در نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» بخوانید

پیش بینی بورس هفته | امید بورس بازان به ادامه صعود سهام

13:22 - 1400/01/21
معاملات بورس تهران در هفته گذشته نیز در مدار صعود قابل توجهی حرکت کرد و شاخص کل با رشد قابل توجه بیش از ۹ درصدی در یک قدمی فتح قله ۶۰۰ هزار واحدی قرار گرفت. امروز نیز با ادامه افزایش تقاضا این نماگر تا ساعت ده ابرکانال ۶۰۰ هزار را نیز فتح کرد. در این گزارش ارزیابی سهامداران و کارشناسان از روند بورس در هفته جاری آورده شده است.
پیش بینی بورس هفته | امید بورس بازان به ادامه صعود سهام

دنیای بورس: حجم قابل توجه نقدینگی در بورس، غالب فعالان این عرصه را به تداوم روند کنونی بورس امیدوار کرده است. بر همین اساس نیز بیشتر کارشناسان و سهامداران حاضر در نظر سنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند نماگر اصلی سهام در هفته جاری را مثبت ارزیابی کرده اند.

پیش بینی کارشناسان:

صعودی: 66 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» روند شاخص بورس در هفته جاری را صعودی پیش بینی کرده‌اند. از دیدگاه این سهامداران مهمترین عامل صعود سهام در روزهای آتی حجم نقدینگی قابل توجه سرمایه‌گذاران است که در سهام مختلف بورسی در حال گردش است. علاوه بر این صعود نرخ دلار و افزایش انتظارات تورمی، دیگر عامل حمایت از قیمت‌ها است. برگشت قیمت‌ها در بازارهای جهانی و بازار نفت شاید به دلیل تلاش‌های جهانی برای مبارزه با کرونا و با چشم انداز گذر از این دوران شیوع این ویروس، نیز مورد توجه است. جایی که این روند حتی اگر سهام کالایی را با رشد مواجه نکند با این حال مانع از فشار فروش در سهام گروه‌های مرتبط خواهد شد.

کم نوسان: 22 درصد کارشناسان نیز روند شاخص بورس را کم نوسان ارزیابی کرده‌اند. این دسته از کارشناسان معتقدند علی رغم وجود نقدینگی قابل توجه در بازار که احتمال تداوم صعود قیمت‌ها را افزایش داده است نگرانی‌هایی نیز مد نظر سهامداران قرار دارد که موجب سیطره احتیاط در بازار و نوسان اندک قیمت‌ها می‌شود.ب از این نگرانی‌ها ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان است و بخشی نیز به تصمیماتی در بازار سهام بر میگردد که با هدف حمایت از بازار تنها سرمایه گذاران را دلسرد می‌کند. علاوه بر این هر چند تحت تاثیر مختصاتی سهامداران قائل به وجود حباب در بازار نباشند با این حال در سطوح فعلی قیمتی در بسیاری از سهام نیازمند جسارتی است که شرایط مطمئن تری را در بازار می‌طلبد.

نزولی: 12 درصد کارشناسان مزبور روند شاخص سهام طی هفته جاری را نزولی عنوان می‌کنند. از نگاه این افراد بازار در شرایط فعلی در معاملات سهام منطق کمی حاکم است و علی رغم افزایش نگرانی‌ها بورس بازان با بی توجهی تنها در سودای عقب نماندن از بازار طبق بازدهی‌های قابل توجهی که سهام در سال گذشته ثبت کرد، در معاملات حضور می‌یابند. با این حال بسیاری از نمادها به دلیل فاصله گرفتن از ارزش ذاتی مترصد اصلاح جدی قیمت هستند. به اعتقاد این افراد بورس بازان این اصلاح را با فشار نقدینگی به تاخیر انداخته‌اند اما به نظر دیگر اصلاح سهام در روزهای آتی جدی می‌نماید.

پیش بینی سهامداران:

 صعودی: ۷۸ درصد سهامداران حاضر در نظر‌سنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند شاخص کل در هفته جاری را صعودی پیش بینی کرده‌اند.این افراد معتقدند سطوح نرخ ارز، نقدینگی قابل توجه در بازار و هم چنین برگشت نسبتا مناسب قیمت‌های جهانی عامل رشد قیمت سهام است. ثبت رکوردهای متعدد در بازار سهام و همچنین عرضه‌های اولیه شکل گرفته در بازار که در هفته‌های آتی نیز ادامه‌دار خواهند بود، عامل جلب توجه به بورس و افزایش قیمت‌ها خواهد بود.

کم نوسان: ۱۳ درصد سهامداران شرکت کننده در این نظر‌سنجی روند شاخص کل را کم نوسان ارزیابی کرده‌اند. این افراد معتقدند پس از صعود قابل توجه قیمت‌ها در هفته‌های اخیر علی رغم برخی عوامل منفی، معامله گران در هفته جاری تامل بیشتری در معاملات خواهند داشت. این موضوع روند کم نوسانی بر معاملات قرار خواهد داد.

نزولی: ۹ درصد سهامداران مزبور روند نماگر اصلی بازار را نزولی عنوان کرده‌اند. این افراد معتقدند رشد قیمت سهام سود قابل توجهی را برای دارندگان سهام به ارمغان آورده است و فرصت مناسبی برای شناسایی سود است. از طرفی فشار فروش در سهام، به سودای خرید عرضه‌های اولیه پیش رو نیز موضوعی است که بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد.