اعتراض ناطق نوری به نحوه پرداخت وام های میلیاردی

کدخبر: ۱۵۵۵۴۰
رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری با انتقاد از جلسات و سمینارهای متعدد در دولتها برای مقابله با فساد گفت: به عنوان مثال از ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی چه چیزی در آمده است؟ دو سال قبل نیز من این نکته را گفتم که برای بنده هزینه‌های زیادی ایجاد کرد.

به گزارش تسنیم، علی اکبر ناطق نوری در همایش مبارزه با فساد که صبح امروز در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد اظهار کرد: در دهه 60 در زمانی که در دولت مسئولیت وزارت کشور را برعهده داشتم رئیس دولت به سازمان اداری استخدامی دستور داد تا چارت تشکیلاتی جمهوری اسلامی را آماده کنند. این افراد 4 چارت شامل نظام حکومت شرقی، غربی، نظام شاهنشاهی و یک نمونه هم به عنوان چارت پیشنهادی برای جمهوری اسلامی آماده کردند. آن زمان گفتند آن دستوری که حضرت علی (ع)‌ به مالک داده بود در کدام چارت آمده است که این موضوع به شوخی گرفته شد.

وی گفت: همه دولتهای بعد از انقلاب در مسائل اقتصادی کشور چپ بوده‌اند چرا که سعی می‌کنند خود را از نگاه حکومت شاهنشاهی دور کنند. اگر هم رئیس دولت نگاه چپ نداشت اما عمده کارگزاران دولتها محدودنگر بودند. در ابتدای انقلاب عده محدودی وجود داشتند که مخالف نگاههای چپ‌گرایانه بودند.

ناطق نوری ادامه داد: در قبل از انقلاب رژیم شاه برای آرام کردن جریان چپ طرح تقسیم اراضی را اجرا کرد که آسیب بزرگی به کشاورزی ایران وارد کرد. در اوایل انقلاب ما هم با طرحهایی مثل کشت موقت با تصمیمات تنگ‌نظرانه به این بار شیشه‌ای چوب زدیم.

رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری با بیان اینکه در مبارزه با فساد نکته اصلی تغییر نگاههاست، گفت: تا زمانی که نگاه مسئولان محدود است همین وضعیت ادامه خواهد یافت و به همین دلیل است که بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور دولتی بوده است.

وی افزود: رهبری هم اصل 44 قانون اساسی را پیگیری کردند و برای خصوصی‌سازی جلسات پی در پی برگزار کردند اما بعد از چندین ماه دیدیم که چیزی از این موضوع در نیامده است و این حاصل نگاه چپگرایانه در کشور است. امروز هم به جای خصوصی‌سازی، خصولتی‌سازی شکل گرفته است.

ناطق نوری ادامه داد: متاسفانه در واگذاریها بخشی به تامین اجتماعی، بخشی به ستاد فرمان امام و سازمانهای اینچنینی واگذار می‌شود. اینها خصوصی‌سازی نیست و باید گفت ضرر این طرحها بیشتر از حالت قبل است چرا که اگر مدیریت شرکتها با دولت باشد یک دیوان محاسبات و یک سایه نظارتی بر آنها وجود دارد اما در حالت خصولتی امکانی برای نظارت وجود ندارد.

رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری با اشاره به نامه 53 نهج‌البلاغه از سوی امیرالمومنین به مالک اشتر گفت: در نامه آمده است ای مالک مردم یک قشر نیستند و طبقات مختلف دارند. یک عده اصلاح نمی‌شوند مگر اینکه باقی اصلاح شوند همه به هم متصلند و هیچ قشری نیست که به اقشار دیگر نیازمند نباشد.

وی افزود: در بخش دیگری از این نامه آمده است مالک نگاه کن افرادی که می‌خواهی به کار بگیری چگونه هستند و ابتدا آنها را آزمایش کن و به صورت خودسر و بی‌مشورت نیرویی در حکومت به کار نگیر. بعد از مشورت نیز از افراد با حیا استفاد کن. افرادی که ریشه داشته باشند به دنبال دزدیدن و بلعیدن بیت‌المال نیستند.

