به گزارش اکوایران: داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان از آن دارد که تجارت خارجی کشور در دوماهه امسال به ۲۵ میلیون و ۷۳۲ هزارتن و به ارزش ۱۵ میلیارد و ۴۵۴ میلیون دلار رسید. که از این میزان در بازه زمانی مورد بررسی ۴ میلیون و ۷۳۲ هزارتن به ارزش ۷ میلیارد و ۹۴۱ میلیون دلار به واردات اختصاص داشته است؛ با این شرایط واردات کالا به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب 8.7 درصد و 4.7 درصد کاهش یافته است.

وضعیت واردات خوراکی‌ها

با توجه به داده‌های اعلام شده این پرسش مطرح می شود که در 2 ماه منتهی به اردیبهشت سال 1402 بیشترین اقلام خوراکی وارداتی به چه گروهی اختصاص داشته است؟ داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد بیشترین اقلام خوراکی وارداتی در این دوره به «ذرت دامی»، «دانه سویا تراریخته»، «برنج کامل سفیدشده صیقلی یا براق شده»، «گندم معمولی»، «روغن دانه آفتابگردان، روغن گلرنگ یا زعفران کاذب (کارتام Carthame)، خام» و «جو به استثنای بذر» اختصاص داشته است.

داده‌های اعلام شده نشان دهنده آن است که در این مدت، یک میلیون 311 هزار تن «ذرت دامی» به ارزش 536 میلیون دلار وارد کشور شده است. حجم «دانه سویا ترایخته» نیز در این مدت برابر با 290 هزار تن بوده است که ارزشی برابر با 227 میلیوت و 398 هزار دلار داشته است.

اما در این مدت در مجموع 172هزار تن «برنج کامل سفیدشده صیقلی یا براق شده» به ارزش 206 میلیون دلار وارد کشور شده است. طی روزهای اخیر تولیدکنندگان برنج با اشاره به افزایش حجم واردات این کالای اساسی خبر از رسوب برنج ایرانی در انبار‌های شمال کشور داده بودند، خبری که با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت سال زراعی جاری این نگرانی به وجود آمده که شاهد از بین رفتن بخشی از برنج‌های تولید داخل باشیم. براساس آمار گمرک در این مدت همچنین 428 هزار تن «گندم معمولی» به ارزش 183 میلیون و 590 هزار تن وارد کشور شده است.  

حجم «روغن دانه آفتابگردان، روغن گلرنگ یا زعفران کاذب (کارتام Carthame)، خام» نیز در این مدت 101 هزار تن به ارزش 151 میلیون دلار بوده است. اما در این مدت 207 هزار تن «جو به استثنای بذر» به ارزش 80 هزار دلار وارد کشور شده است.

photo_۲۰۲۳-۰۶-۰۷_۱۴-۳۵-۲۸