به گزارش اکوایران؛ براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک در ۴ ماه امسال ٧ میلیون و ۴٠٠ هزار تن کالای اساسی ترخیص شده که از این میزان تنها ٢٠٠ تن گوشت ماندگاری داشته است و ماندگاری آن هم به عوامل دیگری خارج از گمرک ارتباط داشت. اما چه عواملی ایستایی کالا در گمرکات و بنادر کشور را به وجود آورده است؟ محمد رضوانی‌فر در این خصوص به 3عامل در نشست خبری اشاره کرده و می گوید؟  بخشی از ایستایی کالا به دوره قبل از اظهار کالا مربوط می‌شود یعنی کالا وارد کشور شده اما به گمرک اظهار نشده و علمیات گمرکی زمانی انجام می‌شود که اسناد در اختیار تاجر باشد و زمانی کالا اظهار می‌شود که تاجر سند مالکیتی دارد و وقتی اظهار نمی‌شود یعنی اسناد ندارند و هنوز ثبت سفارش انجام نشده یا تاریخ ثبت سفارش آن گذشته است. بنابراین امکان انجام امور گمرکی نیست.

به گفته رییس کل گمرک ایران،  عامل دوم به ماندگاری کالا به دوره بعد از اظهار کالا مربوط می‌شود. در این مرحله علمیات گمرکی آغاز می‌شود و از دستگاه‌های مربوطه باید استعلامات انجام شود. در این مرحله با قفل سیستمی مواجه هستیم اما زمان بندی آن و زمان اعلام پاسخگویی به استعلامات به صورت شفاف مشخص است،  قانون اشاره کرده که تمام استعلامات در سقف ٧ روزه باید اعلام شود اما سازمان استاندارد، غذا و دارو متوسط در ١٠ روز پاسخ می‌دهند و سازمانی مانند حفظ نباتات کمتر از ۵ روز پاسخ استعلامات را می‌داد، به طور قطع گمرک اجازه ندارد بدون این مجوزها کالایی را ترخیص کند.

معاون وزیر اقتصاد افزود: بخشی دیگر از ماندگاری به مدت زمان صدور کد ساتا مرتبط می‌شود و تعیین تکلیف تخصیص ارز زمانبر است. 

رضوانی‌فر گفت: عامل سوم به دوره بعد از صدور ترخیص کالا برمی‌گردد که هر چند ترخیص تایید شده اما برخی از تجار بار خود را در گمرک نگه می‌دارند. در واقع این عوامل باعث ماندگاری کالا می‌شوند وگرنه متوسط انجام رویه گمرکی به یک روز هم نمی‌رسد.