به گزارش اکوایران؛ 13 آذرماه بود که وزارت جهادکشاورزی طی یک خبر ناگهانی از ممنوعیت واردات برنج خارجی به کشور خبر داد و اعلام کرد که این اقدام در راستای حمایت از برنج‌کاران داخلی صورت گرفته است، خبری که بعد از 10 روز وزارت جهادکشاورزی با چرخشی کامل ممنوعیت‌ در نظر گرفته شده را برداشت. اما حالا کمیسیون واردکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج مجمع عالی واردات با صدور اطاعیه ای اعلام کرد، ثبت سفارش برای واردات برنج هنوز انجام نشده و ثبت سفارش برنج همچنان متوقف مانده است.

این کمیسیون اعلام کرد باز شدن سامانه جامع تجارت برای ثبت سفارش برنج صحت ندارد و پس از انتشار این خبر تاکنون هیچ یک از شرکت‌های واردکننده برنج موفق به ثبت سفارش جدید نشده است.

براساس این اطلاعیه از 4 دی‌ماه ویرایش ثبت سفارش‌های قدیمی نیز متوقف شده بود که از روز چهارشنبه 21 دی‌ماه تنها دسترسی به این بخش از سامانه ممکن شده است؛ اما ثبت سفارش جدید برنج همچنان ممنوع است.

روند واردت برنج در 9 ماه

براساس آمار گمرک نیاز کشور به واردات برنج  1.5 میلیون تن در سال است که با توجه به آمار اعلام شده از سوی گمرک در 9 ماه سال جاری در مجموع یک میلیون و 351 هزار تن برنج به ارزش یک میلیارد و و 662 میلیون دلار وارد کشور شده است. با توجه به آمار و ممنوعیت  اعلام شده و نیاز کشور می توان گفت برای سال جاری کشور به 150 هزار تن برنج وارداتی نیاز دارد و با این شرایط پیش‌بینی افزایش قیمت برنج‌های خارجی چندان دور از ذهن نخواهد بود. از سوی دیگر با توجه به ممنوعیت اعلام شده مشخص نیست که خلا برنج خارجی در کشور چگونه تامین خواهد شد.