به گزارش اکوایران: طبق آمار شاخص مدیران (شامخ) خرید منتشر شده توسط اتاق بازرگانی ایران در شهریور سال جاری عدد شامخ به ( 50.62) رسید و با بهبود نسبت به ماه قبل در محدوده مرزی قرار گرفت. براساس ارزیابی ‌صورت گرفته هرچند در شهریور ماه شاهد بهبود  شامخ بخش صنعت بودیم، اما ارزیابی‌ها نشان از آن دارد که مشکلات این بخش همچنان پابرجاست و بخش صنعت با چالش‌های تامین مواد اولیه، نقدینگی و نیروی کار متخصص دست به گریبان است. بطوریکه شاخص میزان استخدام با عدد (50.20) به کمترین مقدار 17 ماهه خود از اردیبهشت 1401 (به غیر از فروردین ماه) رسید. براساس این گزارش شرایط تورمی باعث شده است تا نیروی کار متخصص تمایلی به اشتغال در واحدهای تولیدی نداشته باشد و در جستجوی موقعیت‌های دیگر یا مهاجرت هستند.

براساس شاخص مدیران خرید، اگر عدد شاخص بیش از ۵۰ باشد، نشان دهنده این است که اقتصاد رکود خارج شده، اما عدد شاخص زیر عدد ۵۰ باشد این امر به معنی قرار گرفتن اقتصاد در مسیر انقباض و رکود است.

صنعت 2

شاخص‌های بخش صنعت

براساس این گزارش در شهریور ماه عدد شاخص مقدار «تولید محصولات» بعد از دو ماه کاهش متوالی، در شهریور ماه اندکی افزایش داشته و به عدد (51.95) رسید، اگرچه مقدار شاخص در مقایسه با شهریور سال‌های قبل کمتر است. این در حالی‌ است که فشارهای تورمی پیاپی منجر به کاهش قدرت خرید و تضعیف تقاضای مشتریان شده است، به طوریکه میزان سفارشات جدید مشتریان (47.82) برای سومین ماه پیاپی کاهش داشته که این امر نشان دهنده ادامه رکود تقاضای بخش صنعت است.

در عین حال در این ماه شرکت‌ها برای «تامین مواد اولیه مورد نیاز» به دلایلی مانند تشدید مشکالت ناشی از کمبود نقدینگی همچنان با مشکل روبرو هستند به طوری که عدد شاخص موجودی مواد اولیه در این ماه برابر با (47) بوده که برای سومین ماه متوالی کاهش داشته است.

علاوه بر تقاضای ضعیف مشتریان داخلی، «صادرات» نیز به دلیل مشکلات ناشی از نحوه رفع تعهد ارزی و محدودیت‌های صادراتی در مرز عراق در شهریور ماه کاهش داشته و شاخص میزان صادرات کالا به عدد (45.63) ضعیفترین عملکرد هشت ماهه اخیر از بهمن ماه (به غیر از فروردین ماه) را  ثبت کرده است.  کاهش تقاضای داخل و کاهش صادرات و فروش خارجی باعث شده تا شاخص میزان فروش محصولات با عدد 45.37 همچنان برای سومین ماه پیاپی کاهشی باشد.  

به عقیده فعالان اقتصادی، فشارهای تورمی منجر به تقاضای ضعیف مشتریان و در نتیجه کمبود نقدینگی و مواد اولیه شده است. علاوه بر این همچنان اتخاذ قوانین سلیقه ای و غیرکارشناسانه از جمله تعهد ارزی، خروج صنایع فلزی و کانی غیرفلزی از بورس کالا، قیمتگذاری‌های دستوری در برخی از بخش‌ها و قطعی‌های مکرر برق در تابستان، در کاهش شامخ طی ماه‌های اخیر تاثیرگذار بوده‌ است.

صنعت