پیش بینی بورس امروز | دیده بان چهارشنبه ۲۳ بهمن ۹۸

12:57 - 1400/01/21
بزرگ‌ترین ریزش شاخص بورس در یک ماه گذشته در حالی رقم خورد که تقابل سنگینی میان انتظارات بورس‌بازان را شاهدیم. امری که پیش بینی بورس را دشوارتر از قبل کرده است.
پیش بینی بورس امروز | دیده بان چهارشنبه ۲۳ بهمن ۹۸

دنیای بورس: نماگر بورس تهران که توانسته بود در ابتدای هفته از نیمه ابرکانال ۴۰۰ هزار عبور کند در معاملات دوشنبه تحت تاثیر عرضه‌های سنگین بیش از ۷ هزار واحد عقب نشست. گرچه فروش‌ها سنگین شده بودند، اما همچنان ارزش بالای معاملات نشان‌دهنده حضور خریداران است. در این شرایط، عطش نقدینگی، تردیدهای بنیادی-تکنیکال ادامه صعود و وضعیت بازار جهانی و دلار آینده سهام را به پازلی دشوار تبدیل کرده است.

 

دو روایت متفاوت از سرنوشت بورس

مدتی است که کارشناسان بیشتری نسبت به رشد بی‌رویه بخش مهمی از سهام ابراز نگرانی می‌کنند و اکنون سهامداران بسیاری هستند که سودهای مناسبی را کسب کرده و آمادگی لازم برای شناسایی سود دارند. این مسائل باعث می‌شود تا حتی بهانه‌هایی غیرقابل استناد نیز منجر به افزایش فشار فروش‌ها شود. امری که در معاملات دوشنبه به وضوح دیده می‌شد. بدون شک موتور محرک قیمت‌ها همچنان پول‌های تازه است و هرگونه تضعیفی در جریان ورودی پول می‌تواند منجر به ادامه‌دار شدن اصلاح قیمت‌ها شود. اکنون گروهی معتقدند بعد از رشدهای پیاپی و ظهور برخی نگرانی‌ها، بازار سهام نیازمند اصلاح طبیعی قیمت‌ها یا حداقل اصلاح زمانی است. البته بعید به نظر می‌رسد با توجه به عطش عرضه، اصلاح زمانی با افت قیمت‌ها همراه نشود.

اما روایت دیگر چندان به تغییر مسیر بورس و قرار گرفتن بر مدار نزولی اعتقادی ندارد. این دسته معتقدند فروش‌های دوشنبه رفتاری هیجانی به برخی شایعات غیراقتصادی بود که با رفع نگرانی از آنها بورس مجددا به مسیر صعودی برمی‌گردد و جای نگرانی نیست. حجم بالای معاملات می‌تواند این سناریو را تقویت کند.

فارغ از آنکه کدام روایت را بیشتر باور داشته باشیم به نظر می‌رسد سطح ریسک بازار سهام افزایش یافته و افت قیمت‌ها بهترین زمان برای تغییر آرایش پرتفوها محسوب می‌شود. تحلیل‌گران معتقدند با توجه به قابل پیش‌بینی نبودن مسیر بعدی بورس، بهتر است بخش بیشتری از پرتفوی خود را به سهام بنیادی اختصاص داد. زیرا شوک‌های غیرقابل پیش‌بینی اگر در اوج‌های قیمتی مثل شرایط کنونی رخ دهند، نیازمند پناهگاه‌هایی هستیم که بار زیان را محدود کند.

 

واکنش به دلار آغاز می‌شود؟

گرچه نگرانی‌ها از رشدهای افسارگسیخته برخی سهام به ویژه کوچک‌تر افزایش یافته، شرایط برای سهم‌های کالایی بورس تهران در حال بهبود است. امری که می‌تواند منجر به چرخش توجه معامله‌گران شود. در این میان دلار نیمایی به نیمه بالایی کانال ۱۲ هزار تومان راه یافته و دلار بازار آزاد تا مرز ۱۴ هزار تومان صعود کرده است. بازار جهانی نیز از تب ریزش فاصله گرفته و متعادل‌تر شده است. این عوامل می‌تواند سهام کالایی را بیشتر مورد توجه بورس‌بازان قرار دهد. اما نکته‌ای که نباید از آن غافل شد، علاقه محدود تازه‌واردهای این روزهای بورس تهران است که تمایلی به سهم‌های سنگین و بزرگ ندارند و عموما به دنبال کسب سودهای سریع در سهام کوچک‌تر می‌روند. پس جابجایی پول‌ها در صنایع بورسی نیازمند متغیرهایی بیش از عوامل بنیادی است که باید مد نظر سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

 

التیام بازار جهانی

در حالی هراس از ویروس کرونا و شیوع سریع آن یکی از نگرانی‌های بازارهای جهانی محسوب می‌شود، شب گذشته برخی اظهارات باعث کاهش نگرانی‌ها و هم‌زمان چرخش مثبت بازارهای سهام و کالا شد. به گفته مقامات این ویروس مرگ‌بار تا ماه آوریل (دو ماه دیگر) مهار می‌شود و این امر باعث شد تا کمی از نگرانی معامله‌گران بازارهای جهانی کاسته شود. به این ترتیب، خریداران مجدد با بازارها آشتی کردند و رشد قیمت‌ها را شاهد بودیم. سازمان بهداشت جهانی (WHO) گرچه ویروس کرونا را یک تهدید کشنده برای جهان اعلام کرد، اما هم‌زمان گفت این ویروس می‌توان تا ماه آوریل مهار شود. با این حال کارشناسان معتقدند هنوز برای اظهار نظر دقیق درباره زمان توقف اشاعه ویروس زود است و تا آن موقع نمی‌توان آرامش پایداری را در بازارها شاهد بود.

همچنین، جمعه قرار است چین و آمریکا تعرفه‌ها بر میلیاردها دلار کالا را متناسب با فاز اول توافق تجاری کاهش دهند. به این ترتیب، مس بالاتر از ۵۷۰۰ دلار و نفت برنت در مرز ۵۴ دلار ایستادند.