به گزارش اکوایران؛ دی ماه سال گذشته بود که وزارت جهاد کشاورزی به منظور کنترل قیمت پیاز در بازار داخل کشور عوارض صادراتی این کالای اساسی را به 100 درصد رساند تا با کُند شدن روند صادرات، بازار کمی روی آرامش به خود گیرد. حال با گذشته نزدیک به سه ماه از دستورالعمل افزایش قیمت در بازار، این وزارتخانه در بخشنامه‌ای اعلام کرد «پیرو موضوع عوارض صادرات محصولات جالیزی در سال 1402، براساس آمار تولید، مصرف و پایش بازار پیاز خوراکی در بازه زمانی (فروردین، اردیبهشت و خرداد سال‌جاری) با استناد به آمار پیش بینی تولید معاونت امور زارعت، مصرف ماهانه کل کشور و مازاد احصاء شده مقرر شد تا صادرات پیاز از تمامی گمرکات مجاز شود».

هفته گذشته نیز وزارت جهادکشاورزی با تعیین سقف، مجوز صادرات 20 هزار تن سیب‌زمینی با عوارض 12 درصد ارزش پایه گمرکی تا پایان اردیبهشت ماه را صادر کرده بود. سال گذشته افزایش و کمبود سیب‌زمینی در بازار موجب شد تا دولت برای کنترل بازار قوانین بازدارنده برای صادرات این کالای اساسی در دستور کار قرار دهد، از جمله این اقدامات می توان به افزایش عوارض صادرات سیب زمینی اشاره کرد که در مقطعی به 70 درصدی هم رسید.

دو پیش شرط برای صادرات پیاز       

در مصوبه جدید این وزارتخانه آمده «محدودیت مبادی خروجی ایجاد شده در خصوص صادرات و خروج پیاز خوراکی لغو و صادرات از تمامی گمرکات مجاز خواهد بود، همچنین از تاریخ ابلاغ این نامه تا پایان خردادماه سال‌جاری، مقدار 50 هزار تن پیاز با عوارض 15 درصد ارزش پایه گمرکی با تایید سیستمی نماینده دفتر توسعه صادرات صادر شود». در این مصوبه این نکته نیز مورد اشاره قرار گرفته که پس از اتمام مهلت یا مقدار تعیین شده، عوارض صادراتی پیاز خوراکی به شکل قبل تغییر خواهد کرد.