کم‌ریسک‌ترین سهام در اوج هیجان بورس | دولت نیاز دارد تنور سهام داغ بماند

12:42 - 1400/01/21
یکی از استدلال‌هایی که از هفته گذشته رواج بیشتری در میان فعالان بازار سهام پیدا کرده است اطمینان از حمایت سهام در صف فروش است. روایت تازه‌ای که میان فعالان بازار سهام شایع شده است و مبنای خرید و فروش سهام در فضای کنونی قرار گرفته است. راویان استراتژی که از این استدلال‌شان نشات گرفته را رویه مناسبی برای خرید سهام در شرایطی می‌دانند که نقطه پایان صعود سهام و آغاز اصلاح شدید احتمالی مشخص نیست.
کم‌ریسک‌ترین سهام در اوج هیجان بورس | دولت نیاز دارد تنور سهام داغ بماند

دنیای بورس: پیش از این نیز «دنیای بورس» در بررسی روایت‌های بازاری به مواردی که در نگاه معامله‌گران عامل جذابیت سهام برخی از شرکت‌ها مانند «وبملت» و «خودرو» می‌شد را مرور کرده بود که معاملات دو هفته اخیر این موضوع را تایید کرد اما روایت تازه‌ای را در این خصوص شاهد هستیم که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

در «صف» می‌خریم چون در «صف» از ما می‌خرند

در صحبت با برخی از فعالان بازار سهام این استدلال مطرح می‌شود که سهام برخی از شرکت‌ها مطمئن هستند و ریسک آن‌چنانی ندارند. این موضوع زمانی‌که نگرانی شدیدی از اصلاح محسوس قیمت سهام و رسیدن به پایان مسیر صعودی وجود دارد توجه ما را نیز جلب کرد. زمانی علت بیان این موضوع را از آن‌ها جویا شدیم مشخص شد که می‌گویند ما سهام برخی از شرکت‌ها را با وجود عرضه‌های سنگین در صف خرید همچنان خریداریم.

 زمانی‌که در این زمینه عمیق‌تر می‌شویم مشخص می‌شود که اتفاقا استدلال جالبی نیز پشت آن نهفته است. در هفته‌ای که شوک سنگین به دنبال ریسک وقوع جنگ و پس از شهادت سپهبد سلیمانی به بازار سهام وارد شد حقوقی‌ها و حامیان بازار نظیر صندوق توسعه بازار حجم سنگینی سهام خریدند.

 اما این خریدها تنها به چند نماد محدود بود و بزرگان بازار و همچنین نمادهایی که به نوعی لیدر بازار محسوب می‌شدند و احتمال اثر مثبت پایان صف‌نشینی آن‌ها بر جو عمومی بازار وجود داشت حمایت شدند و کوچک‌ترهای بازار معمولا به حال خود رها شدند.

 حال همین موضوع باعث شده که این استدلال میان معامله‌گران شکل بگیرد که بدون ترس در صف خرید یک سهم شرکت کنند چون اطمینان دارند که اگر ورق سهام بخواهد خیلی سریع بچرخد و نزول شدیدی بار دیگر همین حقوقی‌ها سهام‌شان را در کف قیمتی (صف فروش) خریدار هستند. بر این اساس حتی اگر خرید سهام را در سقف قیمتی روزانه (5 درصد) انجام دهند شاید زیان را تجربه کنند اما با توجه به حضور حامیان این زیان چندان شدید نخواهد بود. بر این اساس برای این‌که حسرت جا ماندن از مسیر صعودی را نداشته باشند حتی اگر به رشد بیش از حد قیمت سهام معتقد باشند با هراس اندکی در سمت خرید این نمادها شرکت می‌کنند.

 بر این اساس تمام مبنای خرید و فروش یک سهم «صف» است. اما از همین معامله‌گران سوال جالب دیگری نیز پرسیده شد: اگر شدت فشار فروش بسیار زیاد شود از قفل شدن سهام در صف فروش نمی‌ترسید که زیان سنگینی داشته باشید؟ نکته جالبی که معامله‌گران در این خصوص عنوان می‌کنند این است که دولت تمایل نشان داده و به نظر می‌رسد نیاز شدیدی دارد که تنور بازار سرمایه داغ بماند؛ احتمالا برای تامین مالی و جلوگیری از شوک نقدینگی به دیگر بازارها. نکته دومی که در پاسخ به این سوال دریافت کردیم این بود که شوکی سنگین‌تر از شوک قیمتی دو هفته قبل آن هم در مواجه با جنگ وجود ندارد وقتی حامیان بازار توانستند این موضوع را جمع کنند در نتیجه حالتی را نمی‌بینیم که فراتر از آن باشد.

 اما باید گفت که علت جمع شدن صف‌های فروش بازار حذف ریسک جنگ از بازار بود و به صورت مشخص اثرات حمایت‌های غیرمنطقی در شکل‌گیری استراتژی‌های معاملاتی را شاهد هستیم. اما اگر از نگاه انتقادی خارج شویم و تنها از لنز یک معامله‌گر به ماجرا نگاه کنیم تعدادی از نمادها در هفته شوک با حمایت سنگین حقوقی‌ها همراه شدند بر این اساس اگر از اصلاح شدید سهام می‌ترسید شاید بد نباشد نیم‌نگاهی به این استراتژی که به تازگی رونق بیشتری در بازار سهام پیدا کرده است داشته باشید. در ادامه بار دیگر جدول ده نماد با بیشترین خرید حقوقی‌ در هفته‌ای که شوک عظیمی به بازار سهام وارد شد آورده شده است.

کم‌ریسک‌ترین سهام در اوج هیجان بورس | دولت نیاز دارد تنور سهام داغ بماند7