به گزارش اکوایران؛ داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که در این دوره زمانی ۹ هزار و ۱۷۹ فقره جواز تاسیس صنعتی در کشور صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با صدور 14 هزار و 490 فقره جواز تاسیس افتی 38.6 درصدی داشته است. از سوی دیگر ارزیابی ها نشان دهنده آن است که در این مدت ۲ هزار و ۵۴۴ فقره پروانه بهره‌برداری ایجادی و توسعه‌ای در کشور صادر شده که در مقابل با پروانه‌های بهره برداری سال گذشته افتی 12.1 درصدی داشته است.

نگاه جزیره ای به بازار سرمایه

اما چه عواملی افت سرمایه برای پروانه های بهره برداری صادره در مدت زمان مورد بررسی را به همراه داشته است. ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با اشاره به شرایطی که در دنیا حاکم است به «اکوایران» می گوید: کندی ‌روند سرمایه گذاری در کشور به عوامل مختلفی از جمله تورم و رکودی که در کشور و در دنیا وجود دارد وابسته است. یکی دیگر از دلایل به نگاه جزیره ای ما باز می گردد،‌ تا زمانی که فقط به بازار داخلی توجه داشته باشیم و اهمیتی به بازار جهانی ندهیم، نمی توانیم دورنمایی از اقتصاد داشته باشیم و با این شرایط سرمایه گذار رغبتی برای ورود به بازار سرمایه از خود نشان نمی دهد.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در ادامه با اشاره به اینکه 2 سال که کشور در خوف و رجاء برجام به سر می برد افزود: همین موضوع کشور را در بلاتکلیفی قرار داده و موجب شده تا سرمایه گذاران از سرمایه گذاری هراس داشته باشند.

روغنی در ادامه با اشاره به اینکه جنگ اوکراین موجب نااطمینانی میان سرمایه گذاران شده است عنوان کرد: جنگ اوکراین موجب فرار سرمایه گذاران شده است، با این شرایط می توان گفت این دلایل موجب شده که تمایل به سرمایه گذاری در کشور کاهش یابد بطوریکه برخی از طرح های بزرگ کشور در حال حاضر خوابیده است. 

جوازهای صادرات برای بخش صنعت

براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صمت، جواز تاسیس افتی 38.6 درصدی داشته است. از سوی دیگر ارزیابی ها نشان دهنده آن است که در این مدت پروانه‌های بهره برداری نیز در مدت زمان مورد بررسی افتی 12.1 درصدی داشته است.

افت مجوزهای صادره در مدت زمان مورد بررسی در حالی ثبت شده که در این دوره زمانی سرمایه گذاری پیش بینی شده برای جوازهای صنعتی رشدی 5.3 درصدی داشته است. داده ها نشان می دهد سرمایه‌گذاری پیش بینی شده حدود پنج هزار و ۲۱۵ هزار میلیارد ریال بوده، این در شرایطی است که سرمایه گذاری محقق شده در این دوره افتی 47 درصدی داشته است. با این شرایط می توان گفت اندک سرمایه ای که در مدت زمان مورد بررسی سر از ایجاد واحدهای صنعتی در آورده صرف صنایع کوچک و بعضا متوسط شده است. مجموع سرمایه‌گذاری صرف شده در این مدت برابر با ۷۰۷ هزار و ۱۲۷ میلیارد ریال بوده است.

از سوی دیگر آمار اعلام شده نشان دهنده آن است که در این مدت روند مجوزهای صادره در مدت زمان مورد بررسی شاهد افت اشتغال‌زایی نیز بوده ایم. براساس آمارهای اعلام شده  جوازهای صادره زمینه ایجاد 244 هزار و 729 نفر شغل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی 33.9 درصدی داشته است. اشتغال ایجاد شده به واسطه پروانه های بهره برداری نیز در این مدت برابر با 48 هزار و 895 نفر بوده که افتی 35.5 درصدی را ثبت کرده است.

 روند صدور پروانه معدنی

 داده های اعلام شده همچنین نشان دهنده آن است که در این مدت ۳۶۱ فقره پروانه اکتشاف معدنی صادر شده که رشد ۱.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است، از سوی دیگر در این مدت ۱۸۳ فقره گواهی کشف با رشد ۶.۴ درصدی صادر شده و ۲۰۲ فقره پروانه بهره‌برداری معادن نیز با رشد ۵.۸ درصدی در کشور صادر شده است.

اشتغال پروانه‌های صادره بهره‌برداری معادن نیز در این مدت رشدی ۱۰۵.۵ درصدی داشته که در هم‌سنجی با سال گذشته سه هزار و ۷۱۵ نفر پیش‌بینی می‌شود.

همچنین هزینه عملیات اکتشاف تا پایان مردادماه به ۹۷۷ میلیارد ریال رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال حاکی از رشد ۲۰.۱ درصدی است.

5 ماهه