ناطق نوری ادامه داد: حضرت می‌فرمایند فرد درستکار و فاسد نباید در نزد تو یکسان باشند. اگر آنها را مثل هم ببینیم فرد درستکار انگیزه‌ای برای کار خیر ندارد و فرد خلافکار برای دزدیهای خود جرات پیدا می‌کند.

رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری با انتقاد از جلسات و سمینارهای متعدد در دولتها برای مقابله با فساد گفت: به عنوان مثال از ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی چه چیزی در آمده است؟ دو سال قبل نیز من این نکته را گفتم که برای بنده هزینه‌های زیادی ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: 3 چیز مثل موریانه مشغول پوک کردن انقلاب است؛ تملق، رودربایستی و سوم خط‌بازی و تا زمانی که این 3 مورد وجود داشته باشد اگر 10 هزار ماده قانونی نیز تصویب شود هیچ دردی از کشور دوا نخواهد شد.

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی گفت: بنده 20 سال در مجلس بوده‌ام ما کمبود قانون در کشور نداریم بلکه با زیادی قانون هم مواجه هستیم. عمدتا به قوانین عمل نمی‌کنیم و بعضا مایه سوء استفاده از بحث تعدد قوانین ایجاد شده است.

ناطق نوری با ذکر خاطره‌ای در مورد قاچاق سیگار گفت: صدها تریلی قاچاق وارد کشور می‌شود و اخبار اینها منتشر می‌شود و ما نمی‌دانیم اینها را برای چه کسانی نمایش می‌دهند و قرار است چه کسی با فساد مبارزه جدی کند.

وی افزود: در سالهای اخیر رتبه شفافیت ایران از 87 به 136 تنزل پیدا کرده است که این وضعیت مناسبی برای کشور نیست.

رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری با اشاره به برخورد با فساد در کشورهای غربی گفت: در کشورهای دیگر اصل بر اعتماد به مردم است اما در صورتیکه تخلفی دیده شود فرد متخلف برای کمترین تخلف نقره‌داغ می‌شود اما متاسفانه در ایران نمی‌توانیم صریح برخورد کنیم، این در حالیست که امیرالمومنین (ع) فرمودند که با فساد صراحتا برخورد کنید.

ناطق نوری گفت: بعد از پیروزی انقلاب همه کارمندان رشوه‌گیر دچار ترس شده بودند اما با نکات و اشتباهات کوچکی که از سوی مسئولان آغاز شد رشوه‌گیری در ادارات و سازمانها باب شد و امروز به جایی رسیده‌ایم که فرد رسما طلب رشوه می‌کند.

وی تصریح کرد: چطور است که یک فرد 350 میلیارد تومان وام دریافت می‌کند در حالیکه وثیقه آن بسیار ناچیز بوده است اما ما نمی‌توانیم به یک فرد نیازمند 10 میلیون وام بدهیم.

رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری گفت: تنگ‌نظری، تملق، رودربایستی و ایجاد باندبازی از عوامل اصلی شکل‌گیری گسترده فساد است. در زمان انتخابات سال 76 هم اعلام کردم که دولت نه کشاورز خوبی است، نه صنعت‌گر و نه تاجر خوب. دولت می‌تواند برنامه‌ریز خوبی باشد طرح داشته و از تولید حمایت کرده و بر اقتصاد نظارت داشته باشد.

ناطق نوری افزود: متاسفانه ما امروز مالیات را هم نمی‌توانیم به طور کامل اخذ کنیم. به نظر من مالیات باید بر مصرف باشد و نه تولید. ممیز و مودی نباید همدیگر را ببینند. در نقاط دیگر دنیا هم رابطه این دو هم به همین شکل است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید