ممنوعیت صدور مجوز جدید تاسیس مرغداری

کدخبر: ۱۵۸۹۰۲
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: در حوزه طیور نزدیک به یک میلیون تن ظرفیت مازاد بر مصرف داخلی وجود دارد و سالانه 10 درصد آن صادر می‌شود. تولید استاندارد نیست و قابل رقابت با بازار خارج از کشور نیست. باید قیمت محصول کاهش یافته و محصول استاندارد تولید شود.
ممنوعیت صدور مجوز جدید تاسیس مرغداری

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، احمد کبیری-رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در رابطه با وضعیت صدور مجوزها برای بخش دامداری کشور بیان داشت: طبق قانون نظام جامع دامپروری تکلیف کاملا روشن است و مرجع صدور مجوزها اعم از تاسیس واحدهای تولیدی و بهره وری به عهده نظام صنفی است و این کار با توجه به سیاست های اعلامی  وزارت جهاد کشاورزی انجام می گیرد.

او افزود: معاونت تولیدات امور دام اعلام کرده است که با توجه به مازاد تولید گوشت مرغ سیاست این است که مجوز برای احداث واحدهای تولید مرغ گوشتی صادر نشود و برهمین اساس نیز عمل می شود.عده ای این مساله را مطرح می کنند که این کار باید توسط بخش های دیگر انجام شود که این خلاف قانون است؛ چرا که لزومی ندارد همه یک کار انجام دهند. سازمان های دیگر باید کسب و کارها را سامان دهند.

کبیری در رابطه با وضعیت بازار محصولات کشاورزی بیان داشت: کشاورزان محصول تولید می‌کنند و تنها دلالان از این مساله سود می برند، این مساله موجب شده است که این بخش تولیدی از تامین هزینه های اولیه نیز عاجز باشد. بازار محصولات کشاورزی قدیمی است و تولید کننده به حاصل دسترنج خود نمی‌رسد و مصرف کننده بهایی بالاتر از قیمت اصلی کالا پرداخت می کند.

او در پاسخ به این سوال که ساماندهی بازار محصولات مستلزم چه فعالیت هایی است بیان داشت: فاصله تولید تا مصرف باید ساماندهی شود و تعداد حلقه های بین تولید کننده و مصرف کننده کم شود، تولیدکنندگان متشکل شوند و  بازار شبکه ای ایجاد شود؛ چون تولید خرد است و تک تک کشاورزان امکان دست یابی به اطلاعات را ندارند؛ مثلا در حوزه شیر چند تولید کننده  با واحدهای تولید خوراک دام و واحدهای فرآوری در کنار هم فعالیت می کنند و این مساله سود آوری داشته است؛ بنابراین باید شبکه هایی ایجاد شود تا محصول با هزینه های کمتر به دست مصرف کننده برسد.

کبیری در ادامه گفت: در حوزه طیور نزدیک به یک میلیون تن ظرفیت مازاد بر مصرف داخلی وجود دارد و سالانه 10 درصد آن صادر می شود. تولید استاندارد نیست و قابل رقابت با بازار خارج از کشور نیست. باید قیمت محصول کاهش یافته و محصول استاندارد تولید شود.

او تاکید کرد: بسیاری بر این باورند که هرچه مرغ درشت تر باشد بهتر است؛ اما مساله این است که هرچه مرغ درشت تر باشد ضایعات بیشتری دارد. در دنیا مرغ نزدیک به یک کیلوگرم را می پسندند اما در ایران کاملا برعکس است؛ بنا بر این باید خطوط تولید در کشور اصلاح شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید