به گزارش اکوایران؛ براساس گزارش گمرک این امکان پس از دریافت مصوبه مرتبط و  ابلاغ آن از طریق مراجع ذیربط فراهم شده است و با توجه به این مصوبه از امروز گمرکات کشور کالاهای اساسی سریع الفساد بخش غیر دولتی را مانند بخش دولتی 100 درصد بدون تخصیص ارز ترخیص خواهند کرد.  

محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: یکی از مهمترین بندهای این مصوبه ترخیص ۱۰ درصد از کالاهای اساسی باقی مانده از قبل در گمرکات وفق مصوبه قبلی است که با پیگیری های گمرک و ابلاغ این مصوبه از امروز نسبت به انجام تشریفات گمرکی و آزاد سازی این کالاها نیز اقدام می شود.

پیش از این معاون گمرک ایران اعلام کرده بود براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی کالاهای اساسی بدون کد رهگیری بانک ترخیص می‌شوند و این مصوبه شورای عالی امنیت ملی تا آبان سال 1402 مهلت دارد و معتبر است. اما با توجه به اینکه طبق قانون مبارزه با قاچاق تمام کالاها برای ترخیص از گمرک باید کد رهگیری داشته باشند و دریافت کد رهگیری زمانبر و کالاهای اساسی سریع‌الفساد هستن به همین منظور از شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای گرفته‌ایم که بر مبنای آن برای افزایش سرعت ترخیص کالاها، 90 درصد کالاهای اساسی متعلق به بخش غیر دولتی بدون کد رهگیری بانک ترخیص می‌شوند و تنها 10 درصد از آن محموله در گمرک باقی می‌ماند تا پس از دریافت کد رهگیری ترخیص شوند. همچنین 100 درصد کالاهای اساسی متعلق به بخش دولتی بدون طی فرایند دریافت کد رهگیری ترخیص می‌شوند البته پس از ترخیص کد رهگیری دریافت خواهد شد.

حال با توجه به مصوبه جدید کالای اساسی متعلق به بخش غیر دولتی هم به صورت 100 درصدی ترخیص خواهند شد.