به گزاش اکوایران؛ درجه وابستگی به واردات در بین صنایع و حتی شرکت‌های مختلف متفاوت است و این درجه با توجه به تحریم می تواند روند تولید صنایع وابسته را مختل کند، اما با توجه به داده‌های اعلام شده از سوی پژوهشکده پولی و بانکی می توان گفت هرچند میزان وابستگی به واردات می تواند بر روند تولید صنایع وابسته اثرگذار باشد، اما این روند در صنایع بورسی وابسته به واردات شدید برعکس بوده است. در این خصوص برخی فعالان به این نکته اشاره می کنند که بازار محدود این دسته از کالاها را شاید بتوان یکی از عوامل اثرگذار بر رشد تولید آنها دانست.

تولید در صنایع بورسی به دور گروه واردات محور شدید و واردات محور کم تقسیم شده‌اند و رشد تولید این دو گروه در دوره‌های مختلف نشان پیشتازی گروه وابسته به واردات دارد.

وضعیت تولید صنایع بورسی

براساس داده‌‌های اعلام شده در سال 1399 به بعد رشد شرکت‌های واردات محور بالاتر از سایر شرکت‌ها بوده است؛ بطوریکه از آبان تا اسفند 1400 رشد شرکت‌های با درجه واردات محوری بالا در بازه مثبت 2.6 تا 4 بوده است. از سوی دیگر در اردیبهشت و خرداد در حالی که رشد شرکت‌های کمتر وابسته به واردات منفی بوده اما رشد تولید شرکت‌های واردت محور به طور متوسط بالای 6 درصد قرار داشته است.

این آمار همچنین نشان دهنده آن است که در تابستان 1401 نیز این الگو تکرار شد و در حالی که گروه شرکت‌های کمتر وابسته به واردات در این ماه رشد منفی و نزدیک به صفر داشته اند در مقابل رشد شرکت‌های واردات محور به بالای 10 درصد رسید. در مهرماه نیز اختلاف رشد این گروه بیشتر شد.

از سوی دیگر ارزیابی‌ها نشان دهنده آن است که در آبان و آذر سال جاری نیز رشد شرکت‌های واردات محور بیش از 10 درصد بیشتر از رشد شرکت‌های دیگر شد. با این شرایط می توان گفت شرکت واردات محور مهم‌ترین عامل رشد تولید در ماه‌های اخیر بوده است.  

واردات

براساس نمودار،  قسمت‌های هاشور کمرنگ خورده دوره‌های را مشخص می کند که رشد تولید در شرکت‌های وابسته به واردات پایین‌تر از سایر شرکت‌های با وابستگی کمتر به واردات بوده است و در آن دورها موانع وارداتی مانع بالقوه رشد تولید محسوب می شده است. از سوی دیگر در دوره‌هایی که هاشور پررنگ خورده اثر محدودیت واردات عمیق‌تر است که با این شرایط می توان گفت در این دوره شاهد همبستگی منفی بین وابستگی به واردات و رشد بیشتر بوده ایم.