کاندیداها بخشی از زمان خود را به افشاگری در ارتباط با ثروت و فساد اختصاص دادند

تمام حاشیه های سومین مناظره انتخابات 96

کدخبر: ۱۶۸۲۶۶
روز گذشته، همزمان با برگزاری مناظره آخر، ادعاها و اظهارنظرهای نامزدهای ریاست‌جمهوری با پاسخ‌های کارشناسان و نهادهای مختلف «راستی‌آزمایی» شد. همزمان در فضای مجازی نیز واکنش‌های متفاوتی صورت گرفت. قاچاق کالا، مشکلات نظام بانکی و سپرده‌گذاران، جذب سرمایه خارجی، حقوق‌ها و املاک نجومی از جمله موضوعاتی بودند که حاشیه‌های زیادی را به‌دنبال داشت.
تمام حاشیه های سومین مناظره انتخابات 96

به گزارش اقتصادنیوز ، پخش مستقیم مناظره نامزدها، در فضای مجازی نیز میان طرفداران آنها نمود و بروز داشت. هر نامزدی که ادعایی علیه نامزد دیگر داشت، طرفداران آن در فضای مجازی تلاش می‌کردند نشانه‌ها یا اسناد ادعایی را بلافاصله منتشر کنند. از طرف دیگر رقبا با تولید ادبیات، صحت ادعا را زیر سوال می‌بردند یا پاسخ به آن ادعا را در شبکه‌های مختلف بازنشر می‌کردند.

نکته جالب مناظره دیروز پاسخ همزمان نهادها و دستگاه‌های اجرایی بود. اکثر دستگاه‌های اجرایی در روز تعطیل در رد یا تایید مسائل گفته شده در مناظره بیانیه صادر می‌کردند. این بیانیه‌ها نیز ازسوی طرفداران نامزدها یا به سرعت بازنشر داده می‌شد یا مورد نقد قرار می‌گرفت. اولین واکنش را ستاد مبارزه با قاچاق کالا به نام خود ثبت کرد. آخرین پاسخ نیز به نام بانک مرکزی ثبت شد، گرچه این نهاد در طول مناظره پاسخ‌های دیگری نیز به ادعاهای مطرح شده داده بود. 

 قاچاق کالا

 پس از اینکه رئیسی میزان قاچاق کالا را 18 میلیارد عنوان کرد و در ادامه میرسلیم از وضعیت قاچاق کالا اظهار نارضایتی کرد، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا به این اظهارات پاسخ داد. قاسم خورشیدی گفت: «دولت تدبیر و امید حجم قاچاق را به حدود 13 میلیارد دلار رسانده که معنای آن 50 درصد کاهش حجم قاچاق طی سه سال گذشته است. گمرک ایران نیز در اطلاعیه‌ای عنوان کرده بود بر اساس اعلام دفتر منطقه‌ای مبارزه با قاچاق و تخلفات سازمان جهانی گمرک (رایلو) ایران در میان کشور‌های برتر مبارزه با قاچاق در دنیا بوده است.

 املاک و حقوق‌های نجومی 

کاندیداها بخشی از زمان خود را به افشاگری در ارتباط با ثروت و فساد اختصاص دادند. همزمان در برخی کانال‌های تلگرامی و خبرگزاری‌ها، تصاویر و سندهایی در جهت تایید این ادعاها مطرح می‌شد. در واقع ستادهای انتخاباتی هم زمان افشاگری‌های کاندیداهای خود را با انتشار سندی جهت تایید آن منتشر می‌کردند. یکی از جنجالی‌ترین بخش‌های مناظره دیروز مربوط به موضوع املاک نجومی و حقوق‌های نجومی بود. بار اول، جهانگیری به موضوع املاک اشاره کرد که با تکذیب شدید قالیباف مواجه شد که این مساله را دروغی آشکار خواند. قالیباف در انتها عنوان کرد که «ما املاک نجومی دادیم؟ ما آن را به رفتگر دادیم.» 

 سرمایه جذب شده از برجام

رئیسی در اعتراض به صحبت‌های حسن روحانی عنوان کرد، سال 95 کل سرمایه‌های جذب شده از برجام 500 میلیون دلار بوده است. وزارت اقتصاد بیانیه‌ای صادر کرد که بر خلاف ادعای مطرح شده میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی بیش از ۱۱ میلیارد دلار بوده که تاکنون بیش از ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار آن جذب و وارد کشور شده است.

 واردات میوه

رئیسی در بخشی از صحبت‌های خود به سراغ موضوع کشاورزی رفت و در آن عنوان کرد: نباید از خارج میوه وارد کنیم، وقتی مازندران و شمال را داریم که بهترین میوه را تولید می‌کنند. وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این اظهارات عنوان کرد که به جز میوه‌های گرمسیری مانند موز و انبه که در داخل تولید نمی‌شوند و در ۳۰ سال گذشته واردات آن آزاد بوده و به کشور وارد شده‌اند، واردات میوه خاصی صورت نگرفته است. 

