به گزارش اکوایران؛ شکل افزایشی عدد شاخص مدیران خرید کل در بهمن ماه هم ثبت شده بود، به باور فعالان اقتصادی رشد شامخ کل و شامخ بخش صنعت در ماه‌های پایانی سال روندی طبیعی است و این امر به دلیل افزایش تقاضا در پایان سال صورت می‌گیرد، اما این افزایش هشدارهایی هم به همراه داشته است. به گفته فعالان اقتصادی در اسفندماه، شاخص میزان فروش کالاها یا خدمات با سرعت بیشتری نسبت به ماه‌های قبل افزایش داشته و به قله 10 ماهه رسیده و با توجه به اینکه بخشی از افزایش فروش از محل موجودی انبارها بوده، شاخص موجودی محصول نهایی در انبار یا کارهای در حال تکمیل به کمترین مقدار 12 ماهه کاهش پیدا کرده است.

کل

براساس این گزارش که حاصل نظرسنجی از بنگاه‌های اقتصادی مشارکت‌کننده در طرح است، «شاخص میزان فعالیت‌های کسب‌وکار» و «شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده» به بالاترین رقم در 10 ماهه رسیده‌ و برای شاخص قیمت فروش کالا و خدمات نیز بیشترین میزان 3 ماهه ثبت شده است.

در بررسی شاخص مدیران خرید، اگر عدد شاخص بیش از ۵۰ باشد، نشان‌دهنده این است که اقتصاد از رکود خارج شده، اما اگر عدد شاخص زیر عدد ۵۰ باشد به معنی قرار گرفتن اقتصاد در مسیر انقباض و رکود است. 

ارزیابی‌ها همچنین نشان می‌دهد که در اسفندماه، شاخص میزان فروش کالاها یا خدمات نیز نسبت به ماه‌های قبل افزایش داشته و به قله 10 ماهه رسیده است و از آنجایی‌که بخشی از افزایش فروش از محل موجودی انبار بوده، شاخص موجودی محصول نهایی در انبار یا کارهای در حال تکمیل به کمترین مقدار 12 ماهه کاهش پیدا کرده است.

از سوی دیگر براساس یافته‌های به‌دست آمده از بنگاه‌های بخش صنعت، «شاخص مدیران خرید صنعت» شاخص مدیران خرید صنعت در اسفندماه با ثبت عدد 56.23، دومین بیشترین مقدار 10 ماه اخیر از خردادماه را به ثبت رسانده است، هرچند نسبت به ماه قبل رشد ملایم‌تری داشته و عدد شاخص در مقایسه با اسفند سال‌های قبل کمتر بوده است. در اسفندماه همه مؤلفه‌های اصلی به‌غیراز میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی بالای 50 گزارش شده‌اند. 

شاخص کل

عوامل اثرگذار روی شاخص مدیران خرید

آخرین نظرسنجی انجام شده نشان می‌دهد که شاخص مدیران خرید برای کل اقتصاد در اسفندماه مقدار 55.79 بوده است و در مقایسه با ماه قبل به میزان جزئی افزایش داشته است.

براساس این گزارش از میان 5 شاخص اصلی مورد ارزیابی در اسفند ماه عدد «شاخص میزان فعالیت‌های کسب‌وکار» (60.41) ثبت شده و بیشترین مقدار 10 ماهه از خردادماه را داشته است، مطابق روال اسفندماه در هر سال، افزایش در مقدار شاخص میزان فعالیت‌های کسب‌وکارها با سرعت بیشتری نسبت به بهمن‌ماه افزایش داشته است.

از سوی دیگر «شاخص میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی» هم در این بازه  (50.97) بوده که بعد از دو ماه پیاپی کاهش در محدوده خنثی 50 قرار گرفته است، تورم بالا و فشارهای مداوم هزینه‌های زندگی، باعث بی‌میلی نیروی کار به اشتغال در سطوح دستمزد کنونی شده که کاهش سطح استخدام نیروی کار را به همراه داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد به لحاظ هزینه هم در اسفندماه، شاهد افزایش قیمت نهاده‌های کسب‌وکارها در ده ماه گذشته بوده‌ایم. در این مدت قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده (77.50) بیشترین مقدار ده ماه گذشته را به ثبت رسانده است. با افزایش نرخ ارز کسب‌وکارها در زنجیره تأمین با فشارهای تورمی بالایی روبرو شده‌اند، به‌طوری‌که افزایش هزینه‌های نهاده‌های تولید باعث تحمیل بخشی از فشار هزینه‌ای به مشتریان شده و با این شرایط «شاخص قیمت فروش کالا و خدمات» به عدد (55.57) که بیشترین میزان در 3 ماهه اخیر بوده ثبت شده است. بااین‌حال ازآنجاکه بخشی از فروش از موجودی انبار و در قیمت‌های قبلی خریداری شده بود، به نظر می‌رسد اثرات تورمی افزایش نرخ ارز طی ماه‌های آتی بیشتر ظاهر شود.

از سوی دیگر در اسفند ماه عدد «شاخص موجودی محصول نهایی در انبار» یا کارهای در حال تکمیل هم (45.43) به دست آمده که در مقایسه با بهمن‌ماه (49.78) کاهش داشته است و کمترین مقدار 12 ماهه از فروردین را به ثبت رسانده است. به دلیل مشکل تأمین مواد اولیه ناشی از افزایش نرخ ارز، بسیاری از کسب‌وکارها برای پاسخ به تقاضای مشتریان از موجودی انبار خود کاسته‌اند.

شاخص میزان فروش کالاها یا خدمات (59.31) نسبت به بهمن‌ماه با سرعت بیشتری افزایش داشته و بیشترین مقدار 10 ماهه اخیر را به ثبت رسانده است.

شاخص انتظارات در ارتباط با میزان فعالیت اقتصادی در ماه آینده در اسفندماه (36.98) طبق روال دوره‌ای خود کاهشی بوده و به پایین‌ترین حد 12 ماهه از فروردین سال گذشته رسیده است. 

معیار کل