به گزارش اکوایران؛ این نرخ در چهار فصل منتهی به بهار امسال افزایش 27 درصدی را ثبت کرده که در مقایسه با فصل قبل 4.7 واحد درصد کاهش داشته است.

بررسی تورم سالانه نشان می‌دهد که در این فصل بیش‌ترین تورم سالانه با 60.5 درصد مربوط به گروه «ساخت محصولات دارویی، مواد شیمایی مرد استفاده و محصولات دارویی گیاهی» بوده و کم‌ترین تورم سالانه هم با 10.6 درصد مربوط به گروه «ساخت کک و فرآورده‌های حاصل از پالایش نفت» بوده است.  

تورم نقطه به نقطه بخش صنعت هم در بهار امسال، افزایش 25.6 درصدی را تجربه کرده است. بررسی تورم نقطه به نقطه بهار امسال در مقایسه با بهار سال قبل که مرکز آمار منتشر کرده هم حکایت از این دارد که تولیدکنندگان محصولات صنعتی به طور میانگین در ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور در فصل بهار نسبت به فصل مشابه سال قبل با 25.6 درصد افزایش هزینه روبه‌رو بوده‌اند.

در این فصل بیشترین تورم مربوط به گروه «ساخت محصولات دارویی،‌ مواد شیمیایی مورد استفاده در داروسازی و محصولات دارویی گیاهی» بوده که افزایش 73.7 درصدی را ثبت کرده. همچنین کم‌ترین تورم هم به گروه «ساخت کک و فرآورده‌های حاصل از پالایش نفت» رسیده، تورم این بخش در نخستین فصل سال 0.8 درصد بوده است.

شاخص قیمت تولیدکننده که به اختصار (PPI) نامیده می‌شود، تغییر قیمت کالاها و خدماتی را اندازه‌گیری می‌کند که در فرآیند تولید توسط تولیدکنندگان استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، این شاخص نشانگر تغییرات قیمتی کالاهایی مانند مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای است که در جریان تولید کالا در کارخانه‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. از این شاخص برای محاسبه نرخ تورم تولیدکننده استفاده می‌کنند.

تووووورم