 پاسخ‌های بانک مرکزی

روز گذشته بخش زیادی از صحبت‌های کاندیداها مربوط به حوزه‌های مربوط به بانک مرکزی بود. طبعا این موضوع موجب شد که این نهاد پاسخ‌های زیادی را در برابر ادعاهای کاندیدها مطرح کند. اولین صحبت مستقیم در ارتباط با بانک مرکزی را قالیباف مطرح کرد و گفت: «شما که امروز نمی‌توانید امنیت سپرده‌گذاران مستضعف مثل موسسه اعتباری کاسپین و... را تامین کنید، چگونه می‌خواهید سرمایه وارد کنید و امنیت سرمایه را حفظ کنید.» بانک مرکزی در پاسخ به این ادعا بیانه‌ای صادر کرد: «موضوع موسسه «کاسپین» همانطور که بارها توضیح داده شده، به سپرده‌گذاری در تعاونی‌های غیرمجاز هشت‌گانه‌ای برمی‌گردد که بانک مرکزی با کمک دستگاه‌های نظارتی در حال ساماندهی است. طبیعی است پس از انتقال دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی‌های پیشگفته به «کاسپین»، این موسسه پاسخگوی تعهدات سپرده‌گذاران خواهد بود.» قالیباف در جای دیگری عنوان کرد که دولت در مجلس با وام 10 میلیونی برای ازدواج مخالفت و عنوان کرد «وام‌ها را همچنان نیز به تولیدکننده‌ها نمی‌دهید.» بانک مرکزی در دو پیام جداگانه به این اظهارات واکنش نشان داد. در پیام اول عنوان شد که دولت و بانک مرکزی مخالف افزایش وام ازدواج نیست؛ بلکه به‌دنبال روشی هستند که برای متقاضیان صف ایجاد نشود. در پیام دوم نیز آمار تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی 12 ماهه سال 1395 به بخش‌های اقتصادی عنوان شد که افزایش 31 درصدی نسبت به سال 94 داشت. قالیباف در جای دیگری عنوان کرد که گرانی همچنان وجود دارد و از قیمت بالای شکر و قند سخن به میان آورد. با توجه به آنکه دولت یکی از موفقیت‌های خود را کاهش تورم می‌داند، طبیعی بود که این اظهارنظر نیز با واکنش بانک مرکزی مواجه شود. بانک مرکزی با ذکر مثال قیمت شکر که قالیباف اشاره کرده بود، بیان کرد: میانگین قیمت هر کیلو شکر در سال ۱۳۸۸، ۳۹۴ تومان بوده است که این رقم در سال ۱۳۹۱ به ۱۵۴۱ تومان رسیده است. اگر قیمت شکر با همین روند افزایش می‌یافت در سال ۱۳۹۵ به ۶۰۲۹ تومان می‌رسید. اما مهار تورم باعث شده میانگین قیمت هر کیلو شکر در سال ۱۳۹۵، در محدوده ۳۳۱۰ تومان متوقف شود.

 پیشگویی یک اتفاق

بعد از نطق آتشین اسحاق‌جهانگیری، توییتی از سوی یکی از اعضای ستاد قالیباف در فضای مجازی منتشر شد. او توییت کرده بود: اسناد مهمی که فرعون زمان را غرق خواهند کرد تا دقایقی دیگر در مناظره رو می‌شود. بعد از این توییت، قالیباف ادعا کرد در سال‌های 70 و ابتدای دهه 80 روحانی و معاون اولش با قیمت اندک صاحب دو ملک شدند. واکنش طرفداران دو نامزد، حکایت از آن داشت که سند مربوط به روحانی مربوط به سال 68 است و قیمت درج شده نسبت به زمان خود منصفانه بوده است. طرفداران جهانگیری نیز نشان دادند که با توجه به قیمت‌های اعلام شده، در سال مورد نظر تخفیف داده شده به جهانگیری چشمگیر نبوده است.

 انتشار لیست اموال قالیباف

در قسمت پایانی مناظره، قالیباف لیست اموالش را منتشر کرد و این لیست در کانال تلگرامی او نیز انتشار یافت. این موضوع در فضای مجازی با واکنش‌های زیادی مواجه شد. برخی از منتقدان قالیباف نبود اطلاعات سایر فرزندان او را برجسته کردند، اما طرفداران او پاسخ دادند این سند مربوط به افراد تحت تکفل وی است؛ بنابراین کسانی که از تکفل وی خارج شده‌اند، نامشان در لیست وجود نداشت. پس از قالیباف، پسر وی نیز در فضای مجازی لیست دارایی خود را منتشر کرد. میزان ثروت‌های اعضای خانواده قالیباف با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی همراه بود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید