مراتب بالاتری (حدود 4.6 برابر) در واردات این تعرفه در مقایسه با کشور ایران دارد.