به گزارش اکوایران؛ ارزیابی‌ها نشان دهنده آن است که هرچند در سال گذشته چین مقصد اول صادرات ایران بوده، اما داده‌های گمرک نشان دهنده آن است که بیشترین تاثیر مثبت بر رشد ارزشی صادرات کشور در مدت زمان مورد بررسی توسط «ترکیه» صورت گرفته است.

رصد مقاصدی که بیشترین تاثیر مثبت بر رشد ارزشی صادرات ایران را داشته‌اند نشان دهنده آن است که «ترکیه» با رشد 2.8 درصدی اثرگذارترین کشور بر رشد ارزشی صادرات ایران بوده است. مجموع صادرات ایران به ترکیه در سال 1401 برابر با مجموع صادرات به این کشور برابر با 7 میلیارد و 459 میلیون دلار بوده است.

کشورهای با بیشترین اثرمنفی 

با توجه به گزارش منتشر شده از سوی معاونت بررسی اقتصادی اتاق بازرگانی تهران می توان گفت «عراق» دومین کشور اثرگذار در رشد ارزشی صادرات ایران در سال گذشته بوده است. مشارکت عراق در رشد ارزشی صادرات کشور 2.7 درصد برآورد شده است، ارزش صادرات به این کشور در مدت زمان مورد بررسی 10 میلیون و 237 میلیون دلار برآورد شده است. این دو کشور هرچند بیشترین اثر مثبت در ارزش صادرات کشور را در سال گذشته به خود اختصاص داده اند، اما به لحاظ حجمی ترکیه اثرگذاری منفی 9 درصدی در صادرات ایران داشته و این تاثیر در روند صادرات به عراق هم منفی 2.2 درصد بوده است.

با توجه به گزارش منتشر شده می توان گفت «امارات متحده عربی» به لحاظ ارزشی اثرگذاری نزدیک به 2 درصد داشته است، صادرات ایران به امارات متحد عربی در این مدت به 5 میلیارد و 766 میلیون دلار رسید.

اما «عمان» چهارمین کشور با بیشترین تاثیر مثبت بر رشد ارزشی صادرات به کشور محسوب می شود، تاثیر مثبت بر رشد ارزشی صادرات این کشور کمتر از یک درصد بوده است. براساس آمار گمرک «عمان» در سال گذشته هشتمین مقصد صادراتی ایران محسوب می شد.

صادرااااااات رشد

کشورهای با بیشترین اثرمنفی  

رصد مقاصدی که بیشترین تاثیر مثبت بر رشد ارزشی صادرات ایران را داشته‌اند نشان دهنده آن است که «اندونزی» با افت 52 درصدی بیشتر تاثیر منفی بر ارزش صادرات کشور داشته است.

با توجه به گزارش منتشر شده می توان گفت «افغانستان» دومین کشور اثرگذار در افت ارزشی صادرات ایران در سال گذشته بوده است. مشارکت ارزشی این کشور در افت صادرات کشور 42 درصد برآورد شده است. «غنا» هم تاثیر 39 درصدی در افت صادرات کشور داشته است.

صادراااااات افت